Szénhidrátok nélkül lehet élni... de ki akar? - vagyis szénhidrátok a diétában

Vessünk véget az örök harcnak a kilók ellen.

A szénhidrátokat durván két osztályba sorolhatjuk: van egyszer a keményítős társaság (kenyér, rizs, tészta, krumpli, stb.) és vannak a rostosak (tulajdonképpen a legtöbb zöldség). Ezen felül lehet még a glikémiás index alapján is szétcsapni köztük (ugye ha még nem hallottál volna erről, a glikémiás index azt az értéket mutatja, hogy mennyire emeli meg az adott táplálék a vércukorszintet).

Általánosságban keményítős csapat magas vércukor indexel, még a rostosak alacsonyabbal rendelkeznek. Mi ebből a tanulság? Ha fogyni szeretnél, akkor mindenképp a rostos - alacsony glikémiás indexű csoport tagjaival fogjunk össze.

Bár nem akarom sok gyümölcsdiétán vegetáló jóembernél kiverni a biztosítékot, de az ész nélküli gyümölcsfogyasztás nem épp a legjobb módja a diétázásnak.

A gyümölcsök legtöbbjében roppant meglepő módon ott figyel a gyümölcscukor (vagyis a fruktóz). Nos ez a gyümölcscukor látszatra nagyon jó fejnek tűnik, ugyanis viszonylag alacsonyabb glikémiás indexű, - főképp a hagyományos cukor társához képest -, és ráadásul édesebb is, ergo kevesebb is elég belőle. A probléma azonban ott érhető tetten, hogy még a glükózt a test minden sejtje imádja és az izomban is képes glikogénként tárolódni, addig a fruktózt csupán a májunk tudja lebontani és glikogénként elpakolni. Azonban a májunk tárhelye is korlátolt, csak nagyjából 50 - 100 gramm fruktózt képes betárazni, a többit viszont kegyetlenül zsírrá alakítja. Ez nem azt jelenti, hogy ne együnk gyümölcsöt - ugyanis némi intelligenciával és korlátozással fogyasztható, szem előtt tartva a fenn leírtakat.

De most jöjjenek a képbe olyan összetett szénhidrátok is, melyekkel el lehet kezdeni összebarátkozni: teljes magvak, barnarizs, hüvelyesek, zöldségek, biobolt polcain fellelhető sok furcsaság..., melyek sok hasznos mikrotápanyagot (vitamin, ásványi anyag, rost) is tartalmaznak, és bevitelük hatására nem ugrik meg gyorsan a vércukorszint, nem lesz jelentős a rá adott inzulinválasz, és zsírrá alakulásuk kockázata is kisebb. Ezen kívül lassabban emésztődnek meg, így tovább maradunk jóllakott állapotban.

Akkor nézzük mindezt a gyakorlatban: Az első osztályú kategória kinevezést a zöldségek érdemelték ki, melyekből - borsó, kukorica és a répacsalád kitiltásával - szinte bármikor bármennyit el lehet ropogtatni.

Külön díjas kedvenceink még az alábbi kitűnő minőségű, összetett szénhidrátok:
- Barnarizs (puffasztott formában is), basmati rizs
- Zabpehely, zabkorpa, búzakorpa, búzacsíra
- Köles
- Hajdina
- Hüvelyesek kis csoportja: lencse, bab
- gyümölcs (tudjátok! Ezt is csak ésszel...): citrusfélék, alma, körte

Bár tudom, hogy mennyiségi korlátokról még nem beszéltünk, de azért ne ringassuk magunkat abba az illúzióba, hogy ezekből is korlátlanul lehet dőzsölni. Relatíve magas szénhidrát tartalmuk miatt nem árt csínján bánni a bevitelükkel. Akik amolyan nagyétkűek, és fogyni kívánnak, maradjanak inkább a zöldséges csapatnál.

És tudom, hogy fájdalmas a búcsú, de ha fogyni akarunk, (vagy csak épp egészségesen élni...) akkor jobb távol maradni a következőktől:
- fehérlisztes pékáruk, kenyér - bármely csodalisztből is készült...
- hagyományos tésztafélék (a durum, illetve az emelt rosttartalmú tészták némiképp felmentést kapnak)
- természetesen a cukor, chips, szárított gyümölcsök, és egyéb közönség kedvencek sem létezhetnek többé. Pláne diétában.

És ha szénhidrátokból nem elég, itt még megtudhatsz róluk néhány hasznos dolgot:


Szilvi / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

szenhidrat.jpg

Akkor most más tészta: tudj meg mindent szénhidrátokról!

Két ellentétes tábor alakult ki a szénhidrátok kapcsán: vajon szükséges-e a szénhidrát vagy lehet-e nélküle élni?

Alternatívák a jobb minőségű szénhidrátokra.

Miután a korábbi szénhidrátokról szóló cikkekben szépen megértettük, hogy miért nem barátunk a finomliszt és a bocicsoki, eljött az ideje, hogy ezeket elfelejtsük és a jó szénhidrátokkal kerüljünk közelebbi kapcsolatba.

trend_03_2.jpg

Miért nem működik a tartós koplalás?

Fogyásról ne is álmodj amíg nincs rendben a hormon szinted! Az alábbiakban amolyan érdekességként megtudhatod, miért nem sikerült még teljesen lefogynod.

edzs_eltti_kaja_01.jpg

Mivel tömd a fejed edzés előtt?

Nyilván tudod, hogy az edzésed szempontjából nem mindegy, hogy milyen mértékben vagy feltöltve a megfelelő tápanyagokkal! Nézzük meg tehát az edzés előtti étkezésre vonatkozó általános érvényű szabályokat!

dita_012.jpg

Mit ehet a Moho Sapiens, ha diétára adja a fejét?

Diétás sorozatunkat folytatásában megadjuk a választ a másik nagy kérdésre: mit ehet az a moho sapiens, aki végre diétára… sőt mi több!... életmódváltásra adta a fejét?

proteines_palacsinta_02.jpg

Proteines palacsinta variációk

A palacsinta olyan aljas, hogy minden diétát hurrikánként elsöpör. Csak egyféleképpen védekezhetsz ellene – megtanulod velünk, hogyan lehet diéta-kompatibilisen elkészíteni őket!

rizs_helyett_04.jpg

Edd ezt rizs helyett! Top 5 FitBuilder kedvenc!

Most ellenszegülünk a csirke-rizs mantrával, és megmutatjuk, hogy opcionálisan milyen (kevésbé) ismert szénhidrátforrások állnak rendelkezésünkre!

tmegnvels_03.jpg

Tömegnövelő étrend útmutató

Nem egy szimpla étrend sablonnak akarjuk kiszúrni a szemeteket, inkább megadjuk a kellő tudást és irányelveket, melyekkel Te magad össze tudod állítani a leghatékonyabb étrendet!

sznhidrt_01.jpg

Miért együnk szénhidrátot?

A mostani írásunkban amolyan kortest beszédként igyekszünk meggyőzni mindenkit, hogy egyen szénhidrátot, ha valamilyen okból nem tette volna!

bannkenyr_02.jpg

Vaníliás banánkenyér

Könnyen szállítható, kultúráltan és gyorsan megehető, ellenáll az időjárás viszontagságainak, és tökéletes tápértékű! Hát nem ez a legjobb recept a melózó, suliba járó sportolóknak?

glikmis_index_020.jpg

A glikémiás indexen túl... mi az, ami még számít?

A GI a 80-as években lett kidolgozva, hogy segítségünkre legyen a cukorbetegek táplálkozásának megtervezésében. A GI egy jó dolog, de messze van a tökéletestől, rengetegen félreértik és nem arra és úgy alkalmazzák amire való...