Testünk börtönében: mi az, amin a genetika miatt nem tudunk változtatni?

Igen gyakran találkozunk a következő mondattal: "Ezen nem tudsz úgysem változtatni, mert ez genetikailag adott". Sajnos, most nem állíthatjuk azt, hogy ez is egy amolyan mítosz és semmi valóság alapja sincsen. Valóban vannak olyan tényezők, melyeken edzéssel és diétával még akkor sem tudsz változtatni, ha a fejed tetejére állsz. Ne lombozódj le, de lássuk melyek lennének azok a tényezők, melyek adottak.

Izom eredés- és tapadás helye

Az izomhas alakját és formáját tetemes hányadában a hossza határozza meg – a hosszát pedig az eredés és a tapadási pontja. Ez mindenkinél egyéni és nem változtatható meg, míg az izomrostok vastagságát természetesen tudjuk edzéssel befolyásolni. 

Az eredés és tapadás hossz oldalanként is eltérhet. Így amikor azzal kerestek meg bennünket, hogy mondjuk a hasizmokban a "kockák" nem szimmetrikusak a két oldalon, vagy akár az egyik vádlid bármennyivel is többet edzel rá lemarad a másiktól, az sokszor erre vezethető vissza.

Másik komponens - az esztétika mellett - az eredés és tapadás távolságban az erő, amit az izom kifejteni képes. A rost lefutás szöge mellett az erőkifejtés szempontjából az izomhossz esszenciális! Egy távolabbi eredés és tapadással rendelkező sportoló a mechanikai adottságaiból származóan nagyobb erőt képes kifejteni - ugyanakkor egy rövidebb izomhosszal rendelkező sportoló jobban képes  dinamikus erőkifejtésre - elég csak megnézni a tornászokat, hogy általában aprók és tömzsik…

Izomrostok száma

Jelenlegi ismereteink szerint az izomrostok száma is meghatározott. Állati kísérletekben sikerült igazolni, hogy létezik a hyperplasia (azaz a sejtek számának növekedése terhelésre), emberekben azonban ezt mai napig nem sikerült egyértelműen igazolni. Tehát könyveljük el, hogy jelenleg az álláspont az, hogy adott számú izomrostból kell gazdálkodni.

Több izomrost több kereszthidat jelent, aminek következtében erősebb kontrakció, azaz nagyobb izomerő jön létre! Vagyis az erőd egyik genetikailag limitált tényezője az izomrostjaid száma.

A csontok hossza

Beszéltünk már a mozgás aktív szervrendszeréről, akkor most ejtsünk szót a passzívról is. Alapvetően a teher- és erőkarok határoznak meg itt is mindent. 

Ha végeznénk egy mérést a testarányokkal kapcsolatosan az erőemelő versenyeken, akkor kijönne, hogy milyen alkata van azoknak a versenyzőknek, akik fekvenyomásban jobbak, és melyek azok akik emelésben és melyek guggolásban.

Általánosan elmondható, hogy az ekto- és mezomorfok - a hosszú végtagok és hozzá relatív rövid törzs miatt - sohasem lesznek annyira jó guggolók, mint felhúzók.

Szummázva a fent elhangzottakat: sajnos valóban nem lehet megváltoztatni mindent, mert valóban vannak olyan genetikai korlátok, amiket nem törhetünk át. Ellenben számos olyan dolog van, amit nagyon jól tudunk befolyásolni!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

tomegeles_1.jpg

Mi a különbség izomtömeg növelés és izomtömeg növelés között?

Ismerkedj meg az izomrostok fajtáival és a megfelelő edzésmódszerekkel!

miert_nem_tudok_nagyra_noni_3.jpg

Miért nem tudok nagyra nőni? Az izomtöveg növelés (majdnem) 10 parancsolata

Az izomtömeg növelése nem mindenkinek olyan egyszerű folyamat. Jöjjön néhány kérdés, amit tegyél fel magadnak, még mielőtt végleg elkönyvelnéd a testedet egy genetikai kudarcnak.

vadli_edzes_erosidegzetueknek_02.jpg

A vádli edzés folytatása ... Csak erősidegzetűeknek!

Zúdítsd az intenzitásnövelő technikák tárházát a vádlidra, és tépd szét az előtted álló genetikai korlátokat. Hogy Te is kiérdemelhesd az igazi sportolóhoz méltó vaskos, gyémánt alakú vádlikat.

felhzs_020.jpg

Virtuális felhúzó – szeminárium 2. Találd meg a Rád szabott stílust!

A húzás stílusával lehetőség nyílik célzott izomfejlesztésre, illetve arra, hogy mindenki a testi adottságainak megfelelő elemelési technikát megtalálja.

hardgainer_04.jpg

Hogyan gyarapodjunk ektomorf testalkattal?

Kövesd végig az alábbi cikk sorozatot, és többet nem fogod azt a kérdést hallani, hogy "Hé haver, gyúrnod kéne…", hanem csak azt: "Haver, Te gyúrni jársz?!".

felhzs_0201.jpg

Az új ektomorf stratégia: az alsótest edzése!

Nézzük, hogy miképp tudjuk átírni az edzéstervet, illetve módosítani a gyakorlatokat, hogy az leginkább a vékony, magas testalkatunkra legyen szabva!

ektomorf_01.jpg

Az új ektomorf stratégia: a felsőtest edzése

Sorra vesszük, hogy az ektomorf testalkatúaknak milyen problémák miatt nem tudják a felsőtestüket hatékonyan fejleszteni - majd természetesen megnézünk jó pár megoldási javaslatot is!

tomegnoveles_okosan_030.jpg

Endomorfok edzéséről: röviden és tömören!

Ismerjük meg pontosan, hogy mi is jellemzi az endomorf alkatúakat és mi az, amire nyomatékosan oda kell figyelniük!

tmegnvels_03.jpg

Tömegnövelő étrend útmutató

Nem egy szimpla étrend sablonnak akarjuk kiszúrni a szemeteket, inkább megadjuk a kellő tudást és irányelveket, melyekkel Te magad össze tudod állítani a leghatékonyabb étrendet!

guggols_klinika_02.jpg

Guggolás-klinika: Tipikus hibák és a mögötte álló okok

Nemcsak azt nézzük meg, hogy melyek a tipikus hibák a guggolásodnál, hanem arra is választ kapsz, hogy milyen testi problémák állnak ennek hátterében!