Térdműtét előtt: hogyan készülj fel rá TESTILEG?

Edzéssel és kiegészítőkkel a gyorsabb regenerációt!

A cikk írását egy nagyon friss élmény ihlette, ugyanis mára biztossá vált, hogy idén meg kell műteni a régóta húzódó problémák miatt a térdem. Azonban, hogy lehetőleg minél kisebb legyen a beavatkozást követő erő és izomtömeg veszteség, emiatt a műtét előtt a lehető legjobban elő kell készíteni a testet a rá váró megmérettetésre. Mivel a sportsérülések több mint 65%-a az alsó végtagot érinti és ennek a számnak is tetemes része térd, emiatt nézzük meg közösen, hogyan készülhetsz fel a "megmérettetésre"!

Kell-e egyáltalán műteni?

Magyarországon általában még mindig az a szemlélet, hogy "vágjunk fel lehetőleg mindenkit". Valamiért nagyon jellemző az edzőkre és sportolókra egyaránt, hogy elmennek a sérülésükkel orvoshoz, és ha azt mondja, hogy nem szükséges operálni, hanem konzervatív módon gyógytornával és fizikoterápiával lehetne kezelni, akkor egyszerűen lehülyézik az orvost és addig mennek szakembertől szakemberig, amíg valamelyik azt nem mondja "ezt biza műteni kell".

Egyes esetekben van esély arra, hogy spontán regenerálódik, még a teljes szakadás esetében is. Említettük már, hogy a teljes szakadás iszonyatosan ritka, kábé 10000-ből 1 eset, ellenben ha a rostok egy bizonyos százaléka elszakadt már "teljes szakadást" emlegetnek. (Amúgy ha a szalag rostok 30%-a szakadt, akkor már nem képes arra, hogy elássa a feladatát.) Tehát a lényege ennek az, hogy vannak még épp rostok az esetek többségében. A térdben a hátsó keresztszalagnak (PCL) a keringése jobb mint az első (ACL) párjának, emellett vaskosabb is - ezért a hátsó keresztszalagnak jobbak az esélyei, hogy műtét nélkül is rendbe jön.

Szükséges a műtét, akkor is, ha nincs teljes szakadás, csak megnyúltak a szalagok?

A rándulások, szalaghúzódások az évek alatt összeadódhatnak, még akkor is, ha nem szakadt el teljesen.  Alapesetben az ízületeknek van némi holtjátéka, amikor a különféle funkcionális tesztekkel rángatják-csavarják. Az a hivatalos álláspont, hogy kb. 5 mm-nél nagyobb holtjáték esetében már indokolt a műtét. Ilyen esetben a súlyosabb sérülés kockázata túl nagy, illetve a tartóizmok inai nagyon gyakran fognak begyulladni egy-egy terhelés után.

Sajnos a gyógyulás alatt úgyis fogsz veszíteni az izomtömegből és az erődből egyaránt - azonban ha tudatosan elkezdesz a műtétre edzeni, akkor ezt minimalizálhatod.

A legfontosabb szabályokat alább olvashatod:

1. Végezz célzottam hipertrófia fokozó (testépítő jellegű, közepesen magas ismétlésszámú, ugyanakkor nagy volumenű) edzést 2-4 hónapig a műtétet megelőzően! A cél, hogy a lehető legnagyobb formában vágj neki a megmérettetésnek! Minél nagyobb izomtömegből kezdesz fogyni, annál könnyebb lesz visszaerősödni.

2. Célzottan erősítsd a combfeszítőt és főleg a hajlítót, illetve melléjük a vádlit. Bár a feszítők nem térd stabilizátorok, de mivel közel háromszor erősebb kellene legyen a feszítő csoport, mint a hajlító, emiatt az izom egyensúlyra figyelj oda! A vádlit alkotó izmok közül a kétfejű lábikraizom részt vesz a térd hajlításban is, amellett, hogy a talpat mozgatja - emiatt ezt is fejleszd!

3. Az erősítő edzés mellé végezz mindig proprioceptív edzést is. A dynair párnák, a gimnasztikai labdák, felfüggesztett eszközök, instabil helyzetben végzett mozgások nagyon sokat segítenek.Javítani kell az ideg-izom koordinációt is! Valóban mintha egy versenyre készülnél a műtétnél a legjobb formádat kell hozni.

4. A táplálék kiegészítők tekintetében a kollagén pótlást és a természetes gyulladáscsökkentőket már ilyenkor el lehet kezdeni szedni. Erre amiatt van szükség, mert a krónikusan instabil ízület miatt valószínűleg többször fog begyulladni a terület! Az antioxidánsok szintén segítenek.

14 780 Ft -20% 11 780 Ft
universal_animal_flex_44.jpg
13 780 Ft -15% 11 680 Ft
san_green_supreme_3170.jpg

5. Az állóképességi munkánál inkább olyat alkalmazz, ami nem jár közvetlen ütődésekkel, tehát futás helyett inkább az evezés, de még inkább a szobakerékpár a javasolt!

Végül egy zárójeles tanács, hogy ne sajnáld a pénzt magán műtétre, ha csak nem ismersz olyan TB által támogatott orvost, aki tényleg jó! Ez nem egy pulóver, amit máshol olcsóbban megvehetsz… ez a tested, amivel együtt kell élned majd.

A műtét legdrágább része - ha valóban a legjobb megoldást keresed - a felszívódó csavarok lesznek. Jól hallottad, létezik ilyen is, nem csak felszívódó cérna. Ezeknek darabja 50-150 ezer forint között mozog tudomásom szerint (bár én csak egy gyártót ismerek). A felszívódó csavar előnye, hogy a gyógyulást fénysebességgel pörgeti. Ilyen csavarokkal térd-operált profi magyar labdajátékosról tudok, aki 10 nappal a műtétet követően már 280 kg-val lábtolózott úgy, hogy mindkét keresztszalagját kicserélték!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

fenek03_1.jpg

Sérülésálló, teherbíró szépen formált lábak titkai

Az egy lábon végzett gyakorlatok bemutatása: vajon mennyit profitálhatunk, ha csak fél lábbal állunk a földön?

robbanekony_mozdulatok_06.jpg

Robbanékony mozdulatok: zsírégetéshez és izomépítéshez

Gyorsan, gyorsabban, még gyorsabban érd el a céljaidat! Lássuk a gyors ismétléses technikák előnyeit, vagyis azt, hogy miként fog segíteni egyaránt a zsír vesztésben és az izom épülésében.

gumiszalagok_01.jpg

Gumiszalagok

Újdonság arra, hogy lehet erőt és tömeget építeni kisebb súlyok mellett? Gumiszalagos edzés most NEM (csak) kislányoknak!

edzs_utni_turmix_03_3.jpg

Kapcsold a regenerációt magasabb fokozatra!

Az edzettséget és a túledzettséget egy nagyon vékonyka határvonal választja el egymástól, amin könnyű átbillenni. Emiatt is kiemelkedően fontos, hogy milyen kiegészítőkkel támogatjuk meg a szervezetünket az edzést követően!

terdfajas_01.jpg

"Nem guggolok, mert fáj a térdem" szindróma

Pedig a sérülésekből való hatékony felépülés egyik alappillére is a guggolás...

terd_rehab_01.jpg

Sérülés után hogyan kezdhetjük el terhelni a térdet?

A soron következő írásban kifejezetten sérülés utáni visszavezető gyakorlatokat fogunk bemutatni, hogy minél hamarabb elkezdve a regenerációt a gyógyulás útjára léphess.

terd_rehab_010.jpg

Utolsó fázis a guggolás előtt!

A sérülés, illetve a túlterhelésből származó gyulladásos állapotok után szépen és lassan építjük fel most az utat, ami visszavezet Téged a guggolások és a fájdalommentes lábedzések világába.

izombuks_01.jpg

Szükséges-e az izombukás a fejlődéshez?

Az izom földbe döngölése roppant népszerű dolog, hányan hiszik azt a teremben, hogy a növekedés kizárólagos kulcsa csakis a végtelen volumen, az égő fájdalom és az izmok bukásáig hajszolt végkimerülésében rejlik... pedig nem!

terdfajas_09.jpg

Öt meg egy meglepő dolog, ami miatt fájhat a térded!

Gyere, ülj le mellém, valamit mondok… méghozzá néhány meglepő dolgot, amit, ha megfogadsz, akkor nagyobb eséllyel kerülheted el a rád leselkedő térdfájdalmakat. Nézzük hol mehet félre a dolog!

rud_a_sarokban_02_1.jpg

10 tipp az ízületeid védelméért!

A glükózaminon túl számos más táplálék és/vagy kiegészítő létezik, ami az ízületek egészségét szolgálja. Nézzünk meg ebből 10-et, amit viszonylag könnyedén elérhetsz Te magad is!

gyulladscskknet_telek_05.jpg

Milyen ételekkel tudod kezelni az ízületi gyulladást?

Ízületi gyulladás esetén kulcsfontosságú lehet a táplálkozásod! Megmutatjuk milyen ételeket vigyél be, és miket kerülj - hogy a gyulladásos folyamatokat minél hamarabb leküzdhesd!

zletvdt_de_melyiket_02.jpg

Ízületvédőt, de melyiket?

A mai cikkben megmutatjuk, hogy mire figyelj, ha ízületvédő vásárlásra vetemednél!

edzs_kis_sllyal_02.jpg

Kisebb súlyokat emelve is fejlődhetsz?

Vajon kisebb súlyokat mozgatva is lehetőségünk nyílik kikészíteni magunkat? Egyáltalán van-e értelme ennek a módszernek, és ha igen, akkor milyen esetekben érdemes alkalmazni? Most megadjuk ezekre a választ!