Támadjunk vitaminokkal a tavaszi fáradtság ellen!

A három legfonosabb vitamin, ha tavasszal kiüt a fáradtság.

A hosszú téli hónapok a legtöbb esetben teljesen lemerítik a vitamin raktárainkat. A szürke borongós napok, a kelleténél több megfázás rendesen meg tudja viselni a szervezetet. Ezért érdemes feltöltenünk a szervezetünket a legfontosabb vitaminokkal, amelyek ebben az időszakban feltétlenül szükségesek ahhoz, hogy a hosszú téli napok után újra energikusak és életvidámak lehessünk.


A három legfontosabb tavaszi vitaminra, igazán érdemes odafigyelnünk, hogy kellő mennyiségben vigyük be szervezetünkbe. A téli hónapokban kevesebb gyümölcsöt, zöldséget fogyasztunk, mint amit szervezetünk kívánna, így igencsak kiürülnek a vitamintartalékaink. Az jó idő, a tavasz közeledtével szerencsére egyre több fajta gyümölcsöt tudunk fogyasztani, van választék, változatosabb a felhozatal.

A szervezetünknek minden vitaminra szüksége van, de tavaszi pótlásnak a legfontosabb része a következő vitaminok. A tavaszi fáradtságot a télen jelentősen lecsökkent D- és C-vitamin, valamint B-vitamin szint okozhatja, ha a téli borús időben nem gondoskodtunk a plusz bevitelről. Legjobb természetesen az lenne, ha a vitaminpótlást a frissen érő zöldségekből pótolnánk, de egyrészt a boltok polcain található zöldség-gyümölcs választék sok esetben nem tartalmazza a megfelelő tápértéket. Másrészt a felgyorsult életünkbe nem biztos, hogy belefér a folyamatos odafigyelés az étkezésre. És persze van, amikor bizonyos élethelyzetek, betegség, terhesség, aktív sportolás, nehéz fizikai munka miatt nagyobb dózisra van szükség, mint az átlagembernek. Ilyen esetben maradnak a vitaminok, mint kompromisszum. De nem győzzük eléggé hangsúlyozni: az étrend-kiegészítők nem helyettesítik a vegyes, változatos étrendet!

B-vitamin
A B-vitamin többek között az idegrendszer egészséges működéshez és a jó szellemi teljesítőképességhez nélkülözhetetlen. Így ha tavasz környékén azt érezzük, hogy lassabban forog az agyunk vagy sokkal hamarabb elfáradunk, az nem csak a sok munka eredménye lehet. Ilyenkor érdemes több B-vitamint fogyasztanunk, azért hogy visszanyerjük a szellemi frissességünket, és hogy ne legyünk ingerlékenyek. Ráadásul a mindennapos stresszel is sokkal könnyebben megküzdhetünk, hogyha elegendő B-vitamint fogyasztunk.

D-vitamin

Zsírban oldódó vitamin. Ez a hormonhatású vitamin akkor képződik, amikor a bőrünket UV-B sugarak érik. Ezért napi legalább 10 perces szabadban tartózkodás (fedetlen fejjel és karral) ellátja a szervezetünket a kellő D-vitamin mennyiséggel, ám időjárástól függően október végétől - november elejétől a napsütéses tavasz beköszöntéig nem jut a bőrünk elegendő UV-B sugárzáshoz, ezért D-vitaminpótlásra van szükség. A szervezet D-vitamin előállító képessége a korral csökken, ezért idősebbeknél különösen fontos ennek a vitaminnak a pótlása, hiszen a csontozatunk egészségének megőrzéséhez nélkülözhetetlen. A D-vitamin alapvető feladata a vér kalcium- és foszforszintjének szabályozása, az egészséges csontozat és fogazat fenntartása. Az ajánlott napi beviteli mennyiség 2000 NE, ami 50 mikrogrammnak felel meg. Terhes nők és öregek esetében az ajánlott bevitel 400 NE. Egészséges felnőttek is növelhetik a D-vitamin-bevitelt a téli hónapokban, hogy a szervezetünk tartósan ne szenvedjen kisebb mértékű hiánytól.

C-vitamin

Ez a nagyon sokrétű vitamin méltán az egyik legismertebb a vitaminok között. Hatása az egész testre kiterjed. Szinte minden zöldség, gyümölcs bővelkedik benne. Az itthon fellelhető legmagasabb C-vitamin tartalmú növény a homoktövis. Igazi vitamin bomba, tíz deka bogyóban átlagosan 695 mg C-vitamin van, napi 2 pohár homoktövis-lé elegendő védelmet ad a szervezetednek. C-vitaminban gazdag még a citrusféléken kívül a kivi, brokkoli, karfiol, karalábé, sóska és a paradicsom. Viszont hőre és erős fényre lebomlik, ezért is ajánlott minél többször nyers zöldséget és gyümölcsöt fogyasztani.

FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

b1_vitamin_thiamin.jpg

B1 vitamin - Tiamin

Több szempontból nagyon fontos nekünk sportolóknak: egyfelől védi az idegrendszert, másfelől segít a szervezetnek a szénhidrátok lebontásánál, de szerepe van a zsírok lebontásában is.

b2_vitamin_riboflavin.jpg

B2 vitamin - Riboflavin

A B2 vitamin a sejtek anyagcseréjének jó barátja, illetve segíti a a vasbeépülés és a látás javítását.

b3_vitamin_niacin.jpg

B3 vitamin - Niacin

b5_vitamin_pantotensav.jpg

B5 vitamin - Pantoténsav

A B5 vitamin fontos szerepet játszik a szénhidrát, fehérje és zsír anyagcserékben és mivel a koenzim-A nevű enzim az alkotórésze ezért részt vesz minden elő sejt anyagcseréjében!

b6vitamin.jpg

B6 vitamin - Piridoxin

Az étvágy és állóképesség fokozó vitamin!

vitamin_012_3.jpg

C-vitamin - nem csak megfázásra!

Hitted volna, hogy a C-vitamin javítja az erőszintedet és támogatja a zsírégetést? Meglepő tény, nem? Még több infő az ismert vitaminunk ismeretlen oldaláról!

d_vit_01.jpg

D-vitamin

Mostanában egyre több helyen kerül elő a D-vitamin amolyan csodaszerként emlegetve - és ami még külön érdekesség, hogy a rettegett zsírban oldódó vitamin-teória ellenére a régebbi napi beviteli ajánlás többszörösét kell bevinni.

d_vitamin_02.jpg

Érvek és tippek a D-vitamin szedéséhez

Újabb érdekes érveket olvashattok, miképp segítheti a D-vitamin az egészségetek megóvásán túl akár az izomépítést is!

vitaminok_01.jpg

Energiahiány? Növeld a teljesítményed csupán néhány kulcsfontosságű vitaminnal!

Igyekeztünk most összeszedni Nektek, hogy melyek azok a plusz tápanyagok, amelyekkel leginkább maximalizálhatod az energiaszinted!