Valóban eredményesek a "30 napos kihívás" programok?

Az interneten egyre jobban terjednek a különféle kihívások – melyek (minimális) mozgásra sarkallják az edzetlen Mari nénit, aki máris lelkesen, lapos hasról, formás lábakról felvértezett reményekkel küldi a meghívót a kissé túlsúlyos, ámde most mindenre elszánt kolléganőjének… 30 napos guggolás, fekvőtámasz, hasprés, hídtartás, lábemelés napok… csinálja boldog-boldogtalan, edzett-edzettlen… de vajon megéri? Nem feltétlenül! Nézzük meg, melyek a legnagyobb gondok ezekkel a kis challenge-ekkel!

Nem tudod a szabályos végrehajtást.

Legtöbbször a hiányos gyakorlatleírás a legfőbb gond. Bár sokszor egyértelmű a mozdulat, mégis apró hibák miatt – melyekre az egyszerűsített végrehajtási útmutató nem hívja fel kellőképp a figyelmünket - könnyen túlterhelhetjük az ízületeket, gerincünket.

A másik, hogy sok kezdőnek bizony nincs meg a kellő testtudata ahhoz, hogy valósan érzékelni tudja a mozdulatának, tartásának helyességét…és persze más sincs a közelben, aki ezt kijavítaná.

Mert full kezdő vagy és eddig semmit nem mozogtál.

Szerinted mégis hányan vágnak bele egy ilyen kihívásba, akik előtte szinte semmit nem mozogtak, maximum körülbelül csak a távirányítót emelgették fel esténként? Hát sokan! És mondanom sem kell, hogy emiatt ezen illetők javarésze bizony komoly elhízással is küzd! Az inaktív, mozgásszegény életmód után a hirtelen elkezdett, intenzívebb testedzés sokkal nagyobb eséllyel okozhat sérüléseket! ...pláne ha mellé kalkuláljuk a helytelen végrehajtást. 

Bizony, bár veteránoknak fura, de a legtöbb challenge program szélsőséges terhelést jelent egy teljesen kezdő, irodai székből egyenesen a kihívásba ugró amatőrnek. Az tény, hogy a program úgy van felépítve, hogy napról napra növeli a terhelést – de sokszor nem reálisan van kialakítva az edzésterv. Sok kezdő nem mindig tud lépést tartani vele, melynek az eredménye a kudarcélmény vagy épp ismét valami aljas sérülés.

Ez valóban kihívás lenne Neked?

Természetesen nem csak a kezdők, hanem a komolyabban sportolók sem feltétlenül kapacitálhatnak ezekből a programokból. Ha könnyebb gyakorlatokat végzünk, mint, amit elbír a szervezetünk, akkor az bizony nem lesz kihívás a testünknek – és biztos nem lesz akkora mértékű az inger, mely változásra ösztönözné a szervezeted! Természetesen ettől még végezheted a programokat – de ha nem csak az idődet akarod pocsékolni, akkor vess be különféle nehezítési opciókat! Például súlymellény, bokasúly mind feldobhatja a történetet! Ha nem lépsz ki a komfortzónádból, nem érzik az izmaid, hogy rendesen megdolgoztattad őket és fejlődni sem fognak.

Regeneráció kérdése

A kihívások lényege, hogy hetente több nap, egymás után kell végezni a feladatot – pihenő nap nélkül… vagy legalábbis minimális pihenő napok közbeiktatásával. Aki kezdő, annak ez a mennyiségű terhelés hátráltatni fogja a regenerációt, mely gyulladásokhoz, ízületi fájdalmakhoz vezethet. Az izomnövekedés és a fejlődés a regenerációs szakaszban történik, tehát ennek kihagyása hatalmas hiba!

Túl sok ígéret, végül a csalódás.

A legtöbb kihívás 30 napra szól… vagy lerobbansz, mert rosszul csináltad, vagy végigtolod, majd folytatás híján abbahagyod… Talán pár ember kedvet kap a mozgáshoz, de sokan nem folytatják utána – és hát sajnos 1 hónap alatt nem lehet csodát művelni, bármennyire is ígérik az ellnekezőjét a program kitalálói.

Kerek fenék, feszes combok, definiált karok egy hónap alatt? Drága, jobb ha most tisztázzuk: ezek nem napok, hanem hónapok és évek eredményei lehetnek!!! Ráadásul bármit is olvastál, de a hasizom erősítésektől önmagában még soha senkinek nem lett lapos a hasa! A zsírréteg eltűntetése első soron diéta kérdése, de erről már szónokoltunk jó pár alkalommal.

A testednek időre van szüksége ahhoz, hogy átalakuljon. Igaz ez akkor is, ha fogyni, mind pedig akkor, ha izmosodni szeretnél.

Az étrend figyelmen kívül hagyása

Megfelelő táplálkozás nélkül nincs izomépülés és nincs fogyás. Nincs fejlődés, nincsenek eredmények sem. Egy rossz diétát nem lehet edzéssel kompenzálni. A formás testhez és az eredményekhez akkor juthatsz el, ha tudomásul veszed: az étkezés és az edzés kéz a kézben járnak!

Hol marad a harmónia?

A kiadott feladatok minden napra ugyanazt a testrészt terhelve próbálják elérni a kitűzött célt. Egy hónap alatt formás popsi, lapos has… Van aki egyszerre több programot is csinál, de legtöbben csak kipécézzük a kedvencünket. Viszont nem egy értelmes edzésprogramra utal, ha a hét minden napján csakis ugyanarra a területre edzel. A dolog nem csak esztétikai élmény szinten érdekfeszítő, de veszélyes is lehet.

A kihívásos gyakorlatok nem veszik figyelembe, hogy az ellentétes izmokat is erősíteni kell, has esetén a háti szakaszt és a törzsizmokat. Az egyoldalú terhelés szintén sérülések forrása, és nem is olyan látványos az eredmény.

DE AKKOR... Kinek és miképp való a kihívás?

Sajnos az az igazság, hogy a legtöbb kihívás-program nem személyre szabott, nem mindig következetesen felépülő és biztonságos fejlődést nyújtó program.

Aki már ismeri a gyakorlatot, szabályosan végre tudja hajtani, az végezheti. Viszont! Mindenképp akkor lesz haszna, ha mellette teljes testes edzést is végzel, és mellette szórakozol ezekkel a programokkal. És persze eredményt csak megfelelő étrend mellett várj!

Szilvi / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények
A guggolásokat már egyszer végig csináltam. Nagyon nagy. És igenis meg lehet csinalni, én megtettem kb. 25 kg súlyfelesleggel. Ne keresd a kifogásokat. Hajrá! :-)
Szendi Alexandra Samu | 2015-01-29 07:28:38
Utolsó 3 sor! Ott az igazság :-)
Hajnalka Hódosi | 2015-01-31 08:50:56
Akart És kitartàs kérdése! A többi kifogàs...
Lusy Andrea Varga | 2015-02-02 08:30:38
Nos, én azt mondom, így 2016-ból, hogy 2015. 09. 17-én elkezdtem egy edzéssorozatot. Nem voltam biztos abban, hogy meg tudom csinálni. Elhízásomnak hormonális problémák az okai, nem a mozgásszegény életmód, hisz 5 éves koromtól táncolok, évekig úsztam etc. Mégis lett rajtam közel 40 kiló súlyfelesleg. Évekig próbáltam leadni, de túl sokat stresszeltem. Első szabályt itt tanultam meg. Ne idegeskedj, nevess magadon ha nem megy, és kezdj újra. Egy évvel ezelőtt vágtam bele egy saját magam által kidolgozott edzéstervbe, ami tartalmazott havi kihívásokat is pusztán a változatosság kedvéért. Egy év alatt csak 15 kilótól szabadultam meg! Százról indultam, most 85 vagyok. Ezt azért mondtam el, mert tapasztalatból tudom, mindennek van haszna, még ha kezdő is az ember. Saját magunknak kell megtapasztalni, mi a helyes tartás. Mindenkinek más a jó. Pl azt írták az egyik guggolás kihívásban h a szumóguggolást úgy kell csinálni, hogy térdek lábfej ki. Ez nekem kevés volt. Medencét felbillentve erősítettem a belső combokat szimpla guggolással. Csodák nincsenek, akaraterő, kitartás igen. És noha ezeket irodai munkát végzőknek találták ki, bárkinek jó. A kérdés, amit magadnak fel kell tenned: Akarod? Meg tudod csinálni? Akkor is ha a gyerek sír, a párod hazaesik éhesen, és magadra csak egy fél órád van? Ha igen a válasz, akkor megtetted az első lépést a változáshoz: leküzdted önmagad. Innentől kezdve, alakítsd ki a saját stílusodat. Ha ez is megvan, akkor mosolyogj, és nézz tükörbe. Mondogasd, ez nem én vagyok, változni akarok. Sok függ attól, mit gondolsz magadról. És a legfontosabb, ne higgy senkinek, hogy ez tuti biztos, mert más vagy. Ne érdekeljen ki mit mond, egy a lényeg, magad miatt változz meg. 2016 van, nem sokára 2017, fogadalmak ideje. Ha szeretnéd vágj bele, és érezd jól magad :)
Sansy | 2016-11-04 12:03:14