Szálkásítás magas ismétlésszámmal?

Mindennap hallott baromság... és mögötte a valóság

Újabb történetet szedtünk elő, amiben egyesek rendületlenül hittek, de most igyekszünk eddigi elképzelésüket megcáfolva szépen rávilágítani a valóságra. Vágjunk bele. Főhősünk úgy döntött, hogy egy kellően kerekre sikeredett tömegnövelés után diétára adja a fejét. Az étrend alapos megtisztítása után természetesen az edzés is gondos áttervezésre került, és számos kritikátlan szaktudományként becsben tartott újságot átlapozva konstatálta az új edzéstervét: félre a nagy súlyokkal, kemény guggolásokkal, és halál közeli fekve nyomásokkal. Szálkásítani magas ismétlésszámokkal kell, izolált technikákkal. Pedig nem ám!

Kezdjük az elején: mi is a cél, amit el akarunk érni?
Remélhetőleg a testzsír százalékunk csökkentését - azaz zsírunk könyörtelen távozása, és az izomszövet lehető legnagyobb mértékben történő megőrzése lenne az optimális cél. Viszont a diéta, a kardió és a súlyzós edzések így is olyan körülményeket teremtenek, melyek a katabolikus (azaz izomzatot leépítő) folyamatokat serkentik.

Na már most, a tested hidd el nem olyan hülye! A diéta alatti megszorítások során nem fogja Neked az a sok energiába kerülő izomszövetedet megtartani, ha nem használod! Adj rá okot, hogy megtartsa! Csak úgy tudod fenntartani az izomtömeget, ha próbálod tartani azt a terhelést, amit a diéta előtt nyomtál.

Sose feledd a mottót: az izomzatunk a leghatékonyabb zsírégető fegyverünk! Az alapanyagcsere sebessége főképp annak a függvénye, hogy mekkora izomtömeg van a testeden, és hogy azt az izomtömeget milyen keményen dolgoztatod meg. A kisebb izomtömeg lassabb anyagcserét, a fogyás megrekedését okozhatja, nem is beszélve arról, hogy az eredmény feszes és szépen kirajzolt izomzat helyett egy löttyedt test lesz. Valóban ezt akarod?? Na ugye, hogy nem!

Akkor HOGYAN kell edzeni szálkásítás alatt?
Egyszóval? Keményen! Nagy súlyokkal, alapgyakorlatokkal! (Legyünk reálisak, a súlyok nagysága úgyis csökkenni fog, de próbáljuk ezt a leginkább minimalizálni. )

A nagy, összetett, sok izomcsoportot megdolgoztató gyakorlatok nemcsak segítenek az izomzat megőrzésében, hanem nagyobb mennyiségű kalória elégetésére ösztönzik a szervezetet! Tehát "szálkásítok" címszó alatt sem kell elidegenülni a guggolóállványtól!

Arról nem is beszélve, hogy a nagy súlyokkal és sok izmot megmozgató alapgyakorlatokkal végzett edzés olyan kedvező hormonális feltételeket teremt, ami növeli a szervezet saját tesztoszteron és növekedési hormon termelését – ezek pedig kulcsfontosságúak úgy az izomtömeg megtartásában, mint a zsírvesztésben is!

Kis kitérő: szálkásító edzéshez használatos zsírégetők?
Nem vagyok egy nagy zsírégető-párti, mert a hasadon lévő felesleg eltűntetésének a legjobb módja a diéta és a kőkemény edzés. Az utóbbihoz remek partnert jelentenek az edzés előtti energizálók (béta-alanin, citrullin-malát, koffein, NO-fokozók - mondhatni ők az én zsírégető haverjaim). Tehát nem kell karnitinnal szórakozni, ha egy kis löketet akarsz, akkor ezeket használd. Garantáltan megadják a kedvet ahhoz hogy szétszedd a termed.

Megjegyzések és kiegészítő gondolatok...
Félreértések végett, itt nem az izolációs gyakorlatok teljes száműzését akarom elérni, de a túlzott használata mindenképp kerülendő...és SOHA de soha nem fogják helyettesíteni az alapgyakorlatokat.

Mi a helyzet az intenzitásnövelő technikákkal? Van egy – két technika, amit diéta alatt is be szoktak vetni (például vetkőző sorozatok, rövid pihenős edzés, stb.) Használd Te is, de csak ésszel! Azaz ne minden edzésen/testrészen és alapvetően ne menjen a súlyok rovására.

A súlyzós edzések MELLETT végezhetsz kardiót, vagy köredzéseket (na, itt lehet a magas ismétlésszámmal nyomulni :) ), hiszen ezeknek is áldásos hatásuk van az anyagcserére és a zsírégetésre. Viszont tartsd figyelemben, hogy ezek sem kímélik a tested – ami a diéta alatt úgy is padlón van – így a regenerálódásra, megfelelő fehérje/aminosav bevitelre fokozottan ügyelj! A BCAA és a glutamin jó barát!

Ha hosszú volt a történet, és csak átgördültél az eseményeken, akkor legalább a lényeget fogadd be: szálkásító és tömegnövelő edzés tulajdonképpen nincs. Ami a két folyamatot megkülönbözteti az nem más, mint az étkezés!
Nyomd szálkásításkor is keményen az edzést és őrizd meg a nehezen felpakolt izomtömeged, hogy aztán anyagcseréd vígan pörög tovább, megszabadítva Téged a felesleges kilóktól!

Szilvi / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

lapos_has_03_1.jpg

Válasz egy örök kérdésre: hogyan tudok izmosodni, hogy közben zsírt adjak le?

Minden alakváltozásra pályázó sportolótársunk biztos feltette már legalább egyszer a kérdést: miként lehetne izmot növelni úgy, hogy közben lemenjen a zsír?

strandszezon_1.jpg

A szálkásításról

A szálkásítás időszakában kicsit át kell alakítanunk az edzést és radikálisan az étkezést és táplálék kiegészítést. Erről fogunk most beszélni az alábbi írásunkban.

kitrs_040_2.jpg

Strandszezon kiegészítők: mitől lehetsz még jobb formában!?

Kiegészítők a klasszikus zsírégetőkön túl... amelyek segítenek, hogy hatékonyabban csökkentsd a zsírt és hozd a top formád!

rope_workout_050.jpg

Zsírégetés és a kardió edzés: biztos jó úton jársz?

A kardió edzést és a zsírégetést kábé mindig több legenda lengte körbe, mint a Loch Ness-i szörnyet… úgy gondolom, hogy egy írás erejéig most egyszer és mindenkorra letisztázunk pár dolgot, hogy ne legyen több félreértés.

erszint_04.jpg

Erőszint csökkenés és a verseny előtti diéta - vajon mindig együtt járnak?

Diéta alatt vajon mindenképp számolni kell azzal a kellemetlenséggel, hogy a megszerzett erő nagyobbik része is elvész? A válasz, és néhány trükk a cikkben!

fogyni_minden_ron_04.jpg

Fogyni, de nem akárhogyan!

A következő cikk egy iránymutatás, ami alapján kiszelektálhatod, hogy melyik diéta hatékony, és melyik az, ami jobb, ha inkább a kukába végzi!

kredzs_01.jpg

Szálkásító programok - kisokos: Köredzés és HIIT

Mostani írásunkban a két legdivatosabb és legszélesebb körben használt zsírégető módszer mellett sorakoztatunk fel érveket-ellenérveket!

szlkst_programok_03.jpg

Szálkásító programok - kisokos: Komplexek és hagyományos kardió

Folytatjuk a szálkásító programok bemutatását! Ezek közül jön egy kevésbé ismert módszer is, mely a zsírégetésen túl a kondidat is remekül fejleszti!

has01_1.jpg

Zsírégetőt, de melyiket?

Reméljük ezzel az írással rendbe rakjuk egy kicsit a zsírégető kérdéseket, és alkalomadtán Te is ki tudod választani a hozzád leginkább passzoló terméket.

dita_016.jpg

Szálkásító mintaétrend csak Neked!

Kötelező cikk, ha a diétádhoz egy interneten fellelhető, egyszerű, mégis hatékony minta étrend sablont keresel!

kalria_04.jpg

Kalória vagy makrotápanyagok - mi az, ami számít...

Mi az, amit számoljunk? Kalóriatáblázattal rohangáljunk a zsebünkbe vagy a fehérje-szénhidrát-zsír hármassal bonyolítsuk életünket?

dita_021.jpg

Miért nem sikerült még mindig lefogynom?

Íme pár tipp, amivel felgyorsíthatod a fogyást, illetve talán megleled annak az okát, hogy eddig miért nem volt oly sikeres a diétád.