"Só-time": miért nélkülözhetetlen a só bevitele?

A só bevitel hatása az egészségre és a sportteljesítményre - 2. rész

Az előző részben remélhetőleg mindenkit megnyugtattunk afelől, hogy a nátrium egyáltalán nem valami rossz és kerülendő része a táplálkozásunknak. Nem esett szó ellenben az egyéb só bevitellel kapcsolatos konkrét tényekről, így most korrigáljuk ezt a hiányosságunkat! Induljon a "só time"!

Aki lemaradt volna az előzményekről, és még mindig kétkedve néz a sószóróra, annak ajánljuk az előzményeket,

Miért nélkülözhetetlen a nátrium?

Elsőként kezdjük egy kis biokémiával! A só bevitel fontosságának kidomborításához el kell beszélgetnünk bővebben arról, hogy miért is írtuk az előzőben, hogy nélkülözhetetlen a nátrium az elektrolit folyamatokban. (Kitartás, ennyit minden valamire való sportembernek meg kell tanulnia! - szerk.)

Az idegrendszer jellegzetessége, hogy működése során elektromos jeleket képez és továbbít a sejtjei között, így a neuronok elektromos jelekkel ingerelhetők (a másik ilyen elektromosan ingerelhető szövetféleség az idegszövet mellett az izomszövet). Az elektromos jelenség töltéshordozó részecskéket feltételez – és az egyik legjelentősebb ilyen töltéshordozónk bizony a nátrium lesz. A nátrium a természetben atomos állapotban többnyire nem fordul elő, hanem akkor van meg az igazán "wellness érzése" ha leadhat egy elektront, és ettől pozitív töltéstű Na+ lesz.  Fontos tudni, hogy a sejtek ingerelhetőségének az az alapja, hogy milyen koncentrációban van az egyes ionok eloszlása a sejt membránon innen és túl.

A nátrium nélkül idegrendszeri zavarok lépnek fel. Érdekesség, de például sok helyi érzéstelenítő – és fájdalomcsillapító hatásmechanizmusa azon alapszik, hogy gátolja az elektrolit csatornákat. Magyarul nem tud a töltéshordozó Na+ bejutni és emiatt a sejt nem fog reagálni - adott esetben az idegsejt fájdalmat továbbítani.

Melyek lennének a sóhiány tünetei?

Aki fokozottan izzad - mondjuk sportolás során - annak számolnia kell a só koncentráció csökkenésével. Ennek legfőbb tünete a vérnyomás esése. Ismertes mindenki számára, hogy az alacsony vérnyomás még egészséges embereknél is számtalan problémát okozhat. Enyhébb tünetek a fejfájás, szédülés, homályos látás – de ezeket talán tapasztaltad már Te is egy-egy pillanatra az életed során.

Hosszútávon a tünetek sokkal súlyosabbak. Mi történik, ha akadozik a vérellátás, mert mondjuk nincs elég nyomás, hogy elérjen a vér időben az egyes erekhez? Nagyon egyszerű: ha nem jut elég vér az egyes szövetekbe, akkor azok elhalnak. Ha nem kielégítő a vérnyomás, akkor a szívnek kell erősebben dolgoznia, hogy ezt kompenzálja, emiatt fokozódik a terhelés… és akár szívinfarktushoz is vezethet.

Megjegyzem, átlagos terhelésnél azért ez nem igazán fordul elő. Azonban sokszor elfeledkezünk arról, hogy mondjuk melegben, amikor fokozott az izzadás, akkor a só vesztés is hatványozódik! Emiatt szélsőséges melegben, amikor extrém állóképességi terhelésnek tesszük ki a szervezetet, akkor ezek a problémák megjelenhetnek - főleg egy olyan személyeknél, akik mondjuk nem  annyira harcképzettek az ilyen jellegű megterhelésre. Tipikus példa az a hobbi sportoló, aki heti kétszer mondjuk fut 3-5 km-et, aztán nyáron 34 fokban elindul egy fél-Marathonon.

Mennyi az annyi? Mekkor az ajánlott sómennyiség?

Eltérő szakirodalmak eltérő adatokkal szolgálhatnak, igyekeztem több szakkönyv alapján átlagolni. Az eredmény:

Normál ember szükséglete: 4-5 g
Erő sportoló szükséglete: 10-15 g
Állóképességi sportoló: 15-25 g

Utólagosan elnézést, ha az írás kissé túl száraz és tényszerű lett, de ezek olyan dolgok, amikkel nem árt tisztában lennie minden sportolónak. A só fogyasztás és a vízvisszatartás kérdéskörével még adósak vagyunk - amely azok számára biztos érdekes téma lesz, akik versenysúlyba akarnak lefogyni vagy éppen feles víztől szeretnének megszabadulni!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

sauna.jpg

Edzés után vajon jó szokásunk a szaunázás?

A szauna jótékony hatásait már mindenki ismerheti, mivel több gyógyító erőt tulajdonítottak neki, mint bármely személynek a Bibliában. De miért is NEM tesszük jól, ha edzés után az első utunk rögtön a szaunába vezet?

erdekessegek_a_so_fogyasztasrol_05.jpg

A só bevitel hatása az egészségre és a sportteljesítményre

A só fogyasztása mindig az egyik legvitásabb kérdés, amikor a táplálkozásról van szó, hiszen sokszor olvasni egymásnak ellentmondó állításokat. Nézzük meg az igazságot, vajon barát vagy ellenség a só?

sfogyaszts_05.jpg

A só fogyasztása és a vizesedés

A versenysúly kapcsán, valamint más egészségügyi, esztétikai szempont miatt gyakran kerül elő a vizesedés kérdésköre: most megnézzük, melyek a túlzott vízvisszatartás tünetei, mi az oka, illetve megéri-e a só mentes diétával "játszani"!

lenmag_02.jpg

A lenmagolaj emeli az ösztrogén szintet - mese vagy igazság?

Köszönhetően számos fórumnak (meg remélhetőleg nekünk is) talán sikerült mindenkinek megértenie az esszenciális zsírsavak jelentőségét - gondolunk itt elsősorban az Omega 3 és 6-ra. A mostani írásunkban azt szeretnénk bebizonyítani, hogy tengeri halaknál jóval olcsóbb lenmag fogyasztása sem rosszabb!

bpa__02.jpg

Hormonszintünket megbolygató adalékok?!

Van egy vegyület, amely széles körben használt - viszont korántsem veszélytelen, mivel képes arra, hogy hormonális zavarokat okozzon! Ismerd meg, majd fogadd meg tanácsainkat, melyekkel száműzheted ezt az anyagot az életedből!

energiaital_04.jpg

Az energiaital: barát vagy ellenség?

Nézzük meg, mit mondanak a gyakorlatban az eredmények: vajon az energiaital valóban javítja a teljesítményt a súlyzós edzés, az állóképességi edzés és a maximális erőt igénylő edzés terén is?

bio_04.jpg

Mindennapi mérgeink

Vajon tényleg érdemes-e a drágább bio zöldségre és ásványvízre költeni az egészségért?

gluten_05.jpg

Élelmiszerek, melyektől gyorsabban öregszünk?!

Az alábbiakban olyan ételeket fogunk bemutatni, amelyek gyulladásos folyamatokat okozhatnak, rontják a regenerációs képességet és gyorsítják a sejtszintű öregedést. A témát kutató orvosokat amúgy Nobel-díjjal "fenyegetik", tehát igazán érdemes beszélni róla!

kalria_04.jpg

Kalória vagy makrotápanyagok - mi az, ami számít...

Mi az, amit számoljunk? Kalóriatáblázattal rohangáljunk a zsebünkbe vagy a fehérje-szénhidrát-zsír hármassal bonyolítsuk életünket?

ditsnak_hitt_telek_033.jpg

Azt hiszed "diétás"?! Tévedsz!

"Light, cukormentes, zsírszegény..." Olyan találó marketing fogalmakról rántjuk le a leplet, melyekkel nap mint nap szembetalálhatja magát a gyanútlan diétázó… megveszi, megeszi, és persze a kilók nem mozdulnak. Íme az oka!

210.jpg

Az élelmiszereken lévő címkék és tápértékek hazudnak?!

Te mindent elhiszel, amit az élelmiszerek címkéin és tápérték adatain látsz? Vajon a sokszor indokolatlanul drága, light, bio, hozzáadott tartósítószereket nem tartalmazó alternatívák valóban jobbak? Kattints a cikkre, és kiderül!