Szabad súlyok vagy gépek?

Melyiket? Miért? Hogyan?

Amióta megjelentek az erőfejlesztő gépek, azzal egyidős a dilemma: szabad súlyokkal, vagy gépekkel jobb edzeni. A két tábor kibékíthetetlen és örök ellentétre ítéltetett. Nem igazságot szeretnék tenni, hanem objektíven felsorakoztatni érveket és ellenérveket mindkettő mellett és ellen.

Mind a szabad súlyok, mind pedig a gépek nagyszerűek, csak más embereknek és más célokra, lássuk tehát az érveket és az ellenérveket!

Mivel vannak itt teljesen kezdők, emiatt szeretném egyértelműsíteni, hogy szabad súlyos edzés alatt azt értjük amikor egy szabad, független ellenállást mozgatunk a gravitáció ellenében. A kézi és rúd súlyzóval végzett edzést értjük itt első sorban, de szabad súlynak számítanak a medicine labdák, a homokzsákok, a kettlebellek, farönkök, satöbbik. Azért "szabad" módja ez az edzésnek, mert a mozgás alatt a gyakorlatot végző személynek magának kell a megfelelő pályán tartani az eszközt. Emiatt a mozgást a fő mozgató izmok végzik és a tartó izmok stabilizálnak közben. Ergo nagyon hatékony, sokrétű terhelést kap a teljes vázizomzat. A mozgások természet közelibbek, hiszen arra szoktatják az izomzatot, hogy egymást erősítve kell dolgozniuk. Fura, de sokan pont ezt hozzák fel hátrányuknak, hogy a mozgás természetessége miatt a súly nem mindig azonos erővel fog hatni (ez pusztán azért van, mert a súly engedelmeskedik a fizika törvényeinek), és emiatt kampányolnak a képek mellett.

Előnyei:
- Sokrétű terhelést kap az izomzat (szinergista és antagonista izmok egyaránt jól megdolgoztathatók), úgy fejlődnek, ahogyan az a mozgás végrehajtása szempontjából legelőnyösebb.
- Természetes mozgáshoz közelebb áll.

Hátrányai:
- Sérülés veszélyesebb (lehet) mint a gépek.
- Gyakran biztosító partnert igényel a nehezebb gyakorlatoknál

Hogy mit értünk "gép" alatt azt már könnyebb beazonosítani egy teljesen laikusnak is. Hiszen ha azt mondom konditerem, akkor sokan egyből a különböző izomcsoportok megmozgatását lehetővé tevő, futurisztikus mérnöki remekekre gondolnak. Vagyis  (lapsúlyos, vagy bármilyen más) az erőfejlesztő gépeken végzett edzést kell érteni "gépes gyakorlaton". Az első Nautilus (mint a tengeri csiga) gépek óta sok év telt el, de az alapelv nem sokat változott.  Itt a súlyok egy fix mozgási irányban tudnak csak elmozdulni. Ami jóval biztonságosabbá teszi a használatukat, hiszen lehetetlen súly alatt ragadni, vagy magunkra ejteni a súlyt. Ellenben a tartó izmok terhelése elenyésző, emiatt nem fejleszt olyan sokoldalúan! Viszont a gépekkel lehetőség van arra, hogy még izoláltabban dolgoztassunk egy-egy izomcsoportot, ami egyaránt hasznos lehet egy testépítő versenyre felkészülve és mondjuk egy sérülés utáni újrakezdéskor.

Előnyei:
- Kisebb a balesetek valószínűsége.
- Alkalmas arra, hogy akár kisebb izomcsoportokat lokálisan edzünk.
- Még kezdők is "tökéletesen" tudják kivitelezni a gyakorlatokat, mivel a gépek csak egyféle irányban és módon használhatók.

Hátrányai:
- Mesterségesen be van szűkítve a mozgástartomány, emiatt kissé mesterséges a végeredmény.
- Gyorserő fejlesztésre teljesen alkalmatlan.

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények
Sziasztok! Elolvastam a cikket és elgondolkoztam, vagy szabad súly vagy gépek mindkét dolog igényel valamiféle segédeszközt, viszont senki nem említi meg a (Calistenic) saját testsúllyal végzett gyakorlatokat! Legfontosabb előnye, hogy a testünk mindig, minden körülmények között kéznél van! Gyakorolhatunk bárhol és bármikor, nem kell hozzá edzőterembe járnunk, nem kell eszközöket vásárolnunk. Utazás, költözés, megváltozott körülmények, időhiány, stb. nem befolyásolja a gyakorlatok végrehajtását. Ez egy olyan előny, amivel semmilyen más edzésmódszer nem versenyezhet! Megfelelő gyakorlatok alkalmazásával minden korú és edzettségi szintű ember számára elkezdhető és ajánlható ellenjavallat nélkül! A saját testsúllyal végzett gyakorlatok elsősorban a mindennapi élet során használható erőt adnak.Az erő relatív, és ezt a calisthenics-en keresztül láthatod leginkább. Ki az erősebb? Aki nagy súlyokkal nyom fekve padon vagy az, aki képes szabályos egykezes fekvőtámaszokat csinálni? A testsúllyal végzett gyakorlatok segítenek az egészséges testösszetétel kialakításában. Ez olyan egyszerű, mint az 1x1. Hájas pocakkal is képes lehetsz nagy súlyokkal nyomni, de például kézenállásban fekvőtámaszozni csak akkor tudsz majd, ha a rajtad lévő "felesleg" arányban áll az izmaid erejével! A saját testsúllyal végzett gyakorlatokkal juthatunk legközelebb a fittség fogalmához, mert -egy jó edzéstervvel- alkalmas mindhárom készség arányos fejlesztéséhez (erő, állóképesség, hajlékonyság)
Mivel nem használunk nagy súlyokat, a sérülések kockázata jelentősen lecsökkenthet. A saját testsúllyal való edzés kellően megerősíti az inakat és ízületeket, ami elengedhetetlen a nagyobb terhelésű (pl. súlyzós), sérülésmentes edzésekhez. Ezzel csak az a mondani valóm hogy, erre kevesen gondolnak, pedig az egyik legjobb edzésmódszer ami létezik!
Bányai Tamás | 2012-04-16 08:42:27
Sziasztok!
A cikk elolvasása után, gondolkodóba estem én magam is...
Mi a legideálisabb, ahhoz, hogy tömegre tegyünk szert szabad, és nagy súlyra van szükségünk a tömeget ez adja meg.
Ha sikerült tömeget szereznünk, azt lehet alakítani formálni , hogy élesebb és arányosabb legyen..
ha sikerült, egy lépcsővel feljebb kerülnünk, attól még nem kell teljesen elhagyni ..kombinálni kell a kettőt..
így az edzés mindig intenzív, változatos maradhat..
Jelszó, NINCS IDŐ DUMÁLNI, MINDEN TÁRCSA SZÁMÍT !!
Jó munkát, és kitartást !
Berta Zsolt | 2012-04-17 12:00:58
Nagyon sok igazság van abban amit leírtál. Viszont van egy hátránya, aki egy kicsit is akar foglalkozni a testépítéssel vagy erőemeléssel, akár még amatör versenyen is el akar indulni akkor már egyáltalán nem alkalmas a saját testel való edzés. Mivel se nem tudsz építenii vele hatalmas izmokat, se nem fogsz egy fekvenyomóversenyen, poweversenyen, vagy erősember sportágban nagyot alkotni hiába erősödtek meg az izületeid. Viszont ha valamelyikre ezek közül specializálódsz akkor meg már azért nem fog beleférni a sajáttestsúlyos edzés mert a heti 3-4 specializált edzésed mellett már túledzéshez vezetne ha még beiktatnál más sajáttestúlyos edzésnapokat. Ne érts félre én nem lehúzom ezt a fajta edzésmódszert, egyszerűen csak az nem igaz h ez egy verhetetlen legjobb dolog lenne a világon. megvan annak is a szépsége és előnyei pontosan azok amiket leírtál . De a sajáttesúlyos edzéssel sose fogsz akkora izmokat építeni magadra mint egy amatör naturál testépítő ( nem a profi testépítőkre gondolok akik kokszolnak) és nem tudsz majd nagyobb súlyokat felemelni egy erősember, súlyemelő fekvenyomó power versenyen sem! Ez inkább egy alap szikár izmos testet ad párosulva a nagy erő-állóképességgel! Persze fordítva is igaz "Hájas pocakkal is képes lehetsz nagy súlyokkal nyomni, de például kézenállásban fekvőtámaszozni csak akkor tudsz majd, ha a rajtad lévő "felesleg" arányban áll az izmaid erejével" és még hozzátenném h nagyon sok mozdulatra-mozdulatsorra nem leszel képes sima testépítéssel vagy erőemeléssel. Szóval én nem mondanám h egyik jobb a másiknál. Inkább azt h mindegyiknek megvan a maga célja és szépsége. ki-ki kedvére válogathat h melyikhez fog hozzá.
Silvi Renzo | 2012-04-20 03:28:13
A saját testsúlyos edzéssel is építed a tested, és az nem igaz, hogy nem lehet vele nagy izmokat növeszteni! http://www.youtube.com/watch?v=2WAH8185Ry8 lesd meg a videót! :) Ha a saját testsúly nem lenne elég még mindig lehet növelni a súlyt, akár súlymellénnyel akár, lábsúllyal stb... csak kreatívnak kell lenni! Nem tudom ismered e a fegyencedzést egy pasasról szól aki a szigorított fegyházban ült 20 évet és ezalatt elsajátította a saját testsúlyos edzést és könyvet is írt róla , ő szerek és mindenféle gépek nélkül hatalmas izomtömeget pakolt magára! Ha lemész egy edzőteremben megnézed, kevesen húzódzkodnak , még kevesebben egy kézzel, ha egy 90 kilós emberke húzódzkodik, akkor az olyan mintha 45 kilóval edzene bicepszre egy kézzel , de ha egy kézzel hajtja ugyanezt végre, hány emberke csinálja 90 kilóval az egy kezes súlyzózást? Az viszont tény, hogy gépekkel való edzés (testépítés),fekvenyomó verseny és az erősember versenyek merőben más edzésmód mint amiről én beszélek! Mindegyiknek megvan a maga előnye és hátránya! :)

Bányai Tamás | 2012-04-20 06:02:12
Bányai Tamás Hannibált én is ismeremem rengeteg videóját láttam már kúrva nagy!
"Ha a saját testsúly nem lenne elég még mindig lehet növelni a súlyt, akár súlymellénnyel akár, lábsúllyal stb... csak kreatívnak kell lenn" :D az már nem saját testsúly:P egyébként gondoltam h ezt írni fogod pont ezért már előre meg volt rá a válaszom:D
Ha súlyokat aggatsz magadra persze h növekszik az izom de bármennyit is edzel ha nem növelsz súlyt soha és mindent a sajáttestsúlyoddal edzel mert úgye erről beszéltünk ideáig akkor nem tudsz nagy izmokat növelni egyébként meg a feketéknek más a genetikájuk!!!!!
Silvi Renzo | 2012-04-20 08:59:34
Én azért kezdtem el a saját testsúlyos edzést, mert egyrészt tetszett a dolog , másrészt tök ingyen van, harmad részt meg igazi erőt ad! Sokak azért járnak le a terembe, hogy a saját testét bámulja a tükörbe mennyit izmosodott x idő alatt! Nyílván egy plussz ha jól néz ki az ember, de én amiatt csinálom mert jólesik és kellő erőt ad bármihez! Azt kevesen tudják hogy, ahhoz hogy jól nézzen ki valaki, az edzés csak a 20 % ot adja meg, a másik 80% alék a konyhában dől el! Bármit is edzel a kaján múlik szinte az egész! nem mindegy mit viszel be edzés után és a pihenő időszakban nő az izom! Tőlem távol áll a testépítés világa és a súlyemelőké is és az erőemelőké is! :)
Bányai Tamás | 2012-04-20 10:14:14

Kapcsolódó cikkek

edzs_utni_turmix_01_2.jpg

Alap gyakorlatok vs. Izolációs technikák.

funkcionalis_training_1.jpg

Funkcionális edzés

Az utóbbi években egyre gyakrabban hallani ezt a kifejezést: funkcionális edzés. Mítoszok keringnek közszájon, emiatt láttam értelmét egy pár gondolatnak ezzel kapcsolatban.

miert_nem_tudok_nagyra_noni_3.jpg

Miért nem tudok nagyra nőni? Az izomtöveg növelés (majdnem) 10 parancsolata

Az izomtömeg növelése nem mindenkinek olyan egyszerű folyamat. Jöjjön néhány kérdés, amit tegyél fel magadnak, még mielőtt végleg elkönyvelnéd a testedet egy genetikai kudarcnak.

rud_a_sarokban_03_1.jpg

Mitől nő az izom?

Vizsgáljuk meg azt, hogy egyáltalán hogyan és miként nő az izomzatunk.

valtogassuke_a_gyakorlatokat_05.jpg

Váltogassuk-e a gyakorlatokat?

Érdekes, hogy vannak akik egész évben ugyanazt a programot gyűrik, és valóban vannak olyanok is, akik edzésről edzésre variálgatják a gyakorlatsorokat. De vajon melyik a jó út?

hun_bars_02.jpg

Ghetto Street Workout – Saját testsúlyos edzés, új formában!

Egy igazán különleges edzésforma: szinte bárhol elvégezhető, a gyakorlatok száma szinte végtelen, vagyis csak a fantáziád szabhat határt!

smith_gep_04.jpg

Smith-gép: hasznos dolog vagy csak törölköző tartónak jó?!

A hőn imádott – vagy épp hasztalannak kikiáltott Smith-gép... Ha Te is az utolsó csapatot erősíted, akkor adj egy esélyt és olvass tovább: íme öt módszer, mellyel valóban hasznát vehetjük a gépnek! ;)

felhzs_merevlbbal_02.jpg

Természetellenes mozdulatok a konditeremből!

... avagy most kiderül, hogy miért nem jó az, ha a tárcsa a lábfej alatt van a merev lábas felhúzás során!

tipp_az_edzshez_01.jpg

9 tipp, hogy még tökéletesebb legyen az edzésed!

Mutatunk pár egyszerű és alapvető dolgot, melyek talán eddig elkerülték a figyelmedet - pedig segítségükkel sokkal hatékonyabbá teheted az edzéseidet!