Sohasem késő! Avagy testformálás 50 felett!

Az edzésről, kiegészítőkről és a testformálásról szóló cikkekben általában mindig a fiatalabb generáció kerül középpontba – pedig egy nagyon szép mondást idézve: "Két dologhoz nem lehetsz túl öreg: a sporthoz és a szerelemhez." Na már most a romantikus oldalam erős hiányosságai miatt inkább maradjunk az elsőnél: vagyis a sportnál!

Mi történik az életkor előrehaladtával?

Egyre több szülinapi bulin leszünk túl, és egyre több hülye poént hallhatunk a korunkkal kapcsolatban. De ami sajnálatosabb, az inkább az, hogy olyan 40 év felett már a testünk már nem lesz a régi. A sejtmegújulás lassul, bizonyos szövetek gyorsabb ütemben, míg mások lassabban épülnek le. Az izomszövet sem kivétel ezen folyamat alól: a különböző izomrostok más és más módon indulnak hanyatlásnak. És mint tudjátok, az izom nemcsak azért jó barát mert "erőben" tart minket, hanem mert kalóriát is éget. Ergó, minél inkább hagyjuk az izomszövetet kárba veszni, annál vészesebben szaladhat fel ránk a zsír!

Mit tehetünk ellene? Ahogy fiatalabbak esetén, így itt sincs jobb csodamódszer a tested karbantartására, mint a mozgás, táplálkozás (táplálékkiegészítés) és a pihenés szenthármas.

A mozgás

Ha eddig is sportoltál, akkor tartsd meg ezt a jó szokásodat – persze egyre nagyobb figyelmet fordítva az alapos(abb) bemelegítésre, és a hosszabb regenerációs időre. Még a fiatalok a halhatatlanok világát élve folyamatosan ellógják a bemelegítést, ami – bár nekik is – de Neked főképp tilos. Mozgasd át alaposan az ízületeidet, nagyobb izomcsoportjaidat, szánj erre legalább egy 15-20 percet! Igen, másoknál ennyi az edzés, és Te még csak a bemelegítésnél csavargatod magad, de a prevenció a legjobb barátunk!

Ha amolyan későn érő típus vagy, és a gimis foci volt a legutolsó megmozdulásod, akkor még fokozottabban kell belevágni a mozgékonyabb életvitelbe! Ha jópár hosszú évig mellőzted a sportot, akkor nem feltétlenül tanácsos egyből fejest ugrani a súlyzók közé. Bár a súlyzós edzésnek vitathatatlan haszna van az izomtömeg megtartásban és fejlesztésben, illetve a csontritkulás késleltetésében – mégis ha eddig nem mozogtál, akkor ebben a korban fel kell készíteni a szervezetet a súlyzós terhelésre.
A keringési rendszert remekül fejleszti a túra, úszás, bringa. Lehet növelni fokozatosan a távot, az idő és az intenzitást! Ha egy kicsit helyrekaptuk magunkat, akkor pedig fokozatosan kezdhetjük az erősítő edzéseket.Az edzéseknél nyilván nem a maximál erőfeszítésen fogunk dolgozni, hanem akár magasabb ismétlésszámokkal (10-15) és kellő pihenőidőt alkalmazva.

Tehát edzés szempontjából: érdemes a súlyzós edzést folytatni - vagy fokozatosan ráállni -, mellette pedig nagyon ajánlott a kardió edzéseket is beiktatni a keringési rendszer és az ízületek egészségéért, valamint a testzsír csökkentéséért.

A táplálkozás és a kiegészítők

Fehérje és az aminosavak
Az izommegtartás szempontjából itt is óhatatlanul a magasabb fehérjebevitelt kell szorgalmaznunk. Ezt szilárd táplálékból is megoldhatod (sovány húsfélék, halak, túró, tojásfehérje, esetleg tofu), de nagy segítség szokott lenni, ha egy-egy fehérjével is biztosítod ezt a mennyiséget. (Edzés után mindenképp, illetve a nap valamely szakaszában még egyszer!)

27 580 Ft -15% 23 380 Ft
dymatize_elite_whey_4500.jpg
18 780 Ft -23% 14 480 Ft
71mht2txz2l_sy550_.jpg

Ha esetleg van rá keret, akkor a BCAA (három esszenciális aminosav: L-leucin, az L-valin és az L-izoleucin) bevitele is ajánlott edzések előtt, illetve kardió mozgások során. A BCAA mivel segíti a fehérje szintézist, csökkenti a katabolikus (leépítő) folyamatokat, így az életkor előrehaladtával sokat profitálhatsz belőle. Olyan terméket válassz, ahol a leucin aránya magas!

14 280 Ft -19% 11 580 Ft
71hnd7_y4pl_sy606_.jpg

Kreatin
A kutatások szerint a kreatin alkalmas lehet az időskorúak esetében az izomtömeg vesztés és az erőcsökkenés ellen – sőt ez a hatása megsokszorozódik, ha súlyzós edzéssel kombinálod!

4 480 Ft -22% 3 480 Ft
musclepharm_creatine_300.jpg

Természetes hormonfokozók
Ahogyan csökken a hormontermelés, úgy indul meg szépen az izomvesztés… A természetes (növekedési, illetve tesztoszteron) hormonfokozóra általában a fiatalabbak vannak rácuppanva, mégis inkább a harminc év felett mindenkinek ajánljuk! (Akik nem szenvednek semmilyen krónikus betegségben.)

A természetes hormon fokozók olyan kiegészítők, amelyek a szervezet saját belső tesztoszteron hormontermelődését természetes hatóanyagokkal serkentik, optimalizálják a hormonháztartást – anélkül, hogy bármilyen zavart, vagy mellékhatást okoznának.

Az egyik fontos kiegészítő a tesztoszteronfokozó lesz. A tesztoszteron ugye egy nemi hormon, mely kimondottan fontos szerepet játszik az izomzatépítésben, emellett pedig fokozza a szexuális vágyat, a kitartást, és az erőt is. A természetes tesztoszteronfokozókkal kissé optimalizálhatod a hormonszinted, így elősegítve az izomgyarapodást és az erő- és energiaszint megtartását.

20 380 Ft -15% 17 280 Ft
animal_stak.jpg

Ami még fontos, hogy az életkor előrehaladtával a növekedés hormon (GH) kibocsájtás is egyre csökken, és ez kapcsolatot mutathat az idősebb éveinkben tapasztalható zsírnövekedéssel, izomszövet veszteséggel, illetve az izom növelésének nehézségével. Maga a növekedési hormon anabolikus (építő) hatása révén olyan folyamatokban játszik szerepet, mint például a fehérje-szintézis, lipolízis (zsírbontás), illetve a szénhidrát-anyagcsere. Ezen kívül elősegíti az immunrendszer normál működését, támogatja a bőr, a porc és a kötőszövetek működését.

A szervezet saját növekedési hormon termelését leginkább az arginin, az ornitin és a lizin aminosavak megfelelő arányával szokták fokozni, ugyanakkor ezek mellett egyre több új, természetes hatóanyag is folyamatosan felkerül az összetevők listájára a még jobb hatás érdekében!

A bónusz! A víz!
Az idősebbeknél valahogy gyakoribb a dehidratáltság, pláne, azoknál, akik nem az esti rekeszes sörre alapozzák a napjukat. Az életkor előrehaladtával a szomjúságérzet csökken – tehát ha nem is vagyunk szomjasak, akkor is inni kell. (Irányelvként: 20 tskg/liter.) Edzés során is gondolj a vízpótlásra!

Láthatod, idősebb korban sem reménytelen a testformálás! Bár a természetes, korral járó élettani folyamatok miatt nehezebb az izomépítés vagy a zsírfaragás, attól függően még nem lehetetlen! És ha belejöttél, akkor hajrá, testépítés versenyeken vannak már Masters kategóriák, ahol 50 év felettiek is bátran színre léphetnek! :)

Természetesen a fenti kiegészítőket itt is megelőzi a megfelelő étkezés, a vitamin és az ásványianyag bevitel fontossága!

Szilvi / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

senior_tapkieg.jpg

Nem csak a húszéveseké a világ

Lássuk most a táplálék kiegészítők áttekintését idősebb sportolóknál. Meglepő dolgok is vannak ám a listán!

vitamin_031_1.jpg

Nyomelemek összefoglaló

repa01_1.jpg

Vitaminok összefoglalása

Összeszedtük nektek a legfontosabb vitaminokat, azok legfontosabb élettani szerepét, hiányukban előforduló tüneteket, ajánlott napi mennyiséget, természetes előfordulásukat.

derekajdalom_03.jpg

Derékfájdalmak nyomában

Járjuk körbe az egyik leggyakoribb problémát, a derékfájdalmakat: hogyan enyhítsük az alsó háti panaszokat gyorsan és hatékonyan!

kreatint_nagyinak_02.jpg

Kreatint a nagyinak!

Táplálékkiegészítő a nagyinak? Miért ne?! Bizony sokkal kevésbé lenne káros, hogyha a töménytelen mennyiségű gyógyszerek helyett inkább egyszerű étrend kiegészítőkkel próbálnák orvosolni a helyzetet.

tapkieg_idoseknek_020.jpg

Tesztoszteron fokozót a nagypapának!

Sok esetben az idősebb korosztály is nyugodtan szétnézhetne az étrend kiegészítők között, hiszen a marékszám beszedett gyógyszerek helyett a táplálékkiegészítők egy egészségesebb, mellékhatásoktól jóval mentesebb utat jelentenének.

no_fokoz_03.jpg

NO-fokozóval az érrendszer egészségéért!

Az NO-fokozók népszerű edzés előtti kis motyók, mellyel jobban durran a mell, a láb… eresebb a bicepsz, motiváltabb az edzés… Viszont ezen kívül van ám az NO-nak egy másik, szintén fontos és nem figyelmen kívül hagyható oldala!

hgh_04.jpg

Növekedési hormon fokozók

Nézzük mik is azok a rejtélyes, sokszor csodaszernek címkézett növekedési hormonfokozók – mit tudnak, és mi az, amit nem!

fehrje_07.jpg

Fehérje – nem a gyúrósok kulacsába való?!

Ez írás nem(csak) aktívan sportolóknak szól, hanem átlagemberek olyan célcsoportjainak is, akik szintén nem tudják, mire jó a fehérje bevitel!

vitamin_idseknek_01.jpg

A legfontosabb vitaminok és nyomelemek 50 év felett

Íme a legfontosabb vitaminok és ásványi anyagok, amelyek bevitelére fokozottan ügyelnünk kell idősebb korban (még inkább)!

Időskori vitalitás: a mi "örök fiatalság" csomagunk!

Összeválogattuk azokat az étrend kiegészítőket, amelyek kifejezetten a vitalitást és az öregedés lassítását célozzák meg!

teszto_01.jpg

Természetes tesztoszteron fokozás

Nézzük meg, hogy milyen étkezési irányelveket érdemes betartani, hogy a teszto-szinted maximalizáld - szteroidok nélkül is!

zletvdt_de_melyiket_02.jpg

Ízületvédőt, de melyiket?

A mai cikkben megmutatjuk, hogy mire figyelj, ha ízületvédő vásárlásra vetemednél!

tpllkkiegsztk_01.jpg

A táplálékkiegészítők ismeretlenebb oldala

A táplálék kiegészítőkben sokkal több van, mint hinnéd! Soron következő cikkben szeretném bemutatni a kiegészítők eddig talán ismeretlen oldalát és felhasználási aspektusát – mellyel mindenki beláthatja, hogy nemhogy nem károsak, hanem akár az "átlagember" is használhatja!