Út a tudatos táplálkozás felé

Egyszerű lépéssel közelebb a tudatos étkezésekhez

Most kezdődött el az év és talán te is eldöntötted: ”itt az ideje egy kis tudatosságot vinni az étkezésekbe.” Sokan elkövetitek azt a hibát, hogy hirtelen és túl radikálisan nyúltok hozzá az étrendhez (és az edzéshez) és a nulla tudatosságtól egyik napról a másikra valami nagyon brutál önsanyargatásba kezdtek. Az emberek türelmetlenek és valahogy mindig azonnal akarnak mindent. Ez többnyire azonban csak csalódottságot és frusztrációt szül. A táplálkozási elvekre is igaz a mondás, hogy nem az a lényeg milyen keményen csinálod ma, hanem, hogy 2 év múlva is fogod-e. Lássuk, hogyan lehet ezt minél könnyebben megvalósítani!


Az első és talán legfontosabb, hogy tervezed meg vagy inkább fogalmazzunk úgy tervezed meg jobban az étkezésidet. Készíts étkezési tervet legalább a következő hétre! Szerencsére könyvekben és az interneten számos minta tervet találsz, kalória számra lebontva, sőt akár úgy is, hogy milyen sport és intenzitás mellé melyik javasolt, tehát még annyira nagy erőfeszítést sem kell tenned ez ügyben, csak másolni... Kicsit járd körbe a témát! Ha igazán komolyan gondolod, akkor eljött az étkezési napló ideje, ahol feljegyzel mindent, amit valóban ettél. Ellenben ha lustább vagy akkor megteheted, hogy rendelsz valahonnan, hiszen manapság már számos ételfutár cég kínál reformkonyhás menüket.

A további pontok mind a tervezéssel állnak összefüggésben, hiszen azokra világítunk rá, hogy miket is kellene a tervezéskor betartani!

Ezek közül első a sorban amit bár nagyon sokszor elmondtunk még mindig nem tartjátok be nagyon sokan: Igyál elegendő vizet! Nem kell hozzá atomtudósnak lenni: naponta legalább 2,5-3 liter víz, ami lehetőleg valóban tiszta víz. A megfelelő mennyiségű folyadék pótlása nemcsak az edzés teljesítményedre hat ki, hanem úgy általánosságban az egészségi állapotodra. Ha intenzíven edzel, akkor napi 3 liter víz egyáltalán nem sok. Ha pedig mondjuk rendszeresen szaunázol is az edzéseket kiegészítendő, akkor még kevés is


A szénhidrátok megválasztásnál ügyelj arra, hogy milyen jellegű szénhidrátból nyered majd az energiát. Ne feledd a glikémiás index táblázatok a barátaid. A szénhidrátokról hosszan lehetne írni, ahogyan máskor is megtettük már, most inkább azt javasoljuk, hogy kicsit olvasd át a régebbi írásainkat: Szénhidrátok

Növeld a fehérje bevitelt ha eddig nem tetted volna, hiszen az aktív életet élő rendszeresen sportoló embereknek a fehérje igénye magasabb. Anélkül, hogy túlbonyolítanád egyszerűen csak gondoskodj róla, hogy a napi fehérje mennyiséget (testsúlykilogrammonként olyan 1-2 gramm attól függően mennyire intenzíven edzel) oszd szét a nap során. Erre azért van szükség, mert a fehérjét nem tudjuk úgy tárolni, mint mondjuk a zsírt. Ne teljen el több mint 10-12 óra két fehérjedús étkezés közt! Tipp: a protein turmixok és az aminosav készítmények nagyon megkönnyítik az életed ha fehérje pótlásról van szó.

19 480 Ft -15% 16 480 Ft
musclemeds_carnivor_2088_1.jpg
17 080 Ft -22% 13 380 Ft
71mht2txz2l_sy550_.jpg
12 580 Ft -15% 10 680 Ft
mutant_whey_2270g.jpg
13 180 Ft -18% 10 780 Ft
musclepharm_combat_powder_1814g.jpg
17 480 Ft -15% 14 780 Ft
dymatize_100_elite_whey_2100_g.jpg
12 880 Ft -23% 9 980 Ft
olimp_whey_protein_complex_1800.jpg

A teljes kalóriamegvonás, a koplalás nem jó! Főleg ha korábban csak akkor ettél, ha éhes voltál és habzsoltál. Ha egy ilyen státuszból váltasz hirtelen éheztetésbe, akkor teljesen felborítod a vércukor szinted és hormon háztartásod. A szénhidrátoknál is megemlítettük, de itt újra kiemelnénk, hogy a megfelelő glikémiás indexű élelmiszerek kiválasztása a testsúly kontroll szempontjából kiemelkedően fontos!

Természetesen nem csak ennyiből áll a dolog, de remélhetőleg az irányelvek átjöttek. Ha csak egy kis tudatosságot viszel a dologba már megdöbbentően jó eredményeket érsz el anélkül, hogy úgy éreznéd bármi súlyos lemondással járó dologra adtad volna a fejed.

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

tudatos_taplalkozas_kicsi.jpg

Tudatos táplálkozás alapjai

Nem akarok már az elején mítoszromboló lenni, de a sikeres izomépítéshez, vagy a hatékony diétához nem elég csupán az edzőteremben szorgoskodnunk, hanem bizony kemény energiákat kell belefektetni a megfelelő étrend kialakítására.

negativ_kalria_03_1.jpg

Vessünk véget az örök harcnak a kilók ellen. Az első bevetés: a táplálkozás.

Fehérjét mindenhova! De vajon milyet?

etkezes_edzes_utan_1.jpg

A nap legfontosabb étkezése

Minden bizonnyal hallottál már róla, de ha nem akkor éppen itt az ideje, hogy megtudd: a nap legfontosabb étkezése nem a reggeli, hanem az, amit edzés után fogyasztasz.

protein_recept_01.jpg

Kezdők a konyhában: 5 pofonegyszerű protein recept!

Kezdő gyúrósok, csekély gasztro-múlttal rendelkező sportolók... kérlek fáradjatok a konyhába, és ismerkedjetek meg néhány pofonegyszerű proteines recepttel!

dieta_uj_dimenzioban_01_1.jpg

A csaló étkezés - és ami mögötte van!

Mi történik a diéta alatt és mi a csalós napon? Valóban olyan drasztikus bűn, ha félreeszünk olykor? Vagy épp előnyös? Két részes cikkünkben erről lesz szó! Íme az első rész!

csalnapok_01.jpg

A csaló étkezésekről - mit, mikor, hogyan?

Folytatjuk a csaló napokról szóló cikksorozatot! Most azt tudjuk meg miért nem bűn, néha a "kilengés", és mikor, milyen ételtípusokkal a legoptimálisabb!

tkezesi_szam_04.jpg

Mi az optimális étkezés szám?

Vajon hányszor együnk egy nap? 5-6 étkezés a kötelező, vagy napi 2-3-al is ugyanazt a hatást érjük el? A válasz a cikkben!

dieta_alapok_2.jpg

Épp csak elindult az új év, még nem késő belevágni! Diéta-alapok kezdőknek!

Az Új év hatására sok mindent megfogadunk… több törődés a párodnak, több családi program, több alvás, új munkahelyi projectek… de mindezek élén általában az egészséges életmód felé - főképp a diéta és a fogyás felé irányulnak a tervek.

feherje_por_03.jpg

Protein por kisokos kezdőknek! Melyik fehérjét válaszd?

Kezdőként beruháznál egy fehérje porra, de fogalmad sincs, hogy a rengeted alternatíva közül melyiket válaszd? Akkor segítünk egy kis alapcikkel Neked!