Szösszenetek a has edzéséről

Nem csak esztétikus, hanem hasznos is a hasizom

Kevés olyan dolog van a fitnesz területén, ami annyira időtálló, mint a kirajzolódó hasizmok, a "kockák" hajszolása. A híres "hat kocka" ahogy mondják: az egyenes hasizom inas megszakításai, melyek kellően alacsony testzsír mellett valóban kidudorodnak, és jól elkülönülnek.

Az alábbiakban azt szeretném ismertetni, hogy azon kívül, hogy marhára jól néz ki, miért fontos a hasizmok megerősítése. Bár már korábban írtunk róla, de most kicsit más szempontokból szeretném feleleveníteni a has edzésének kérdését.

Az egészségügyi szempont:
A hastáji zsír lefaragása mellett a legnagyobb érv, hogy mára bebizonyosodott, hogy az "úszógumiban" levő zsírsejtek olyan vegyületeket termelnek, amelyek képesek belezavarni az endokrin rendszerbe. , amit elsősorban a hasi zsírszövet termel. Ezen túlmenően a pocakból felszabaduló zsírok elárasztják a belső szerveket. Másfelől ha erősek és edzettek a hasizmok, akkor jól tartják a belső szerveket, és nem akarnak azok kitüremkedni, illetve általánosságban javítja a zsigerek működését. Nem elhanyagolható, hogy még az emésztésre is jótékony hatással vannak az erős és tónusos hasizmok.

Az esztétikai szempont:
A hasizom sokak szemében a fittségi szint indikátora: ha megnézünk egy body buildert akkor valahogy akaratlanul is szemügyre vesszük a hasizmait. Amikor egy testépítő hájas a hasán, akkor mindegy mekkora a mellkasa, és mekkora a felkar kerülete, milyen nagy combja van, ha a hasán úszógumit hord, akkor máris rossz véleménnyel leszünk róla. A kicsi derék méretet, valahogyan a fiatalosság az egészség és a fittség fogalmával azonosítjuk. Legyünk őszinték, mindenkinek akinek van büszke rá és minden adandó alkalmat megragad, hogy véletlenül kivillantsa. Mellesleg tényleg igaz, hogyha a hasizmok láthatóak akkor biztosra vehetjük, hogy a többi izomcsoport is "rendben van". Úgy értem, akinek hat kockás hasa van, annál kizárt, hogy más területen meg zsírpárnái legyenek.

Ortopédiai szempontból:
A hasizmok kiemelt szerepet kaptak abban, hogy a gerincet hajlítsák előre illetve oldalra. Ezzel összefüggésben szeretném megemlíteni, hogy sokszor a hátfájás kiváltó oka a gyenge hasizmokban keresendő. Az emberi test próbálja kikompenzálni a gyenge területet, azzal, hogy a gerincet merevítő izmokat jobban terheli. Viszont ez nem megy neki tökéletesen, fokozódik a gyenge hasizmok miatt a gerinc görbülete, ami sérülékennyé teszi az alhátat. Nem hiába ismerték fel, hogy a has és törzs izmok mennyire fontosak az általános teljesítmény szempontjából.

Súlyzóval edzők szemszögéből meg kell említsem, hogy nehéz emeléseknél a feszesen tartott hasfal védi a gerincet a sérüléstől. Pontosan emiatt kellene a hasizmokat terhelni és erősíteni főleg azoknak, akik nagy súlyokkal dolgoznak, mivel ha nehéz emelésekkor túl nagy erő hat a gyenge hasizomra, akkor máris kialakulhat a hasfal gyenge részein (pl. köldök) a sérv.

Összegezve a fentieket, a hasat edzeni kell! Nem csak mert egészséges és esztétikus, hanem mert a sportmozgásokhoz elengedhetetlen. Olyan sportokban, ahol többek között nagy statikus erőkifejtésekre van szükség (a súlyemelés magától adódik, de mondjuk lehetne ez akár torna, vagy akár mondjuk egy birkózás) teljesen elképzelhetetlenek az erős hasizmok által létrehozott feszülés nélkül. De ha nem sportban gondolkozunk, akkor csak olyan természetes dolgok, mint a köhögés vagy éppen az a  dolog amit a porcelánon ülve csinálsz azok sem jöhetnének létre a hasüregi nyomás nélkül, amit a hasizmok hoznak létre.

Azoknak akik lusták végig olvasni a teljes cikket, csak egy mondat az utolsó szó jogán: tessék nyomni a has edzést!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények
heló baba cukika
Barzsó Gabriella | 2012-05-07 05:38:36

Kapcsolódó cikkek

hasizom.jpg

HASznos kérdések – Te miért hasazol?

Egy szépen kidolgozott hasizom esztétikailag is egy igazi gyöngyszem - de ezenkívül a hasfalunk bizony számos más funciót is ellát, amivel nem árt tisztába lenni.

hasizom_2.jpg

További HASznos kérdések: Miért nincs még mindig kockás hasizmom?

Hasprések, felülések, TV-shopos hülyeségek végtelen sora után még minidig értetlenül kérdezed: Miért nincs még mindig kockás hasizmom?! A választ most megkapod a cikkben!

core_hasizom.jpg

Hasizom edzés felpörgetve

A hasprések ideje lejárt! Ismerkedj meg a középső szekciót erősítő legújabb edzés trükkökkel és javaslatokkal!

medicinlabda_gyakorlatok_6_1.jpg

Has edzési tabuk

A hasizom edzés - vagyis inkább már törzs edzés - brutálisan új útjai! Gyakorlatok, melyek garantáltan új értelmet nyer az eddigi has-tréninged!

trzs_02.jpg

"Killer - core" köredzés

A végtelenbe nyomott hasprések ideje lejárt. Végezd el inkább az alábbi kis törzserősítő rutint – melynek gyakorlatait úgy válogattuk össze, hogy akár otthon is kivitelezhesd!

hasprs_01.jpg

Haspréselni hasznos, ciki... vagy veszélyes?!

Sokszor vita tárgya a hasprés... Hasznos vagy csak ciki, izolációs gyakorlat? Egyáltalán nem veszélyes? Nem okoz gerincsérvet? Sok-sok kérdés, aminek próbálunk pontot tenni a végére!

hasazs_03.jpg

Hasazás: mit tud és mit nem?

Sok félreértés kering a hasedzés körül: van amire azt hisszük, hogy képes... és van, amiről nem is sejtjük, hogy képes! Tisztázzunk le mindent!

haskerek_07.jpg

A hasizom

A hasizom az emberi testen nem csupán gusztusos kis dekoráció, hanem bizony a vázizomzatunk egyik élettanilag meghatározó izomcsoportja. Emiatt a has edzése nemcsak esztétikai szempontból fontos, és nem is lehet néhány odavetett haspréssel letudni.

ferde_hasizom_01.jpg

A ferde hasizom

A has edzését nagyszerűen fel lehet pörgetni olyan gyakorlatokkal, melyek nem az egyenes, hanem inkább a ferde hasizmokat célozzák meg!

harangozas_07.jpg

Nehéz ellenállások a magas ismétlések helyett - a hasizmoknál is!

Ki mondta, hogy a hasizmot csak a végtelenbe nyomott, több száz ismétléses hasprésekkel lehet edzeni?! Próbáld ki két hasizom-edzésprogramunkat - és Te magad is meg fogsz döbbenni a különbségen!

veszlyes_has_gyakorlatok_01.jpg

Hasizom gyakorlatok, amiket NE végezz... amennyiben épp derekat akarsz!

Három "derék-gyilkos" hasizom gyakorlat, melyeket nem ártana fekete listára tenned!

hasizom_02.jpg

Hasizom monológok: mi a valóban hatékony has edzés titka?

Hasznos kis gondolatok következnek a hasizom edzéséről - a végén egy bónusz edzéstervvel, mellyel valóban hatékonyan erősítheted a középső szekciót!