Természetellenes mozdulatok a konditeremből!

... avagy miért nem jó, ha a tárcsa a lábfej alatt van a merevlábas felhúzás során?!

Nem csináltam nagy titkot soha belőle, hogy inkább az erő és kondíciófejlesztés érdekelt és nem a strandizmok minél hatékonyabb bedurrantása. Emiatt mindig nagyon kritikusan tudom szemlélni, ha az emberek természetidegen szögekbe kényszerítik a testüket, csak mert szerintük (és legtöbbször ez teljesen megalapozatlan) így jobban fog égni az izom. Ezeket a gyakorlatokat favorizáló urak és hölgyek azt felejtik csak el, hogy az izmokon kívül csontokat és ízületeket is mozgatnak, és nekik nem biztos, hogy jót tesz ez a fajta "kreativitás".

Aki olyan terembe jár, ahol sok fitnesz és testépítő versenyző megfordul, az bizonyára tapasztalja, hogy vadabbnál vadabb gyakorlatokat csinálnak, hogy minél izoláltabban tudják dolgoztatni a megcélzott területet. Mindig jókat mosolygok azon, hogy miképpen próbálják a testet természetellenes szögekbe kényszeríteni, hogy "jobban izolálódjon a combhajlító felső-külső háromnegyede".  Ennek az eredménye viszont nem egy csodálatosan fejlett izomzat lesz, hanem olyan félmondatok, hogy "fáj itt és itt… pedig nem is dolgozok nagy súllyal…"


Ragadjunk ki egy példát!

Merev lábú felhúzáskor bevett dolog, hogy a comb még hatékonyabb izolálása miatt sokan a lábujjak alá raknak még egy emelést, mondjuk egy tárcsát. Sajnos látni olyat is, hogy a térd már nem csak nyújtott, hanem túlfeszített állapotban volt, sőt, az edző javasolja, hogy cseréljék a következő szériában még vastagabbra a tárcsát, mert akkor még jobban feszül majd a hajlító...

Mi fog történni a túlfeszített helyzetben?

Az oldalszalagok nyújtott térd esetében a legfeszesebbek, vagyis amikor tárcsával a lábfej alatt végzed a felhúzást, akkor tudattalanul is túlnyújtod a térd oldalstabilitásában részt vevő szalagokat. Ha ehhez hozzátársítjuk, hogy a kitöréskor sem korrigáljuk az oldal irányú kilengését a térdnek (amire nagy az esély, mert az okosság odáig terjed, hogy "nem kerülhet a térd a boka síkja elé") akkor sokszorosan nagy erőhatásoknak tesszük ki a szalagokat. A végeredménye mindennek pedig egy sérülékeny, minden irányban instabil térd lesz! Ha ezt a gyakorlatot olyannal végezteted, aki mellette olyasmit sportol, amiben sok a letámasztás (labdajátékok, ultimate frisbee, stb.), akkor nagyon nagy valószínűsége, hogy térdszalag sérülése lesz hamarosan!

Továbbá ha laza oldalszalagok laza keresztszalagokkal társulnak, akkor komoly torzulást okozhat - akár maradandóan – ami pedig kihat a járásra és az állásra. A térd normális esetben 0 fokig feszíthető (amikor nyújtott lábbal állok). Ellenben túlnyújtással, passzívan létrehozható egy körülbelül maximum 10 fokos túlnyújtás az ízületben. Ha az ízületet túl laza és ha rá is teszünk ezzel egy lapáttal, akkor kialakulhat járáskor az a jelenség, amit "kardvádlinak" nevez az ortopédia: ilyen esetben a járáskor az alsó lábszár képes hátrébb kerülni, mint a combcsont. Ha nem tudod elképzelni, akkor mondok egy drasztikus példát: súlyosabb esetben úgy jár az illető, mint a Jedi visszatérben a "chiken walker", az AT-ST …

Ha ironizálni akarnék, akkor mondanám azt, hogy úgyis túlképzés van gyógytornászokból, humánkineziológusokból és gyógytestnevelőkből, emiatt amennyiben maradnak az ilyen gyakorlatok, akkor legalább sok munkahely teremtődik... de azért viccet félretéve: gondolkodjatok el, mi a fontosabb!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

felhuzas_1.jpg

A mester hetes - hajlított lábú felhúzás.

Ha jól végzed akkor minden gyakorlat keresztapja, viszont ha nem jól csinálod akkor leginkább sérülésveszélyes tud lenni! Tanuld meg a helyes végrehajtást!

kitores03_3.jpg

A leggyakoribb hibák kitörések során.

Mostanra már megtanultuk, megszerettük, magunkévá tettük ezen rendkívül hatásos gyakorlatot de a még tökéletesebb kivitelezésért nézzünk meg pár gyakori hibát és helyes korrigálásukat.

fekvenyomas_3.jpg

A fekvenyomás végrehajtása és a leggyakoribb hibák

Amilyen egyszerűnek tűnik a gyakorlat, annyi buktatója lehet. A leggyakoribb hibákat próbáltuk most összeszedni.

izomtom_edzesterv_csajoknak_01_2.jpg

Miért nem ott érzem, ahol kéne...?

Néha a valóság ellentmond a várakozásainkkal, és nagy meglepetésünkre a hátunk közepére remélt fáradást a karunkban fogjuk érezni. Vagy épp fordítva. Mit csinálhatunk rosszul?

vallserulesek_2.jpg

Vállsérülések megelőzése

Mi az a rotátor köpeny és miért fontos nekünk törődni vele?

felhuzas_merev_labbal_2.jpg

Felhúzás merev lábbal

hatedzes_csajoknak_030.jpg

Hátedzés különkiadás csajoknak: a tökéletes hátedzés receptje

Nézzük meg pontosan, miből is áll össze a tökéletes hátedzés – az igazán elszánt csajok számára! A legfontosabb gyakorlatok és egy útmutató edzésterv!

felesleges_gyakorlat_03jpg.png

Miért üldögélnél a teremben is?

Magadban gondold végig a mostani edzéstervedet és számold össze, hány gyakorlat van, amit nem ülve-fekve végzel! Amíg számvetést készítesz, addig mi el is mondjuk, hogy miért lenne érdemes változtatni ezen!

srlt_04.jpg

Mese arról, hogy mi a kitartás és hol kezdődik a hülyeség!

Nézzük meg, hogyan edzhetünk sérülés esetében... mert igen, sokkal lassabb és akár tökéletlen a gyógyulás ha a totális immobilizációt választjuk.

terdfajas_09.jpg

Öt meg egy meglepő dolog, ami miatt fájhat a térded!

Gyere, ülj le mellém, valamit mondok… méghozzá néhány meglepő dolgot, amit, ha megfogadsz, akkor nagyobb eséllyel kerülheted el a rád leselkedő térdfájdalmakat. Nézzük hol mehet félre a dolog!

hasprs_01.jpg

Haspréselni hasznos, ciki... vagy veszélyes?!

Sokszor vita tárgya a hasprés... Hasznos vagy csak ciki, izolációs gyakorlat? Egyáltalán nem veszélyes? Nem okoz gerincsérvet? Sok-sok kérdés, aminek próbálunk pontot tenni a végére!

rud_a_sarokban_02_1.jpg

10 tipp az ízületeid védelméért!

A glükózaminon túl számos más táplálék és/vagy kiegészítő létezik, ami az ízületek egészségét szolgálja. Nézzünk meg ebből 10-et, amit viszonylag könnyedén elérhetsz Te magad is!

egy_labas_felhuzas_01_1.jpg

Hogyan építsd fel az egy lábas RDL-t?

A gyakorlat végrehajtása sokak számára egyenesen lehetetlen - éppen emiatt mostani írásunk arról fog szólni, hogy miképpen építsd fel a saját egy lábas felhúzásodat!

bolgar_guggolas.jpg

Bolgár guggolás - most újra tárgyalva!

Most igyekszünk kissé másképpen értekezni erről a kitűnő mozdulatról - azaz megvizsgálni, hogy mire és hogyan használhatod a saját céljaidat figyelembe véve!

guggols_klinika_02.jpg

Guggolás-klinika: Tipikus hibák és a mögötte álló okok

Nemcsak azt nézzük meg, hogy melyek a tipikus hibák a guggolásodnál, hanem arra is választ kapsz, hogy milyen testi problémák állnak ennek hátterében!

vdli_01.jpg

Tipikus hibák a vádli edzésen

Nem fejlődik a vádlid?! Az alábbi írásban igyekeztünk összegyűjteni azt, hogy milyen tipikus hibákat követnek (és valószínűleg követsz el Te magad is) a vádli edzésének során!