Telített zsírok: egészségromboló vagy tesztoszteron fokozó?

A telített zsíroknak lehetnek előnyei?

A világ tele van téves, egymásnak ellentmondó vagy épp állandóan változó információhalmazzal... ember kegyen a talpán, aki ezzel lépést tud tartani. Jó példa erre a zsírok viszontagságos kis története...

Eleinte sokan bűntudattal gondoltak rájuk és kiátkozták az étrendjükből, majd jött a szénhidrátszegény diétán tengődő Atkins-tábor: megesett rajtuk a szívük, és népszerűsítették fogyasztásukat. Később aztán rájöttek a kutatók, hogy nem minden zsír egyforma, és rögvest szét is csaptak közöttük: még a telítetlen zsírokról (ide tartoznak az omegáék is) csupa jót hallhattunk, addig a telített társaik ismét a közutálat kellős közepén találták magukat…

Telített zsírok – alapok!

Ha még frissek vagytok, akkor most gyorsan lefárasztok mindenkit egy kis kémiai szösszenettel.

A zsírok egyik csoportosítási módja az, hogy megnézzük, vajon a szénatomok között találunk-e kettős kötést, vagy sem. Abban az esetben, amikor kettős kötést NEM tartalmaz, akkor telített zsírsavról beszélünk. Kitalálhatod, ha van kettős kötés, akkor azok a telítetlenek.

A telítetlen (például olivaolaj vagy halolaj) zsírsavak számlájára számos jó cselekedet írható, előnyeit igazából már betéve ismerjük, így sokan kizárólag ezen zsírsavforrásokra próbálják étrendjüket alapozni.

A telített zsírok az idő során több okból is kivívták ellenszenvünket: egyrészt mivel jóval többet fogyasztunk belőlük a kelleténél - bár ezért inkább magunkat okolhatjuk... - így jelentős szerepet játszanak a has tájékon kibukkanó úszógumik kialakulásában. Az elhízás pedig már kipárnázza az utat számos szív-érrendszeri betegség számára, amihez már számos más szövődményt is jár ajándékba. De ha ez még nem elég, akkor számos nemzetközi kutatás ecseteli a telített zsírok és a magas koleszterinszint szoros kapcsolatát:

Viszont megjegyezném, hogy a zsíroknak nem csak ez a csoportosítási módja létezik! A zsírokat a bennük fellelhető szénatom száma szerint is feloszthatjuk: rövid, közepes és hosszú szénatomszámú csapatra. Általában a legtöbb zsiradék hosszabb láncú zsírsavakból áll – ellenben például a mostanában nagyon divatossá vált kókuszzsírral. A kókuszzsírról érdekesség, hogy laurinsavat tartalmaz, mely antibakteriális tulajdonsággal rendelkezik, emellett immunerősítő hatása is van. A kókuszzsír mondjuk engem még nem győzött meg a mágikus hatásairól, ugyanakkor használom – lentebb ki is fejtem miért.

Ugye a telített zsírok fokoztott beviteléről kimutatták, hogy növeli az LDL-koleszterin szintet (ez a "rossz" koleszterin) – azonban a laurinsav – az említett előnyei mellett - kisebb emelkedést okozott a többi telített zsírsavval összevetve.


A telített zsírok előnyei?

Nagyon sok kutatás jelent meg, melyek a tesztoszteron szint és a zsírbevitel kapcsolatát vizsgálták. Sokan azt találták, hogy csökkent a tesztoszteron szint azoknál a személyeknél, akik a telített zsírokat likvidálták az étrendjükből és áttértek a többszörösen telítetlenek fogyasztására. A telített zsírok fogyasztása viszont növelheti a tesztoszteron szintet – ez az összefüggés a kutatásokat áttekintve igazából azoknál volt érdemleges, akik mellette valamilyen erőfejlesztő edzést is végeztek. (Ki hitte volna?...)

Persze ez nem azt akarja sugallani, hogy turnézz végig egy mangalica fesztivált, vagy szopogass el egy zsírosbödönt aztán irány a terem… hanem azt, hogy kerüld a szélsőségeket. Az étrended 20 – 30 %-a álljon zsírokból, ahol fele-fele arányban vigyél be telített és telítetlen zsírokat is! A telítetlen zsírsavak nagy része omega 3-ból álljon!

A másik előnye a főzés-sütés során bukkanhat fel. A kevésbé stabil zsírok hőkezelés hatására felbomolhatnak: vagyis minél nagyobb hőfokon hevítünk minél kisebb stabilitású zsírt, annál több káros produktum keletkezik. A zsírok stabilitása a telítettségen múlik: minél nagyobb arányban tartalmaz telített annál stabilabb lesz a konyhai hadműveletek során! Vagyis a keblünkre ölelt olívaolaj, vagy a népszerű napraforgó olaj nem olyan nyerő a tűzhely közelében… ellenben mondjuk a fenn említett kókuszzsírral.

Tény, hogy a többszörösen telítetlen zsírsavak fogyasztása alapvető jelentőséggel bír, ugyanakkor a fenti gondolatokat figyelembe véve talán kis helyet a telített zsírok is kiérdemelhetnek életünkben… azaz étrendünkben! :)

Szilvi / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

A tesztoszteron serkentők.

A tesztoszteron termelés fokozóknak több fajtájával találkozhatsz, most ismertetném a két legnépszerűbbet, legszélesebb körben használtat mutatnám be.

telitett_telitetlen_transz_zsirok.jpg

Folytassuk az olajozást... Még egy kicsi a zsírokról...

Vannak az ellenszenves telített zsírok, a főgonosz transzzsír és a jófiúk csoportja, a telítetlen zsírok.

d_vitamin_03_1.jpg

Az Omega-3 zsírsavak fontossága és bevitelével kapcsolatos tanácsok

Az omega-3 zsírsavak előnyeiről már biztos mindenki élből fel tudna sorolni egy párat. Jöjjön ezért most az Omega-3 három olyan pozitív élettani hatása, amit mi, lelkes sportemberek is igazán fogunk értékelni!

get_ripped_6_pack_abs_reskin_2.jpg

A zsírbevitel egészséges és finom módja - diétánál is

Akár diétázunk, akár nem, a zsírbevitelt nem szabad elhanyagolni. Nézzük meg mit és mennyit ehetünk diétában.

tribulus_terrestris_1.jpg

Tribulus terrestris

A Tribulus terrestris a legnépszerűbb tesztoszteron fokozó gyógynövény ami manapság kapható. Nem csak az erőszint növelésére, hanem mint szexuális egészséget fokozó afrodiziákumot is előszeretettel használják.

Koleszterin

Ezzel a cikkel szeretném elhessegetni a koleszterinről kialakult pejoratív és ellenséges véleményt... mert nem minden rossz ami koleszterin.

hdl_ldl.jpg

HDL és LDL koleszterinek

Az egészségünk megőrzésének érdekében és ennek magyarázatául ismerjük meg koleszterin két nagy típusát a HDL-t és az LDL-t.

tojas02.jpg

A sárgája tényleg mehet a kukába?

Vajon tényleg csakis és kizárólag a tojás fehérjét kellene fogyasztani és a sárgáját kidobni? Tényleg tele van koleszterinnel és ha csak ránézünk, akkor máris koszorúér betegséget kapunk?

tapkieg_idoseknek_020.jpg

Tesztoszteron fokozót a nagypapának!

Sok esetben az idősebb korosztály is nyugodtan szétnézhetne az étrend kiegészítők között, hiszen a marékszám beszedett gyógyszerek helyett a táplálékkiegészítők egy egészségesebb, mellékhatásoktól jóval mentesebb utat jelentenének.

lenmag_02.jpg

A lenmagolaj emeli az ösztrogén szintet - mese vagy igazság?

Köszönhetően számos fórumnak (meg remélhetőleg nekünk is) talán sikerült mindenkinek megértenie az esszenciális zsírsavak jelentőségét - gondolunk itt elsősorban az Omega 3 és 6-ra. A mostani írásunkban azt szeretnénk bebizonyítani, hogy tengeri halaknál jóval olcsóbb lenmag fogyasztása sem rosszabb!

cink_01.jpg

Egy alulértékelt kiegészítő vallomásai

Nem csak erőt, javult kedélyállapotot, megnövekedett szexuális teljesítményt hozhat, hanem arra is részletesen ki fogunk térni, hogy a rák elleni kutatások mostanában ünnepelt csodafegyverként tekintenek rá!

teszto_01.jpg

Természetes tesztoszteron fokozás

Nézzük meg, hogy milyen étkezési irányelveket érdemes betartani, hogy a teszto-szinted maximalizáld - szteroidok nélkül is!

omega_3_020.jpg

Zsírsavakkal az izomépítésért!

Miképp segítheti az omega-3 az izomépítést? Többek között erre is fény derül - illetve arra is, hogy mennyit és mivel kombinálva érdemes bevinni a legjobb eredményekért!