Tényleg árt a guggolás a gerincednek?

Igaz-e az, ami a köztudatban él?

Manapság rendre érik egymást az olyan cikkek, amelyben a guggolást és a lábtolást állítják szembe. A lábtolásnál előszeretettel beszélnek arról, hogy mennyivel kíméletesebb, mert nem terheli direktbe a gerincet - ami egyébként valóban nagyon hasznos akkor, ha valakinek bármilyen hátsérülése van. Azonban most arra szeretnénk rávilágítani, hogy a guggolás nem káros, de inkább amolyan megelőző jellegű gyakorlat, főképp ha helyesen végezzük!

Mostanában megint divat lett szidni a jó öreg guggolást. Felfejlődtünk odáig, hogy már ciki, ha nem edz valaki lábra, de arról erősen megoszlanak a vélemények, hogy milyen módon tegyük azt. Sokszor hangzik el mostanában, hogy a guggolás hiába áll a "kemény vagyok" gyakorlatok hiearchiájában a legelőkelőbb helyen… mert valójában csak tönkreteszik vele magukat az emberek.

Kifejezetten gyakran azt emelik ki, hogy főleg a fiataloknak (20 év alattiakat sorolnak ebbe a kategóriába) káros a rúdsúlyzóval végzett guggolás. Egyre jönnek az érvek, hogy kerüljék el messze az erőkeretet a fiatal sportolók, mert nem tesz jót nekik a gyakorlat. Szinte kész propaganda megy arról, hogy mennyire rossz a guggolás a térdnek, a gerincnek, és úgy általánosságban milyen károsan befolyásolja a csontozatot azoknak, akiknél még nem fejeződött be a növekedés.


Nézzük át, milyen vélemények születtek a témáról az elmúlt 50 évben!

Talán az első olyan cikk, amiben a guggolást veszélyesnek ítélték, az 1961-ből származik. Ott a szerző egy bizonyos Karl K. Klein doktor azt mondta, hogy a guggolás súlyzóval csökkenti a sportolók térd stabilitását. Azonban a következő 10 évben, amikor a kísérletét máshol, más sportorvosok és biomechanikusok próbálták reprodukálni, sehol sem kaptak ilyen eredményt.

Amit sokszor felhoztak az elmúlt fél dekád során az, hogy a nehéz súlyos edzés - kiváltképp a guggolás - visszaveti a növekedést a serdülő korú atlétáknál. Ez talán a leggyakoribb ellenérv, azonban egy bizonyos Mel Stiff nevű biomechanika professzor körülbelül ezer súlyzóval edző 15-20 évest vizsgált és arra jutott: nem sikerült igazolni, hogy a növekedést károsan befolyásolná, ellenben a csontsűrűség sokkal jobb a súlyzóval (guggoló) edző fiataloknál. A doktor azzal is alátámasztja a feltevését, hogy az olyan mozgások során, mint az ugrás vagy a futás, a reakció erők sokkal nagyobbak, mint mondjuk egy sima súlyzós guggolásnál - emiatt a guggolás nemhogy káros, hanem éppenséggel preventív jellegű!

Másik érdekesség, még mindig a prevencióhoz köthető. A csontritkulás kialakulása elviekben főleg a nőket érinti idősebb korra. Megfigyelték és számtalanszor bizonyították azonban mára, hogy azoknál az idősebb nőknél, akik sportoltak, azoknál a csontsűrűség vesztés aránya jobb volt. Ezen belül is azoknak volt a legjobb, akik az edzéseiken éveken keresztül végeztek olyan kiegészítő súlyzós edzést is, ahol a gerincet direktbe terhelték ellenállással. Ilyen a guggolás ugye, ahol az erővonalak direktbe hatnak.

Amit azonban sokan elfelejtenek, hogy az eltérő testalkatú embereknek eltérő technika lenne javasolt. Teljesen más alkati jellemzőkkel bíró ember lesz az, akinek a széles, erőemelő stílusú guggolás fekszik jobban és más akinek meg mondjuk a nagyon egyenes, szinte teljesen a talajra merőlegesen tartott törzzsel végzett guggolás lesz megfelelő. Nem árt kísérletezni, és nem árt felmérni a saját testi adottságainkat. Nem utolsó sorban pedig azért baromira meg kell erősíteni a törzsizmokat, és odafigyelni a szabályos technikára!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények