Tojásfehérje - a régi, de jól bevált protein

A fehérjeforrások örökzöldje!

Egyszer volt, hol nem volt, valahol a csirkemell előtti időkben még a tojás volt a legszélesebb körben fogyasztott természetes fehérje forrás. Ami nem is meglepő, hiszen a tojásfehérje az ember számára az egyik leginkább természetes proteinek egyikét jelentette.

A nagy teszt-csoportot bevonó tesztekben sikerült igazolni, hogy - összehasonlítva más fehérje forrásokkal - a tojásfehérje emésztés-hasznosulás arány a legkedvezőbbek közt van. Mostanában azonban valahogy mintha háttérbe szorult volna, köszönhető annak az ellen-kampánynak, amit a tojás koleszterin tartalmára vonatkozólag kezdtek terjeszteni.

Beszéljünk kicsit mi is most arról, hogy a tojás akkor jó vagy rossz tápanyag forrás?

Azt, hogy egy fehérje mennyire "értékes", azt az úgynevezett PDCAAS (ez a rövidítés az angol elnevezést kurtítja, és annyit tesz a Fehérje Emészthetőséggel Korrigált Aminosav Érték) értékkel szokták jellemezni, ahol 1 és 0 közt vannak kategorizálva a proteinek. Az 1.00 a legjobb érték és a marhahús, a tejsavó fehérje mellett a tojás maga is idetartozik, vagyis a legjobb minőségű fehérjeforrások közt van számon tartva. Az árát tekintve pedig jóval kedvezőbb venni tíz tojást, mint 1 kg marhahúst, vagyis amellett, hogy jó fehérje, még olcsó is ahhoz, hogy nagy mennyiségben fogyaszd!

Maga a sárga és a fehérje eltérő mennyiségben tartalmaz proteineket! Arról, hogy a sárgája valójában egészségesebb, mint maga a fehérje, arról írtunk még valamikor egy-másfél éve, de ha kimaradt, akkor most .

A tojásfehérje 40 különféle fehérjét tartalmaz: az egész szmötyi 11-12%-a protein minden egyes tojás esetében. Amellett vannak benne minimális hányadban zsírok és szénhidrátok, ásványok, de nagyobb része inkább víz.

Egy tojás nagyjából 6 g proteint tartalmaz, ami nagyjából 24 kcal energiát jelent. Mivel a teljes energia tartalma egy tojásnak körülbelül 75 kcal - ebből nem kell nagy matematikusnak lenni, hogy mekkora a fehérje aránya. Ez azonban a teljes tojásra vonatkozik, a fehérjének a protein tartalma 90%-a! Ezt az információt akkor érdemes megjegyezni, ha nagyon szigorúan számolod a kalóriát.

A tojás mellett a tej volt a hagyományos fehérje forrás sok évtizeden át, generációk nőttek fel ezen a két élelmiszeren. Ha már annyira divatosak mostanában a múlt század eleji edzésmódszerek, akkor miért ne lenne újra behozni a köztudatba a tojást, mint magas fehérje tartalmú diéta alappillérjét?!

10 880 Ft -9% 9 880 Ft
dymatize_elite_egg_910.jpg

Gil/ FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

Akkor nézzük, hogy a számunkra fontos fehérje miben található meg.

Itt főképp olyan ételeket említenék, melyek kitűnő fehérjeforrásoknak számítanak, és amikből bátran lehet csemegézni a napi fehérjebevitelünk érdekében.

kazein.jpg

Kazein

A kazein a lassú felszívódásának köszönhetően több órára is ellátja a szervezetet aminosavakkal - csökkentve ezzel az izomleépülés esélyét. Hosszú ideig teltségérzetet biztosít, így diétában is hasznos!

feherjebevitel.jpg

Mennyi fehérje szükséges valójában?

Biztosan hallottátok már a kifejezést, hogy "nitrogén egyensúly", de lefogadom nem teljesen sikerült tisztázni mit is takar. Szerencsére csak eddig kellett várni rá, hogy végre megtudd.

szoja_feherje.jpg

A szójafehérje

A proteinporok piacán az állati eredetű készítmények mellett kitűnő alternatívát kínál egy növényi alapú szójafehérje. Nőknek, vegáknak, főképp diétánál remek és relatív olcsó választás!

fehrje_stihez_01_2.jpg

A nagy kihívás: Hogyan válasszak proteint?

Kezdőként elég hamar meghozzuk a döntést: bizony nekünk is kell egy vödör protein! De a sok-sok lehetőség közül vajon melyik lesz számodra az ideális? Most segítünk dönteni!

marhahus_protein_02.jpg

Marhahús protein

A marhahúsprotein kiváló fehérjeforrás: magas kreatin tartalom, kiváló aminosavprofil, mindez alacsony zsír és szénhidráttartalom mellett! Laktózérzékenyeknek kiváló alternatíva!

fehrje_032_3.jpg

Fehérjeforrások versenye!

Alábbiakban azt nézzük meg, hogy a leggyakoribb fehérje forrásokat hogyan csoportosítjuk, és közülük melyik, milyen arányban tartalmazza az aminosavakat... azaz vajon melyik a legjobb fehérjeforrás?

tojas02.jpg

A sárgája tényleg mehet a kukába?

Vajon tényleg csakis és kizárólag a tojás fehérjét kellene fogyasztani és a sárgáját kidobni? Tényleg tele van koleszterinnel és ha csak ránézünk, akkor máris koszorúér betegséget kapunk?

laktozintolerancia_03.jpg

Laktóz intolerancia és a protein porok

Vajon a laktóz érzékenyek kis táborát képviselve, milyen fehérjét tudnátok célszerűen vásárolni? Nos, úgy döntöttünk, hogy ideje egy rövid írást megejteni a témában, hogy végre mindenki képbe kerüljön, aki laktóz intoleranciában szenved.

paleo_protein_01.jpg

Paleo proteinek

A Paleolit étrendet követve még nem feledkezhetünk meg az edzés utáni fehérjeturmixról sem… és bár az ősember valószínűleg azt nem nagyon fogyasztott, mégis nézzük meg, milyen lehetőségünk maradt az edzés utáni fehérje utánpótlásra!

22.jpg

Gyúrós konyhatitkok: sütés-főzés fehérjével?

A fehérje kulacson túli életét általában egy kérdés szokta beárnyékolni: "Nem teszi tönkre a fehérjét, ha főzünk/sütünk vele?" Most megtudod a választ!

rvek_a_fehrjk_mellett_03.jpg

Kikezdhetetlen érvek a fehérje mellett

Nézzük meg, hogy milyen hatása van a fehérjének és miért kellene valóban elkezdeni iszogatni azt a fehérje turmixot!

tojssrgja_05.jpg

A nagy tojássárgája mentő-akció!

Diétázó körökben legtöbbször csak a tojásfehérjék kerülnek felhasználására, de most az újrahasznosítás jegyében összegyűjtöttünk pár ötletet a szerencsétlen sárgák megmentésére!