Zóna-diéta

Ismerjük meg röviden az egyik legnépszerűbb diétát!

Az alábbiakban szeretnénk egy kicsit részletesebben bemutatni a Zóna diétát, mivel jelenleg ez az egyik legszélesebb körben elterjedt testsúlykontroll program, illetve - meglepő módon - még az intenzív edzést végzők számára is hatékony lehet. Nem gyors ütemű fogyást kínál, hanem egy lassabb, de igencsak tartós testsúlyszabályozást!

Először nézzünk meg néhány alapinformációt a zóna diétáról, hogy a rend kedvéért mindenki vágja, hogy miről is van szó!

•  Minden étkezésnek megfelelő arányban kell tartalmaznia a tápanyagokat: konkrétan 30% fehérje, 40% szénhidrát és 30% zsír. Akiknek az izomtömeg növelés a célja, ők próbálkozhatnak a szénhidrát és a fehérje arány felcserélésével, illetve számos sporttáplálkozásban járatos szakember szerint hosszú állóképességi sportolóknak a zsír arányát is illik növelni…

•  Megválogatja a szénhidrátok forrását: azaz nem mindegy, hogy milyen típusú CH-t viszünk be. Szerintem sejthető, hogy az alacsony glikémiás indexű szénhidrát forrásokat részesíti előnyben - amelyek lassan és fokozatosan emelik meg a vércukor szintet.

•  Az étkezések száma és az evési időpontok meg vannak szabva. Lehetőleg tartsuk be a napi 3 fő étkezés + napi 2 kisebb étkezés rendjét. Hangsúlyozza, hogy ébredés után 1 órával együnk reggelit, illetve a másik nagy alapszabálya, hogy a főétkezések között ne teljen el több mint 5 óra, bár itt kivétel ugye a vacsora és a reggeli, lévén este alszunk. Viszont aki trükkös, az az esti utolsó étkezésbe csempészik lassú felszívódású fehérjéket!

A módszer egy biokémikus dr. Barry Sears ötlete volt, aki alapvetően először cukorbetegek diétáival foglalkozott. Az ott megszerzett tapasztalatait ültette át egy általános, mindenki számára egyszerűen tartható, és szinte semmilyen lemondással nem járó testsúlykontroll programba. Dr. Sears azon kevés táplálkozástudósok egyike, aki teljesen támogatja azt az elgondolást, hogy a testsúlykilogrammonként 2 gramm fehérje a nehéz fizikai munkát végzőknek és/vagy súlyokkal edzőknek egyáltalán nem sok.

Miért népszerű a Zóna diéta?

Mert ez talán a legegyszerűbben tartható diéták egyike. Megalkotója szerint a szemmértékre hagyatkozva bármilyen menüben be tudjuk lőni az arányokat. Egyszerűen képzeletben három egyenlő részre osztod a tányérodat, ahol a tányér 2/3-a a zöldség, gyümölcs, zab, árpa (ezek az általa javasolt CH források) és a maradék 1/3-ad pedig egy kevéssé zsíros hús vagy hal étel.

Azt hiszem, amikor valaki ténylegesen mérlegen méri ki, hogy mennyi proteint fogyaszt egy étkezésen… na, ahhoz képest tényleg egyszerű. Sajnos egyébként ki kell ábrándítsam azokat, akik tizedgramm pontossággal szeretnék megmérni a legoptimálisabb mennyiségű tápanyagokat, mivel az ő adott anyagcseréjét nem mérték fel klinikai körülmények között, ezért nem is tudja olyan pontosan belőni, hogy mennyi is a megfelelő mennyiség…

Végső konklúzióként ajánlom mindenkinek a zóna diétát, aki kevéssé szeret koplalni, ellenben szeretné tartani a testtömegét. Megfelelő minőségű mozgás mellett igazán hatékony eredményeket érhetünk el vele, ugyanakkor nem követel hatalmas áldozatot!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

esti_etkezes.jpg

Táplálkozásunk népszerű tévútjai: az esti étkezés dilemmája

Vannak olyan napszakok, melyeknek kifejezetten fontos szerepe van az étkezésünk szempontjából. Így van ez a késő esti órákkal is, amikor már-már nyugovóra térnénk, ámde gyötör minket a dilemma: együnk vagy ne együnk?

dieta_uj_dimenzioban_01.jpg

Diéta egy új dimenzióban

Olyan kis ötlet-csomagot adunk neked, amely nem csak abban segít, hogy hamarabb elérd a célodat, hanem amely a diéta hírhedt mellékhatásait is elfeledteti!

csalo_napok02.jpg

Csaló napok diétában - így fordítsd az előnyödre!

Aki már diétázott tartósan az tudja, hogy a szervezet elkezdi szépen lassítani a metabolizmust, ezzel "felkészülve a túlélésre". Hogyan csapjuk be mégis a testünket?

ketogen_dieta_02.jpg

A ketogén diéta

Magas fehérje és zsírbevitel, mellette pedig szinte nulla szénhidrát. Nézzük meg, hogy ez élettanilag miképp hat a szervezetre, illetve azt, hogy egy ilyen diéta mellett mennyire lehet hatékonyan edzeni?

tmeneti_bjt_01.jpg

A legújabb diéta anomáliák nyomában: Átmeneti böjtölés

Egy könnyen tartható, népszerű, sok előnnyel kecsegtető étkezési stratégia a zsírmentes izomtömegért! Nemcsak testzsírcsökkentésre, hanem egy lassabb, de zsírmentesebb tömegnövelésre is alkalmas!

dieta_az_unnepek_alat_04.jpg

Diéta az ünnepek alatt? Harcosok étrendje!

Harcosok diétája karácsonyi kiadásban, hogy ne kelljen kardióval kezdened a januárt!

paleolit_dita_09.jpg

Paleolit diéta

Valóban hatékony-e a módszer vagy csak egy újabb trend, amivel mossák az agyunkat a reggeli műsorokban? Kicsit járjunk utána a dolognak!

etkezesi_strategia_a_zsirmentes_izomtomegert_02.jpg

Étkezési stratégia a zsírmentes izomtömegért!

amikor_azt_hiszed_hogy_pntek_van_de_rjssz_hogy_mg_csak_cstrtk.jpg

Az igazán rejtélyes X-akta: hogyan lehet VALÓBAN hatékonyan lefogyni?

Döntsd el, hogy mit akarsz: megnyugtató hazugságokban és tévhitekben élni, vagy végre elérni az álom testalakodat? Ha az utóbbi, akkor szedjük szépen össze magunkat és a legfontosabb alapokat a valóban hatékony testsúlycsökkentéshez!

dita_012.jpg

Mit ehet a Moho Sapiens, ha diétára adja a fejét?

Diétás sorozatunkat folytatásában megadjuk a választ a másik nagy kérdésre: mit ehet az a moho sapiens, aki végre diétára… sőt mi több!... életmódváltásra adta a fejét?

south_beach_diet_02.jpg

Ismerjük meg a South Beach diétát!

Beszéltünk már többször számos, éppen divatos diétáról, és próbáltuk előnyeiket és hátrányaikat összegyűjteni. Mostani írásunk a több fázisos South Beach diétával foglalkozik. Valójában hatékony és kvázi egyszerűen tartható diétáról van szó, emiatt mindenképpen szerettünk volna vele foglalkozni legalább egy alkalommal.

kalria_04.jpg

Kalória vagy makrotápanyagok - mi az, ami számít...

Mi az, amit számoljunk? Kalóriatáblázattal rohangáljunk a zsebünkbe vagy a fehérje-szénhidrát-zsír hármassal bonyolítsuk életünket?

hrom_tkezs_tvhit_01.jpg

Három étkezés tévhit - megcáfolva!

Három népszerű étkezési tévhit, melyek nemhogy használnak, hanem akár árthatnak is a diétánknak! Reggeli, ebéd, vacsora... mindegyikről eloszlatunk egy-egy téves elképzelést!

gymlcsk_a_ditban_06.jpg

Gyümölcsök a diétában: barát vagy ellenség?

A nyár beköszöntével egyre könnyebben kaphatjuk azon magunkat, hogy betoltunk egy vödör meggyet, barackot, szilvát – és bár nem pálinka formájában küldtük le a gyomrunkba, mégis felmerülhet a kérdés… ártunk-e ezzel a diétánknak?