Útikalauz a növényi tejekhez

Minden ami tej, de mégsem állati eredetű

Az elmúlt tíz-tizenöt év során alapjaiban változott meg az emberek reform táplálkozásról alkotott képe: számos olyan élelmiszer fajta, ami korábban még kuriózum volt, és csak bio élelmiszerboltokban lehetett kapni manapság már a szupermarket láncok heti akciós újságjaiból köszön ránk vissza. Az egyik ilyen kategória az úgynevezett "növényi tejek".

Azaz minden, ami állagra és színre többé-kevésbé tej szerű, azonban mégsem állati eredetű. Mivel már annyi különféle növényi tejet (tej helyettesítőt, ha úgy tetszik) kapni úgy gondoltuk hasznos volna rendet tenni és szentelni egy teljes cikket nekik. Lássuk mit érdemes tudni a növényi tejekről!

Aki idősebb az emlékezhet rá régen egyszerűbb volt választani, mivel annak idején csak a szójatej és kókusztej létezett, mint vegetáriánus alternatíva a tehén- és kecsketejre. Majd ezt követően jött a 2000-es években a nagy személetváltás és hirtelen mindenki elkezdte venni a termelői élelmiszereket, kerülni kezdtük az adalékokat és úgy általánosságban az egészségtudatos táplálkozás divatossá vált és berobbant a "kényszer", hogy mindenből tejet kezdjenek gyártani.


Hirtelen azon kaptuk magunkat, hogy mandulatej, zabtej, gesztenye tej, és hasonlók sorakoznak minden, magára valamit is adó élelmiszerüzlet polcain. Az alapötlet végül is pofon egyszerű: préseljünk le bármilyen növény (ha megnézzük a termékeket rájövünk, hogy szó szerint bármit fel lehet használni erre), öntsük fel szétpasszírozott trutyit vízzel. Ennek eredményeképpen kapunk valami nagyon egészségeset, amit aztán eladhatunk pofátlanul nagy haszonkulccsal… De persze az egészség az pénzzel kifejezhető szóval ez egy befektetés. Legalábbis emeltében így néz ki a dolog.

Valóban megkapunk minden jót, ami pl. a mandulában van, ha mandulatejet iszunk? Valóban egy "jó" zsírokban és proteinben gazdag (kedvelt vega protein forrás a mandula, mint az ismeretes) kapunk, ami mindenben maga mögé utasítja az "idejét múlt és túlhaladott tejet"? Ami azt illeti közel sem, mert ebből elég kevéske marad meg mire ez a dobozba kerül. A valódi tejben található kalciumot pedig alapesetben elhanyagolhatóan kis mértékben.

Akkor most ez az egész egy átverés és csak túlárazott, zavaros vizet kapunk a pénzünkért? Ennyire lesarkítva ez sem igaz, mert a gyártók utólag ezeket a növényi tejeket erőteljesen feljavítják különféle vitaminokkal: nagyon kedvelt, utólag hozzáadásra kerülő adalék az A- és D- mellett a B-12 vitamin is. Nem mellesleg ilyen utólagos adalék a kalcium, aminek a hatására már nem ördögtől való beleírni a marketing szövegbe, hogy a növényi tej kalcium jobb, mint a tehéntejnek.

Mi az, amiben a növényi tejek vitathatatlanul jobbak? Amit egyértelműen és mindegyikre ki lehet jelenteni, hogy durván fele annyi kalóriát tartalmaznak, mint a tehéntej! Nincs benne koleszterin és - amennyiben ízesítetlen persze csak akkor- szénhidrátot sem tartalmaz annyit. Vagyis diétázóknak jobb választás lehet!
Nézzük külön-külön a növényi tejeket röviden egyesével!


  • A szójatej volt az úttörője az egész növényi tej mozgalomnak. Magasabb a fehérje tartalma, mint a csonthéjasokból nyert rokonainak és az íze talán ennek áll legközelebb a valódi tejéhez. A dolog árnyoldala lehet a szójában található izoflavinok fogyasztásának a hormonháztartásra gyakorolt hatása azonban mai napig vitatott téma férfiak esetében…
  • A kókusztej (aminek az íze, szerintünk a legfinomabb) előnyös tulajdonsága, hogy a leggazdagabb MCT olajokban, amit sokan akár külön étrend kiegészítőként is szednek a diéta alatt. A túlzott kókuszzsír fogyasztás hosszútávú élettani hatásai szintén egy még nem tisztázott kérdés és kérdéseket vet fel.
  • Mandulatej és az egyéb csonthéjasokból készül növényi tejek. Ahogyan fentebb is említettük ezek, amelyekben az elkészítés során a legkevesebb hasznos tápanyag marad, és ezek szorulnak leginkább arra, hogy utólag, mesterségesen feljavítsák őket vitaminokkal és nyomelemekkel. Cserébe az ízük kellemes, még kávéban is, emellett a fehérjepor is remekül oldódik benne.
  • A zabtejről előállítása legegyszerűbb: gyakorlatilag tényleg csak víz és zab. Általában az ára is ezeknek a legbarátibb. Zabtejet mellesleg otthon is sokan gyártanak pont az egyszerűsége miatt. Egy csészényi zabban találunk 16 gramm szénhidrátot, 2 gramm rostot és lesz benne ezen felül 3 gramm fehérje. Vagyis a növényi tejek között a zabtej lesz az egyetlen, amiben extra rostot is kapunk, ami támogatja az egészséges bélműködést. A zabtej tehát igazi ár/érték bajnok is lehetne, azonban az íze éppen olyan, mint az ázott zabnak és emiatt sajnos általában mesterségesen édesítenek rajta.
  • A borsótej fehérje tartalma talán a legmagasabb az összes hasonló termék közül. Ennek hátránya, hogy egyelőre idehaza irreálisan drága és nehezen beszerezhető.

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

vega_sportolo_02.jpg

Honnan a csudából szerezzen egy vega sportoló fehérjét?

Ha a vegák azon táborát erősíted, akik minden állati eredetű ételt elhagytak, akkor bizony joggal merülhet fel a kérdés: vajon van-e remény a számodra az izomépítés és a teljesítményfokozás hatékony mezejére lépni? És ha igen, mégis hogy?

zab_02.jpg

Mindent a zabpehelyről: miért és miképp ZABáljuk?

A zab olcsó, egészséges, egyszerűen beszerezhető és sokrétűen felhasználható táplálék, mely rengetek konyhai manőveredhez jól jöhet. Bizony, nem csak a reggeli tejsavós kásában állja meg a helyét! Összeszedtünk Nektek 10 okot, amiért edd, és 10 tippet, hogy miképp edd!

vega03.jpg

Miképp lehet teljeskörű és egészséges az étrended vegaként?

Milyen tápanyagokat kell esetlegesen pótolnod akkor, ha teljesen elhagyod az állati eredetű fehérjét? Fontos cikk minden vega olvasónak!

hajdina05_1.jpg

1500 kalóriás diétás étrend - vegáknak

A legtöbb diéta erősen hús-alapon nyugszik, így a vegáknak mindig sokszor nagyobb gond követni egy-egy étrendet. Most jöjjön nekik egy alapprogram, ami az egyik legnépszerűbb: 1500 kalóriás napi étrend.

feketezab01.jpg

Fekete zab: ezért kellene enned

A szénhidrát forrás, amiről sohasem hallottál még...

zab_1.jpg

Egyszerű és népszerű a kérdés: de Te hogyan csinálod meg a zabot?!

A zabpelyhes reggeli elkészítése nyilván nem akkora kuriózum, mint egy Wellington bélszín vagy egy házilag kipengetett rétestészta abszolválása… mégis pár újonc van, aki a zabbal még nem került közeli nexusba, de most megpróbálkoznál vele - hiszen annyi szépet és jót mondtunk róla.