Ti miképp jártok edzeni...? Egyedül vagy partnerrel?

Avagy ki lesz nekünk a jó edzőtárs.

Pár edzéstipp, amiért megéri feladnod a magányos farkas szerepet, és egy megfelelő edzőpartner után nézni!

Bár a testépítés, erősítés, és egyéb edzőteremben folytatott küzdelmes munka nem számít kimondottan csapatsportnak - mégis egészen új utakat nyithat meg felénk, ha kivételesen nem egyedül vetjük bele magunkat a terembe.

A partnertalálás amúgy sosem egyszerű menet, még egy edzés erejéig sem. Íme néhány alaptulajdonság, amit nem árt, ha a kapcsolatotokat dicsfényezi:

Hasonlóság: Olyasvalakit válassz, akinek az edzettségi foka nagyjából azonos a tiéddel. Mert ugye a 60 kilós haverod nyílván nem fogja tudni rólad olyan sebtében lekapni a 200 kilóval felpakolt rudat. Na meg persze az sem árt, ha hasonlóak a céljaitok.

Kommunikáció: Igen, itt is. Az edzőpartnerrel kialakított kapcsolatunkban is fontos megbeszélni a dolgokat. Persze nem arra gondolok, hogy melyik taposógépen kínlódó csajnak jobb a feneke, hanem hogy esetleg miként segíthetünk neki a gyakorlat során. Mert ugye nem túl hasznos a felállás, ha társunkon az erőlködés első halvány jelét látván máris pánikszerűen tépjük ki a kezéből a rudat.

Bizalom: Nem hátrány, ha megbízható emberkét választunk. Mivel sokszor szinte emberfeletti súlyokat szeretnénk megmozgatni, ezért akár mentálisan is sokat segít, ha tudjuk, hogy áll mögöttünk valaki. Vagyis ne olyan partnert válasszunk, aki akkor kezd neki csajozni, amikor mi épp 200 kilóval a vállunkon próbálunk felkecmeregni egy mélyguggolásból.

Na és akkor íme, két dolog, amiért megéri feladnod a szingli - magányos farkas szerepedet, és a megfelelő edzőpartnert felkutatni.

1. Mert jó partner a bukáson túl is velünk marad.
Bizonyára már hallottál az erőltetett ismétlésekről. Ugye tudjuk jól, hogy haladóbb szinten már az izomzatunknak semmi sem elég: legalábbis ami a saját magunk által megmozgatott súlyok nagyságát jelenti. Ilyenkor jó, ha van a kéznél egy rendes edzőtárs, aki a holtponton (vagyis az izombukáson túl) is segít belőlünk egy-két bónusz ismétlést kivarázsolni. A gyakorlatban ez ugye úgy festene, hogy amikor már erő híján, éppen agyonnyomna minket a rúd, akkor drága partnerünk közbelép: egy apró mozdulattal kicsit megsegítve (segítve, és nem helyettük elvégezve…) lendít tovább minket még egy-két ismétlés erejéig.

2. Mert a jó partner kihozza a negatívból is a maximumot.
A negatív (vagyis a fékező) szakaszok áldásos hatásairól már olvashattatok nálunk (). A lényeg a lényeg, a negatív szakaszban nagyobb súlyokkal tudunk megbirkózni, mint amennyit a pozitív/koncentrikus fázisban tudunk kihasználni. Ez ugye olyan jelenség, amit nem szabad kiaknázatlanul hagyni. Példaként vegyük a jó öreg fekvenyomást: az edzőpartnerünket megfűzzük, hogy segítsen nekünk a pozitív fázisban a felső holtpontig kinyomni a súlyt, még a negatív oldala ránk hárul: lassan engedjük le - immár magunktól - a rudat a mellkasunkig. Ezt követően pedig reménykedünk és bízva bízunk, hogy a partnerünk segít nekünk újból leszedni - kitolni rólunk a rudat.

Szilvi / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények
Sziasztok, 2.5 év alatt ennyit sikerült elérnem Naturalon, a Scitec termékek segítségével!!! 2.5 évvel korábbi kép a "sikersztorimon belül! Ill. 2 videó: 80kgs egykezes+320kgs gumi 1 kézzel 3.8s alatt :) Akinek tetszik nyomjon egy lájkot a sztorimra és ossza meg ezen a linken http://apps.facebook.com/scitec-motivaciok/32 :) Köszönöm!
Krisztián Kónya | 2012-03-14 08:26:23
Edzőpartner jó, ha van, kivétel ha olyan, aki teljesen negatív és csak visszatartja az embert az edzésben és a fejlődésben egyaránt . . . (Nekem nem megy, túl gyenge vagyok, úgyse bírom el stb ) biztos van akinek ismerős a szituáció.
Nekem sajnos a kevésbé jó fajta jutott, azóta meg inkább csak magányosan járok a terembe.
József Fekete | 2012-03-14 09:20:38
Egyedül szeretek edzeni ott nincs lazítás hogy úgyis leszedik a súlyt, nem fog vissza senki ha szakít a barátnőjével , vagy szar a kedve. ha nincs kedvem nem edzek de ha van tépem a vasat
Rajnák Antal | 2012-03-14 12:34:23

Kapcsolódó cikkek

tricepsz02_3.jpg

Kiút a teljes mozgástartományból. Három lehetőség, hogy a részismétléseket teljesen kihasználd!

A részismétlések tudatos (és nem a fáradságtól megtört...) és alkalomszerű beiktatása igazi élményt jelenthet egy hagyományos edzésen.

eroltetett_ismetles_030.jpg

Erőltetett ismétlések

Az erőltetett ismétlések kifejezetten megterhelő technikai manővernek számítanak, hiszen az izomrostokat a szokásos fáradtságon túl is igénybe veszik, viszont ezzel még nagyobb növekedési potenciált generálva.

edzpartner_01.jpg

Amikor jól jön a segítő kéz: edzőpartner "használati útmutató"

Nézzük át, hogy milyen gyakorlatoknál és intenzitásfokozó manővereknél kérjük a társ segítségét - illetve melyek azok a feladatok, ahol jobb, ha inkább senki nem lábatlankodik körülöttünk.

motivacio_01.jpg

Virtuális motivációs csoportterápia

Nézzük meg, hogyan lendüljünk át az őszi/téli holtpontokon, hogy jövő nyárra olyan testet építsünk, amit mindig is szerettünk volna!

ha_unod_az_edzst_01.jpg

Hogyan dobjuk fel az edzést, ha kezd már monotonná válni?

Játékos megoldások, ha unod a kommersz edzést!

negatv_ismtlsek_02.jpg

A negatív szakasz titka – lehet, hogy eddig rosszul csináltad?!

A legtöbb testépítő a negatív szakaszban eltöltött időt variálja – azaz minél lassabban végzi ezen fázisban a mozdulatot – pedig van egy még hatékonyabb módja a negatívok kihasználásának!

futkaland_01.jpg

Futókalandok... avagy mi már csak így futunk!

Bevállalós vagy? Benne lennél egy kis futókalandban? Ha unod a szokványos kardiót, akkor próbáld ki elvetemült ötletünket!