Virtuális futó-szeminárium 2.rész: A nagy futócipő választás

A cipőválasztás, avagy alkati sajátosságok a futásban

A mostani második részben - hogy fokozzuk a feszültséget :) - még mindig egy mikrométernyi nem futunk, ellenben végre kielemezzük a híresen és problémás futó-cipőválasztós-legendát. Azaz: milyen cipőt - miért kellene venned, ha egészséges ízületekkel akarod átvészelni a futó-karriered.

A bevezető cikk kicsit hosszúra nyúlt, de szerettük volna azt, hogy bővebben kifejtsünk néhány olyan pontot, ami nemcsak érdekes, hanem fontos is, hogy megértsük a futó mozgás törvényszerűségeit. Ha erről lemaradtál,

Volt egy régi szocialista-kiáltványhoz hasonló szlogen, miszerint "a lábad mindig kéznél van". Ez kétségtelenül kikezdhetetlen alapigazság, azonban arról nem szólt a fáma, hogy amennyiben célod megőrizni a lábad ízületeinek egészségét, akkor nem mindegy, hogy milyen futócipőt választasz!

A láb állása határozza meg elsősorban, hogy milyen cipőt vegyél a futáshoz: vagyis az, hogy a bokavilla és az ugrócsont benne milyen szöget zár be. Három alapvető boka-állást különböztetünk meg: normál, túl-pronált (esetleg simán csak pronáltnak is mondják) és alul-pronált (vagyis szupinált). Ahelyett, hogy hosszan leírnánk, inkább egyszerűen csak nézz a képre:

Amennyiben nem tudod kép alapján eldönteni, akkor a legegyszerűbb, ha vizes lábbal kilépsz a kádból és egyből látszani fog a talpad lenyomata. A normális lábnyom képe azért többé-kevésbé megvan vizuálisan mindenkinek. Nézzük ezért a többi esetet! Az érdekesebb a teli talpas lenyomat: ők a pronálók. Ezzel szemben pedig amikor szinte csak a külső talp él látszik majd a nyomaton, na ők a szupinált lábtartással járók.

Baromi logikusan a terhelés ilyenkor másképp fog majd eloszlani a csontokon - és ez lesz az, ami nekünk érdekes, hiszen minden talajreakciókor a testsúlyod 2-5-szöröse hat majd a mozgató szervrendszerre. A nem megfelelően választott cipő okozója lehet a gyulladásoknak (Achilles tenditiis, esetleg talp ín gyulladásnak, azaz plantar fascilitiisnek) esetleg akár fáradásos töréseknek.

Ezeket el lehetne kerülni, ha a cipőt értelmesen választjuk meg és cseréljük is olyan 800-1000 km után… Na de nézzük melyik bokaállással melyiket vegyük!

A gyártók ezt kompenzálandó forgalmaznak cipőket, így három alaptípus van futócipőkben - ha nem vesszük az olyan hóbortokat, mint a "nullás" talpvastagságú, lábujjas marhaság, vagy a gördülő cipők…

(Ha valakit érdekel miért beszélek ilyen becsmérlően ezekről az innovációkról, annak javaslom: a TF könyvtárban nyilvánosan elérhető egy diplomamunka, ami a biomechanika tanszéken készült, és amiben az írója összehasonlította, a normál futócipőket és ezeket trendi dolgokat. Az eredménye szerint pedig gyakorlatilag a talajreakciók sokkalta károsabbak voltak, nagyobb volt a stressz a csontoknak és az  ízületeknek.)

A normál állásúaknak elsősorban az egyenes talpú cipők (straight) javasolt, szemben a pronált állásúaknak a félig-ívelt (semi-curved) és szupinált állásúaknak az ívelt (curved).


Az, hogy a rezgéseket milyen szabadalmaztatott eljárással biztosítja az ismét csak nagy változatosságot mutat. Ezek közül az, hogy melyik lesz számodra a legjobb, azt sajnos ki kell majd tapasztalni, mert a légtalpon, a zselés technológián, és a műanyag lengéscsillapító lapocskáig át terjed a skála. Személyes tapasztalat, hogy nálam a legutóbbi, a műanyag lapocskás megoldás volt a legjobb, és akiknek eddig javasoltam, azoknak kivétel nélkül bevált!

No, már van cipőd, már érted a futómozgás fizikai törvényszerűségeit, akkor tényleg itt az ideje, hogy futni kezdjünk a folytatásban!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

zsiros_mitoszok_04_2.jpg

Futás alapszabályai

Igen, a futásnak is vannak fontos szabályai - hogy minél hamarabb elérd a céljaidat!

futo_abc_01.jpg

Futó ABC - 1. rész

Jöjjön most a futóknak is egy kis olvasnivaló! Ismerjük meg azt a módszert, amivel fejleszthetik a technikájukat: íme a futó ABC gyakorlatok.

fut_abc_01.jpg

Futó ABC - 2. rész

A futó ABC során a terhelés rövid ideig tart, ugyanakkor nagyon intenzív! Ezen kívül rövid idő alatt fejleszti a mozgáskoordinációt, sőt a boka-, térd- és csípőízületek is erősíti! Nézzük meg, hogyan néz ki egy futó ABC a terepen!

gyorsasg_fejleszts_02.jpg

FitBuilder gyorsaságfejlesztő suli – 1. lecke

Azok figyelmébe szeretném ajánlani az alábbi cikket, akiknek fontos, hogy minél robbanékonyabbak és gyorsabbak legyenek!

bokasrls_01.jpg

Ne lépj félre! Inkább előzd meg a bajt... hogy kimenjen a bokád!

A félrelépések komoly fájdalmakkal és következményekkel járnak - kmmm... a sport területén is. Egy roppant rövid, egyszerű kis edzésrutint fogtok ma tanulni, amellyel sokat tehettek azért, hogy elkerüljétek a bokasérüléseket.

boka_020.jpg

A bokasérülések rehabilitációja

A már ismert, ősi RICE-módszer mellett valami új, brutális, de a tapasztalatok szerint roppant hatékony rehabilitációs technikába is bepillantást nyerhettek!

dombra_sprint_02.jpg

A nagy próbatétel: dombra futások

Ismerjétek meg intervall edzések egyik nagyszerű szabadtéri formáját: a dombra futásokat! Nemcsak a kondidat kapja helyre, de segít a zsír lefaragásában... sőt! Még a futó-technikádat is javítja! Nem utolsó soron gyors, kíméletlen, szadista móka.

ironman_03.jpg

Táplálékkiegészítők triatlonhoz és más állóképességi sportághoz

Lássuk milyen kiegészítőket érdemes beszerezni, ha esetleg most triatlonisták akarnánk lenni...

futkaland_01.jpg

Futókalandok... avagy mi már csak így futunk!

Bevállalós vagy? Benne lennél egy kis futókalandban? Ha unod a szokványos kardiót, akkor próbáld ki elvetemült ötletünket!

futs_03.jpg

Virtuális futó-szeminárium 1.rész: Tanulj meg helyesen futni!

Szeretsz futni? Vagy csak szeretnél, mert gyakran fájnak az ízületeid miatta? Nem bírod olyan jól legyűrni a távot? Akkor itt a helyed! Tarts velünk a virtuális futó-szemináriumon, és tanuld meg a helyes technikát!

futs_020.jpg

Virtuális futó szeminárium 3. rész: A helyes futó-technika

Most a helyes futótechnikát fogjuk átbeszélni: azaz megnézzük, hogy pontosan mit kellene csinálni a karodnak és lábadnak a helyes mozgássorban!