Vitaminrabló betegségek és szokások: kinek kell több C-vitamin?

A C-vitamin manapság a mindenhatóság titulusát élvezi, ugyanakkor a beviteli mennyiség kapcsán egyáltalán nincs meg az egyetértés az orvosok és a kutatók között.

A C-vitaminról köztudott, hogy az emberi szervezet nem képes előállítani, így a mi harci feladatunk fedezni a szükséges napi mennyiséget. Igen ám, de most jön elő a C-vitamin kapcsán felmerülő leggyakoribb kérdés: mégis mennyi legyen a napi adag?

Az RDA mennyiség problémája

A ma is érvényben lévő ajánlott napi mennyiség 60 mg, melyet még az 1950-es években határoztak meg. Ez volt az a mennyiség, mellyel biztosítani tudták a skorbut kivédését – ugyanakkor ez a mennyiség közel sem elegendő ahhoz, hogy a C-vitamin valóban kifejthesse pozitív hatását más betegségek megelőzésére vagy intervenciójára.

Az emberek C-vitamin igénye nem egységes. Az optimális mennyiség valahol 1000 mg/nap körül kezdődik, de az életmódtól és az egészségi állapottól is függ a napi beviteli mennyiség. Nézzük meg röviden, kik azok, akiknek emelt szinten kell(ene) a C-vitamint bevinni.

Asztmások és allergiások

A European Respiratory Journal szaklap kutatási eredményei szerint a súlyos asztmában szenvedők állapota jelentős minőségi javulást mutatott, ha étrendjüket plusz C-vitaminnal is kiegészítették.

A C-vitamin ugyanis természetes anti-hisztaminként viselkedik és emelt dózisban (2000-4000 mg) szedve segít az asztma tünetein, még nagyobb dózisban (ez közel 8000 mg-ot jelent) pedig a nehézlégzést csökkentheti. Érdemes E-vitaminnal kiegészítve alkalmazni.

Ezen túl több tanulmány is bizonyította, hogy az allergiásoknál a napi 2000 mg C-vitamin már észrevehető javulást okozott a tünetek lefolyásában. 

Cukorbetegek

A C-vitamin antioxidáns, immunerősítő és szív-, érrendszer védő hatásai révén feltételezhetően a cukorbetegség sokféle komplikációjának a kialakulását akadályozhatjuk meg. Ezen kívül a tanulmányok azt mutatták, hogy a C-vitamint a nem inzulinfüggő cukorbetegeknél pozitív hatással volt mind a cukor-, mind a zsír­anyagcserére.

Szív- és érrendszeri problémák esetén

A C-vitamin védi az erek falát, csökkenti a koleszterinszintet, illetve mérsékli a vénás vérrögök kialakulásának gyakoriságát. A rendszeres C-vitamin szedése különösen javasolt, ha hajlamosak vagyunk bármely szív és érrendszert érintő betegségre!

Megfázás és aszpirin szedése esetén

Már mindenki tudja, hogy ha beköszönt a náthás-taknyos időszak, akkor emelt mennyiségű vitaminnal kell magunkat felvértezni, hiszen a C-vitamin az egyik legalapvetőbb módja az immunműködésünk fokozására. Az viszont talán kevésbé köztudott, hogy az acetil-szalicilsav (Aspirin) közel háromszorosára gyorsítja a C-vitamin kiürülését a szervezetből, így aki ilyen gyógyszereket szed, az még jobban figyeljen erre!

Dohányzás

A dohányosok is több C vitamint igényelnek. A kutatások szerint 1-1 szál cigaretta elszívása 25-150 mg C vitamint tesz tönkre… mindenki kalkuláljon, mit kell visszapótolnia.

Sportolók

Egy heti 3-4 edzést végző sportoló esetén már akár napi 2000 mg-ot javasolnak. Dr. Michael Colgan - a világ egyik legelismertebb sportorvosa - publikációiban 12 gramm C-vitamin bevitelét is javasolja az élsportolók számára.

Rákos megbetegedések

Az egyik legvitatottabb terület… Sok kutatás említi a C-vitamin szerepét a szabadgyökök megkötésében, a rákkeltő anyagok semlegesítésében, az immunsejtek aktivitásának emelésében. Sok hír terjed olyan csodás gyógyulásokról, ahol a páciens roppant nagy adag C-vitamint is kapott infúzióban… ugyanakkor az ellenkezőjét is hangoztatják az orvosok, miszerint a C-vitamin pont csak ront a helyzeten. Sajnos ez az a pont, ahol egy átlag ember nem tudja mitévő legyen.

Sokan a világméretű gyógyszerlobbit látják a háttérben, még mások csak a vitamingyártók marketingjét… Nem lehet eldönteni, hogy egy-egy eredmény vajon tényleg valós és független kutatásokból származnak vagy csak valamelyik érdekcsoportnak akarnak kedvezni…

Összegezve:
Asztma, allergia esetén: 2000-4000 mg
Immunrendszer fokozására: 1000-4000 mg
Cukorbetegség esetén: 1000-4000 mg
Szív és érrendszeri problémák: 1000-4000 mg
Rákos betegség: 2000-10000 mg (vagy még több...?)
Intenzív sportolás esetén (nem élsport): 2000-3000 mg

Szilvi / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

noi_felsotest_03_2.jpg

Tudjátok, melyek a nők számára leghasznosabb vitaminok?

Természetesen a nőknek is szükséges minden mikrotápanyag, azonban most azokat emelném ki ezen összetevők közül, melyek különösen előnyösek a női szervezet számára – és amelyeknek a bevitelére mindenképp érdemes odafigyelni.

vitamin_012_1.jpg

Vitaminok az izomláz ellen.

Számos kutató (izom)lázasan próbálkozott felderíteni, hogy vajon mely vitaminok, illetve kiegészítők lehetnek hatékonyak az izomláz csökkentésében. Nézzük meg mire jutottak!

vitamin_031_1.jpg

Nyomelemek összefoglaló

multivitamin.jpg

Tegyük meg a minimumot a maximumért.

Bármi is a célod, csak szilárd alapokra lehet építkezni. És ez a szilárd alap valami olyan táplálékkiegészítő kombinációt takar, melyet mindig, mindenkinek, minden célhoz ajánlunk.

repa01_1.jpg

Vitaminok összefoglalása

Összeszedtük nektek a legfontosabb vitaminokat, azok legfontosabb élettani szerepét, hiányukban előforduló tüneteket, ajánlott napi mennyiséget, természetes előfordulásukat.

vitamin_012_3.jpg

C-vitamin - nem csak megfázásra!

Hitted volna, hogy a C-vitamin javítja az erőszintedet és támogatja a zsírégetést? Meglepő tény, nem? Még több infő az ismert vitaminunk ismeretlen oldaláról!

antioxidnsok_03.jpg

Az antioxidánsok és a hosszú élet - 1. rész

Vajon mik is azok a szabadgyökök, és miért az az álláspontja a tudományos világnak, hogy a szabadgyökök kordában tartása a hosszú élet titka?

cink_01.jpg

Egy alulértékelt kiegészítő vallomásai

Nem csak erőt, javult kedélyállapotot, megnövekedett szexuális teljesítményt hozhat, hanem arra is részletesen ki fogunk térni, hogy a rák elleni kutatások mostanában ünnepelt csodafegyverként tekintenek rá!

bio_04.jpg

Mindennapi mérgeink

Vajon tényleg érdemes-e a drágább bio zöldségre és ásványvízre költeni az egészségért?

multivitaminnal_a_rk_ellen_01.jpg

Multivitaminokkal a rák ellen

Három tényező, ami akár felére is csökkentheti a daganatos betegségek kialakulását! Egy olvasást legalább megér, nem?

vitamin_012.jpg

Miért kötelező vitamint szedni?

A vitaminok fontosságát már ezernyi cikk hangoztatta - úgyhogy most más irányból közelítjük meg a témát: elmondjuk, hogy konkrétan mely vitaminok segítik elő a zsírvesztést, illetve a teljesítmény javulását erő- és állóképességi sportokban!