Teremben vagy szabadban fussunk télen?

Pro és kontra a két megoldásról

Mivel a tél már itt kopogtat az ajtón, ezért sok futó ilyenkor behúzódik a terembe, vagy rosszabb esetben sokan a hobbisták közül egyszerűen megszakítja a futó edzéseket egészen addig, míg tavasz nem lesz. Milyen alapvető különbségek vannak, mik a fő előnyei és hátrányai a termen belüli, illetve kültéri edzésnek? Ha eddig hezitáltál a futópadon futás vagy egy melegebb alsó öltözet vásárlása közt, akkor remélhetőleg a cikk elolvasása után könnyebben fogsz dönteni.

Néhányan kifejezetten szeretnek futópadon futni, miközben TV- képernyőt néznek, esetleg, télen is lengén és kényelmesen öltözve tehetik mindezt. Másokat a víz is kiver, ha 5 percre is rá kell állnia a futószőnyegre. Ez utóbbi csoport, akik inkább három réteg ruhában is, de még a legkeményebb mínuszokban is kint vannak a szabadban és róják a kilométereket.

Amit viszont valószínűleg egyik csoportban sem sokan tudnak, hogy bár mindkettő futás, de mégis eltérő az izommunka - a szabadban futásnak kétséget kizáróan keményebb! Mérések alapján a combfeszítők, és a csípő hajlítók, illetve a farizom is nagyobb elektromos jeleket produkál abban az esetben, ha szabadon futunk. Továbbá a kalória igénye is általánosságban nagyobb.

Mik ennek az okai?

A változatos terep hatására több izomkontrakció figyelhető meg a felsőtest (pl. törzs) izmaiban a futás során. Nyilván egyértelmű, hogy jobban kell stabilizálni a mozdulatok során, emiatt a mozgás kalória igénye is magasabb lesz. Nem feltétlenül kell arra gondolni, hogy mondjuk egy erdőben, emelkedőkkel tűzdelt szakasz keményebb, hanem egyszerűen csak egy sima városi futás is intenzívebb tud lenni, mint a futópad. Nem hiszed el? Gondolj csak arra, hány járdaszegélyt és pocsolyát szökkensz át, milyen hirtelen irányváltoztatások kellenek, mondjuk a kutyasétáltatók, vagy a biciklisek miatt...

További előnyök...

A szabad levegő szintén jótékony hatással van a szervezetre, és ez akkor is igaz, ha városban futsz. Nemcsak amiatt, hogy kitisztítja a gondolatokat, vagy éppen csökkenti a stresszt, hanem a kültéri sportolás javítja az immunrendszerszert, és a napfény hatására D-vitamin termelődik. Igaz legutóbb a "mainstream" azt kapta fel, hogy biciklisek esetében bizonyították be, hogy a még mindig jobbat tesznek a keringésüknek az edzéssel, és nem káros annyira a belélegzett kipufogó gáz mennyisége, mivel a mozgás értéke még mindig jobb, de ezt a képletet nyugodtan alkalmazhatjuk a futókra is. Különösen, ha nem egy zsúfolt belvárosban megyünk futni.

Télen azonban a futópad sokkal biztonságosabb!

...kiszámítható felület, állandó emelkedéssel. Semmi meglepetés nem érhet (legfeljebb ha elmegy az áram és hirtelen megáll), nincsenek jeges részek, nincsenek hóval eltakart tereptárgyak, amiben megbotolhatsz. Olyanok számára, akiknek bármilyen már meglévő sérülése van, sokkalta biztonságosabb, hiszen nem lesznek hirtelen fellépő, térdet és vagy bokát veszélyeztető helyzetek. Aki tehát bizonytalanabb, és vagy korábban már sérült, annak értelmesebb lehet télen a futópadot választania.

... és itt is vannak előnyök!

Továbbá a komfortérzet télen a futópadon sokkal jobb. Végtére is nem kell több réteg ruhában, kényelmetlenül mozogni, hogy aztán átnedvesedjen mindegyik, és kihűlj benne, amíg hazaérsz. Nyilván vannak olyanok, akik télen is rövidnadrágban futnak, de ezek olyan extrém esetek, akik nagyon kevesen vannak.

Egy nem elhanyagolható előnye a futópadoknak, hogy igazi szociális mágnes, könnyen elegyedhetsz beszédbe másokkal, esetleg oszthatod meg a futó edzésed a haveroddal / barátnőddel... Vagyis aki igazi haverkodós típus, annak nem is kérdés, hogy a futópadot válassza.

Gil / FitBuilder Team

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

edzs_a_hidegben_01.jpg

Szabadtéri edzés télen?!

Talán hamarosan aktuális kérdés lesz a téli időjárás és az edzés kapcsolata: mennyire egészséges hidegben edzeni, illetve hol az a határ, ami felett már nem egyszerűen csak nyámnyilaságról van szó, hanem inkább már szimpla hülyeségről?!

futgp_02.jpg

Futópad vagy szabadtéri futás: előnyök és hátrányok!

Szabadból a terembe! Nézzük meg, mire ügyelj, milyen szabályokat tarts be, ha futópadra téved az utad!

hasizom_022.jpg

Extra erősítő gyakorlatok a futás után – a hasizomra!

Futás után végezhető hasizom gyakorlatok jönnek - melyek nemcsak a leghatékonyabb szabadtéren is elvégezhető feladatok, de még az edzőruhádat is megkíméled...hiszen garantáltan nem kell a fűben hasazni!

edzes_hidegben_02.jpg

Szabadtéri kardió edzés - télen is!

Alábbi rövid szösszenetünkben a leghasznosabb tippeket szedtük össze Nektek, hogy ne kelljen lemondani a kinti sporttevékenységek öröméről ilyen hidegben sem!

futas02_1.jpg

Szúr az oldalad futás közben? Most előzd meg!

Mivel a futás / kardiózás az egyik legnépszerűbb mozgásforma, ezért úgy gondoltuk megérdemel egy cikket a téma!

futas01_2.jpg

Teremben vagy szabadban fussunk télen?

Milyen alapvető különbségek vannak, mik a fő előnyei és hátrányai a termen belüli, illetve kültéri edzésnek? Ha eddig hezitáltál a futópadon futás vagy egy melegebb alsó öltözet vásárlása közt, akkor remélhetőleg a cikk elolvasása után könnyebben fogsz dönteni!