Tudtad, hogy főképp nem is az izmaidat edzed?

Az idegrendszeri válaszreakciók a súlyzós edzésre

Most olyan dolgokat mesélünk az erőről, az edzésről és a saját testedről, amikről fogadunk, hogy még nem hallottál!

Ismeretes a mondás, hogy "a hit ereje hegyeket mozgat meg" - ha ezt tágabban értelmezzük és kivetítjük a súlyzós edzés világára, akkor ez a megállapítás teljesen helyén való!

Egy kérdéssel szeretnénk kezdeni a mostani cikkünk bevezetőjét, amire ha válaszolsz, máris tudod, mi lesz a mai témánk: Ha egy hölgy vagy éppen kamasz fiú (akinek még nem állt be a hormon háztartása nemére jellemzően és korából fakadóan) elkezd edzeni, akkor erősödni fog, javul a teljesítménye, ugyanakkor számottevő izomtömegbeli változás az első hetekben nem lesz megfigyelhető.

A kérdés: mitől erősödtek akkor meg?

A válasz az, hogy első körben az idegrendszer fog adaptálódni az edzéshez, és ezt fogja majd követni az izom, a csont, satöbbi. Lássunk néhány kevéssé közismert dolgot a témáról.

Első érdekes tény arról, hogy az idegrendszeri behatás mennyire jelentős, az a felvezetőben is elhangzott. 1993-ban sikerült először vizsgálni komolyabban edzetlen embereknek a változásait (G. Adams és munkatársai) a súlyzós edzés hatására. Azt figyelték meg, hogy az edzetlen ember a legnagyobb erőfeszítése közben is a ténylegesen létező motoros egységeinek csak a 70-71%-át használja, vagyis az idegrendszert tanítani kell edzés során arra, hogy ténylegesen ki tudja használni a maximális erejét!

Edzett embereknél a fenn említett arány persze lényegesen nagyobb, azonban még a kiválóan edzett sportolók sem képesek általában a teljes rendelkezésre álló izomrostok bekapcsolására. Járulékos érdekesség, hogy az elektromos stimulációt is erre használták annak idején először, mivel annak a segítségével mesterségesen minden izomrostot lehetett stimulálni.

Következő érdekes különbség az ellenállással (súlyzóval) végzett edzést gyakorló és az edzetlen ember között az, hogy az edzetlenek sokkal erősebbek abban az esetben,  ha csak egyszerre az egyik oldalukat kell megfeszíteniük, (nem pedig egyszerre mindkettő végtagot). Szakirodalomban ezt nevezik bilaterális deficitnek. Ennek az a magyarázata, hogy az edzetlen ember számára könnyebb egyszerre csak egyik végtaggal erőt kifejteni, mert ilyenkor nagyobb erőt tud létrehozni, mint amikor egyszerre mindkettőt feszíti.

Megjelent mostanában egy-két olyan cikk külföldön, ami azt hangsúlyozta, hogy az egy oldalas (unilaterális) gyakorlatokat, ha túlzásba viszed, akkor gyengébb leszel hosszútávon – nos ezt a szerzők pont ezzel a jelenséggel magyarázzák. Kezdőknek tehát nagyobb fókuszt kell fektetniük a nehéz, egyszerre két végtagot használó alapgyakorlatokra!
Végül egy harmadik tény (ez a cikkíró véleménye szerint a legérdekesebb), amely szerint az ellentétes oldalunk is erősödik közvetve, akkor is, ha mi csak a másik oldalamat erősítem súlyzókkal.

Sérülés utáni rehabilitációban járatosak tudják, hogy ha az egészséges végtagot erősítjük tovább, akkor jóval kevesebb lesz az erő és tömeg vesztés, mintha teljes nyugalomban lenne a terület. Ha a konkrét számokra gerjedsz: átlagosan 8-10%-al nőtt az ereje a nem edzett végtagnak akkor is, amikor csak a másik oldalt terheltük... de sok esetben akár 22% is volt az erőszint növekedés abban a végtagban is, amit egyáltalán nem edzettek!

Remélem senkinek nem okoztunk csalódást, hogy mostani írásunk kicsit komolyabb és tudományosabb lett, de fura dolog az edzés: minél jobban elmerülsz benne, annál jobban rájössz, mennyire komoly tudomány. A laikus még azt hiszi, megemel kétszer egy súlyzót és akkora lesz, mint egy tehervonat… vagy éppen fut két kört és máris szikár és inas lesz, mint egy verseny agár… Aki eltöltött már pár évet rájön mennyire komoly dologról is van ám szó!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

miert_nem_tudok_nagyra_noni_3.jpg

Miért nem tudok nagyra nőni? Az izomtöveg növelés (majdnem) 10 parancsolata

Az izomtömeg növelése nem mindenkinek olyan egyszerű folyamat. Jöjjön néhány kérdés, amit tegyél fel magadnak, még mielőtt végleg elkönyvelnéd a testedet egy genetikai kudarcnak.

rud_a_sarokban_03_1.jpg

Mitől nő az izom?

Vizsgáljuk meg azt, hogy egyáltalán hogyan és miként nő az izomzatunk.

labedzes_05.jpg

Többet nem fogod ellógni a lábedzést!

Olvasd el ezt a néhány sort, és változtasd meg Te is végre a hozzáállásod arról az átkozott láb-napról!

valtogassuke_a_gyakorlatokat_05.jpg

Váltogassuk-e a gyakorlatokat?

Érdekes, hogy vannak akik egész évben ugyanazt a programot gyűrik, és valóban vannak olyanok is, akik edzésről edzésre variálgatják a gyakorlatsorokat. De vajon melyik a jó út?

tomegnovelo_vagy_feherje_02.jpg

Melyiket válasszam: tömegnövelőt vagy fehérjét?

Hogy mindenkinek rend legyen a fejében, nézzük meg, mi a különbség a fehérje és a tömegnövelő használata között, mire jó a fehérje, illetve, hogy kell-e Neked egyáltalán tömegnövelő por!

izombuks_01.jpg

Szükséges-e az izombukás a fejlődéshez?

Az izom földbe döngölése roppant népszerű dolog, hányan hiszik azt a teremben, hogy a növekedés kizárólagos kulcsa csakis a végtelen volumen, az égő fájdalom és az izmok bukásáig hajszolt végkimerülésében rejlik... pedig nem!

erezettsg_02.jpg

Mitől lesz erezettebb a karom?

A kockás has téma után úgy tűnik akadt még egy dolog, amit rendszeresen kérdeztek tőlünk... íme a kérdés, és a cikkre kattintva a válasz!

tmegnvels_03.jpg

Tömegnövelő étrend útmutató

Nem egy szimpla étrend sablonnak akarjuk kiszúrni a szemeteket, inkább megadjuk a kellő tudást és irányelveket, melyekkel Te magad össze tudod állítani a leghatékonyabb étrendet!

hogyan_legyek_olyan_eros_05.jpg

Hogyan legyek olyan erős, mint amilyen még soha?!

Mostani írásunkban az erőnövelés egyik nagy dilemmáját fogjuk megvizsgálni: mégpedig, hogy kell-e rendszeresen maximumokat nyomni, hogy maximális erőt növelj?!

piramis_mdszer_02.jpg

Élet a piramisokon túl?!

A "piramisozás" egy igen népszerű technika, ugyanakkor ha a nagyobb súlyok megmozgatása a célod, akkor mutatunk egy kevésbé elterjedt, ámde annál hatékonyabb technikát!

harom_erdekes_dolog_az_erorol_01.jpg

Három érdekes dolog az erőről - amit mindenképp érdemes tudnod!

Tudni akarod mi a legjobb és a legrosszabb dolog az erővel kapcsolatban? No és mi az, amit mindenki elfelejt, ha az erőről esik szó? Mind a háromra most megtudhatod a választ!