Táplálékkiegészítő tippek szabadtéri sportokhoz

Mountain-bikeosoknak, túrázóknak és sziklamászóknak dedikálva

Úgy tűnik nyakunkon a tavasz és ilyenkor sokan vannak, akik ha tehetik a terem mellett ilyenkor szabadban űzhető mozgásokat is végeznek. Igazából nem mindenki tudja átérezni, milyen fantasztikus is, amikor a heti szabadnapokon kimész sziklát mászni, vagy lenyomsz egy komolyabb hegyi túrát kocogva, vagy valami hasonlót. Ha eddig nem tetted, akkor mindenképp próbáld ki, mert valami egészen felszabadító érzés. Ezek a sportok más jellegű terhelést jelentenek, mint a hagyományos kardió edzések, és egy egészen speciális állóképességet igényelnek. Emiatt nézzük meg most milyen kiegészítők dukálnak neki!

A fehérje porok és aminosavak

Meglepő vagy sem, de itt is a legfontosabb kiegészítők egyike a fehérje por. A lassú felszívódású proteinek a legjobb választások, mivel folyamatosan magasan tartják a vérben az aminosav koncentrációt, és elkerüljük a fehérje bontást. Mivel egy-egy komolyabb hegymenet (akár gyalog, akár bringán, akár sziklán kapaszkodva fel) iszonyúan nagy energia felvétellel jár, emiatt ez halmozottan fontos. A szervezet ha kimerül a szénhidrát forrásokból, akkor az izomfehérjét fogja aminosavakká bontani, majd elégetni. Az ilyen terhelés során a súlyzós edzéshez hasonló mennyiségű, 1-1.3 / testsúlykilogramm fehérje kell naponta.

Ha a terhelés rendszeres, akkor a glutamin szinte kötelező lesz a fehérjepor mellett. A glutamin koncentráció és a túledzettség fordított arányosságot mutat: ha csökkent a glutamin szint, akkor a szervezet közelebb van a túledzettség állapotához!

39 980 Ft -25% 29 980 Ft
bsn_syntha_6_4540.png
11 980 Ft -6% 11 280 Ft
biotech_protein_express_20001.jpg

Nyomelemek és a folyadék pótlás

A folyadék bevitel továbbra is kb. 1,5 dl víz 20 percenként ha folyamatos, intenzív mozgást végzünk! Azonban, a fokozott verejtékezés következtében nemcsak vizet vesztünk, hanem a vízben oldott nyomelemeket is. A kettő együttesen vezet a szervezet elektrolit háztartásának a felborulásához. Ennek következtében kialakulhatnak izomgörcsöktől kezdve akár egészen komoly keringési krízisek is - extrém esetben.  Ez nem vicc, mivel az élő sejt egyik alap élettani jelenségéhez kálium és nátrium kell. A különféle multivitamin és ásványi anyag tabletták ilyenkor remek szolgálatot tehetnek.

3 480 Ft -6% 3 280 Ft
biotech_usa_one_a_day_multivitamin_100_tabletta_100_new.jpg
16 280 Ft -15% 13 880 Ft
universal_animal_pak_44.jpg

A só pótlás fontosságáról már írtunk régebben is önmagában, és itt csak éppen megemlítenénk, mivel kiemelten fontos. Régi bevált trükk a marathonistáknál, és a triatlonosoknál, hogy alkalom adtán megnyalják a karjukat és ha a verejték már nem sós, hanem tiszta víz ízű, akkor magukhoz vesznek némi nátriumot pluszba.

A legolcsóbb sportital 2 teás kanál cukor, 1 teás kanál só, 1/2 teáskanál aszkorbinsav 2 liter csapvízben. Bele mehet valami diabetikus szörp, hogy legyen valami íze…

Halolaj

Az Omega 3 legjobb hatása túrázók esetében az, hogy a gyulladást csökkenti, ami mondjuk ez nem jön rosszul egy több napos komolyabb teljesítménytúra alatt. A másik, ami miatt nekünk nagyon előnyös, hogy az ízületi gyulladások okozta fájdalmat is mérsékli, ami megint csak a fenti okból praktikus.

15 080 Ft -20% 12 080 Ft
animal_omega_30.jpg

A halolaj mellett esetleg jó választás lehet a különféle antioxidánsok alkalmazása, amiket gyakorlatilag bármilyen nagy volumenű edzést végző sportoló számára javasolnánk!

Végezetül még egy kicsit továbbvinnénk a bevezető gondolatsort, mert valamiért idehaza nincs átmenet és az van, hogy valaki vagy "gyúr" vagy "egyéb sportol". Viszonylag kevesen vannak-vagyunk, akik mondjuk heti 3-5 nap edzenek súlyzóval, saját testsúllyal, akármilyen erősítő eszközzel, és mellette, ha eljön a szabadnapjuk, akkor kimennek tájékozódó futásra, vagy éppen boulderfalra kicsit csüngeni… Valahogy az emberek egy része szerint egész egyszerűen csak akkor lehet jó egy edzés, ha szerepel benne 5x15 ismétlésnyi rúdsúlyzós döntött törzsű evezés, és elképzelhetetlen egy olyan edzés, ami abból áll, hogy lenyomsz 30 km hegymenetet egy 10 kg-os hátizsákkal…

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények