Szükséges-e az izombukás a fejlődéshez?

Izombukás: építő vagy inkább hátráltató faktor?

A kérdést elintézhetnék egy szimpla válasszal, de ha már idekattintottál, akkor nem rázunk le ilyen hamar. Szerintem mindenki, aki tisztességesen edz, az már megtapasztalta, hogy milyen érzés elmenni a képességünk határáig, vagy néha még azon is túl. Sőt, hát mit beszélek. Az izom földbe döngölése roppant népszerű dolog, hányan hiszik azt a teremben, hogy a növekedés kizárólagos kulcsa csakis a végtelen volumen, az égő fájdalom és az izmok bukásáig hajszolt végkimerülésében rejlik.

Hányszor látjuk a teremben fekvenyomás során, Béla barátunk vastesójával közös ceremóniában próbálja a tartóba visszaimádkozni a vasrudat? Szép, szociális kapcsolatot építő pillanat, nem mondom, egyszer mindenkinek át kell élnie. De folyamatosan?!

Tévedsz, ha azt gondolod, hogy az izmokat a kellő stimuláció érdekében bukásig kell edzened. A kellő stimuláció azt jelenti, hogy az izomnövekedéshez akkora izomfeszülést kell elérned, melyhez nincsenek hozzászokva az izmaid – azaz túl kell terhelned. Na ez az, amit sokan félreértelmeznek, és a túlterhelést azonosítják az izombukásig végzett teljes kimerítéssel az adott szériában.

Az egyre nagyobb izomfeszülést elsősoron a súlyok fokozatos és tervszerű növelésével érhetjük el. Sajnos, a legtöbben az erő és a használt terhek megfelelő növelése helyett nagyobb gondot fordítanak a bicepsz és a "felső-külső" mell szétégetésére ... és az edzés-hatékonyság fokmérőjét már a bukáson túl hajszolt szériák száma, és nem a megmozgatott súlyok nagysága jelenti.

A legtöbb kezdő, középhaladó földi halandónak (naturál szinten) a folytonos, izombukásig vitt szériák nem sokat fognak hozzátenni a fejlődéshez - ezzel ellentétben jelentős fáradságot keltenek, megnyújtják a regenerációs idő hosszát, így Te később állhatsz vissza erőd teljében a vasak alá.

A bukás nélküli edzés lehetővé teszi, hogy sikeresen megkíméled a központi idegrendszered a túlzott kifáradástól – így ugyanazon izomcsoportot heti többször is meg tudsz dolgoztatni.  Ez azért lesz jó Neked, mert a kutatások szerint az izomzatot növekedését stimuláló mechanizmusok az edzés után 24-72 óráig vannak jelen – magyarán, ha heti két-háromszor is megdolgoztatod az izmokat, akkor ezt az építő folyamatokat teljesen kiaknázhatod. Azok az emberek, akik hetente csak egyszer edzenek egy izomcsoportra, azok pont ezt a lehetőséget lövik el.

Szerintem azok a legjobb programok, melyben a tervszerűen, nagy súlyokkal, kis (4-6) ismétlési tartományban végrehajtott, összetett gyakorlatokra fókuszálva próbáljuk elérni a legjobb fejlődést -akár teljes testes koncepcióban. (Hamarosan mutatunk majd Nektek ilyen jellegű programokat is!) Elsősoron a legtöbb embernek a teremben erre kellene főkuszálnia, hiszen ez hozná a várt erő- és izomnövekedést! Nem mondom, hogy a bukásig (vagy még azon is túl) vitt ismétléseknek nincs meg a maga helye és ideje, de azt igen, hogy óvatatlan kezekbe kerülve nem hogy nem ér semmit, de még a fejlődésed rovására is mehet!

Na, aki a rizsára nem volt kíváncsi, annak a lényeg összegezve: az izombukás nem szükséges ingere az izom növekedésének. Ez nem azt jelenti, hogy az edzésen nem kell elfáradni, hanem azt, hogy meg kell találni azt az optimális edzésingert, amivel keményen edzhetünk, ugyanakkor nem eddzük túl magunkat!

Szilvi / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

miert_nem_tudok_nagyra_noni_3.jpg

Miért nem tudok nagyra nőni? Az izomtöveg növelés (majdnem) 10 parancsolata

Az izomtömeg növelése nem mindenkinek olyan egyszerű folyamat. Jöjjön néhány kérdés, amit tegyél fel magadnak, még mielőtt végleg elkönyvelnéd a testedet egy genetikai kudarcnak.

rud_a_sarokban_03_1.jpg

Mitől nő az izom?

Vizsgáljuk meg azt, hogy egyáltalán hogyan és miként nő az izomzatunk.

akarod_hogy_nagyobb_legyen_a_karod_01.jpg

Akarod, hogy nagyobb legyen a karod?

El kell árulnom valamit: a hatalmas karok titka nem a bőrrepedésig pumpált ismétlésekben és a koncentrált karhajlításokban rejlik. Valóban nagy karokat akarsz? Akkor első körben ess neki a cikknek!

valtogassuke_a_gyakorlatokat_05.jpg

Váltogassuk-e a gyakorlatokat?

Érdekes, hogy vannak akik egész évben ugyanazt a programot gyűrik, és valóban vannak olyanok is, akik edzésről edzésre variálgatják a gyakorlatsorokat. De vajon melyik a jó út?

tomegnoveles_csajoknak_13.jpg

Izomtömeg növelés csajoknak? Izomtömeg növelés csajoknak!

Takarítsd ki a tudatodból a vékonyságot éltető sztereotípiát, és mutasd meg, hogy a női testformálás nemcsak diétából és kardióból áll. Feszes formák? Ahhoz bizony kell az az izomszövet!

tomegnovelo_vagy_feherje_02.jpg

Melyiket válasszam: tömegnövelőt vagy fehérjét?

Hogy mindenkinek rend legyen a fejében, nézzük meg, mi a különbség a fehérje és a tömegnövelő használata között, mire jó a fehérje, illetve, hogy kell-e Neked egyáltalán tömegnövelő por!

izombuks_01.jpg

Szükséges-e az izombukás a fejlődéshez?

Az izom földbe döngölése roppant népszerű dolog, hányan hiszik azt a teremben, hogy a növekedés kizárólagos kulcsa csakis a végtelen volumen, az égő fájdalom és az izmok bukásáig hajszolt végkimerülésében rejlik... pedig nem!

erezettsg_02.jpg

Mitől lesz erezettebb a karom?

A kockás has téma után úgy tűnik akadt még egy dolog, amit rendszeresen kérdeztek tőlünk... íme a kérdés, és a cikkre kattintva a válasz!

ernvels_02.jpg

Tudtad, hogy főképp nem is az izmaidat edzed?

Most olyan dolgokat mesélünk az erőről, az edzésről és a saját testedről, amiről lefogadunk, hogy még biztos nem hallottál!

tmegnvels_03.jpg

Tömegnövelő étrend útmutató

Nem egy szimpla étrend sablonnak akarjuk kiszúrni a szemeteket, inkább megadjuk a kellő tudást és irányelveket, melyekkel Te magad össze tudod állítani a leghatékonyabb étrendet!

hogyan_legyek_olyan_eros_05.jpg

Hogyan legyek olyan erős, mint amilyen még soha?!

Mostani írásunkban az erőnövelés egyik nagy dilemmáját fogjuk megvizsgálni: mégpedig, hogy kell-e rendszeresen maximumokat nyomni, hogy maximális erőt növelj?!

teszto_01.jpg

Természetes tesztoszteron fokozás

Nézzük meg, hogy milyen étkezési irányelveket érdemes betartani, hogy a teszto-szinted maximalizáld - szteroidok nélkül is!

harom_erdekes_dolog_az_erorol_01.jpg

Három érdekes dolog az erőről - amit mindenképp érdemes tudnod!

Tudni akarod mi a legjobb és a legrosszabb dolog az erővel kapcsolatban? No és mi az, amit mindenki elfelejt, ha az erőről esik szó? Mind a háromra most megtudhatod a választ!

regenerci_01.jpg

10 tipp a gyorsabb regenerációért: avagy élet a lábedzés után!

Bár egy enyhébb izomlázat minden veterán röhögve kihord, ugyanakkor komolyabb fájdalmakat előzhetsz meg vagy csökkenthetsz az alábbi módszerekkel!

tipp_az_edzshez_01.jpg

9 tipp, hogy még tökéletesebb legyen az edzésed!

Mutatunk pár egyszerű és alapvető dolgot, melyek talán eddig elkerülték a figyelmedet - pedig segítségükkel sokkal hatékonyabbá teheted az edzéseidet!