Segítség! Miért fáj edzés közben a... 2. rész

A felsőtest ízületeinek jellemző tünetei és a házi fájdalom csillapítás

Amennyiben olvastad az előző részét a cikknek, akkor már nagyjából képben kell legyél, hogy általánosságban az edzés közbeni fájdalom van, amikor természetes - és van, amikor valami súlyosabb dolog tünete lehet. Miután beszéltünk az alsótestről, most áttérünk a derékon felüli területre, végül szót fogunk ejteni arról is, hogy milyen tüneti kezeléseket lehet alkalmazni enyhébb esetben!

A derék táji fájdalmak

Igazából a törzs problémái - különös tekintettel a gerinc környékére- ugye nem egyértelműen felsőtest panasz, hiszen a derékfájás kihat a teljes testre, azonban az egyszerűség kedvéért most itt foglalkozunk vele.

A hát ágyéki szakaszában jelentkező fájdalom és/vagy merevség elég gyakori tünet. Akinek egyszer volt már lumbágója, annak sajnos elég valószínű lesz még máskor is.

Egy-egy olyan edzés során, ahol direktbe terheltük a derekat (mondjuk néhány sorozat román felhúzás, aztán meg néhány tucat hyperextensio) utána még hajlamosabbak lehetünk arra, hogy pusztán egy tárcsa lerakásánál is elmozdulhasson egy csigolya, hiszen az izom ki van merülve, és ahogyan a bicepszed be tud görcsölni az edzést követően egy egyszerű pohár felemelésétől, úgy a hátad is.

A rándulások többsége is ilyenkor történik tapasztalatok szerint, amikor az izom már fáradt és akkor teszel egy rossz mozdulatot. Ciki vagy sem, de nap, mint nap hallani eseteket, amikor 200 kg felett felhúzó emberek dereka abba megy ki, hogy hirtelen nyúltak egy 7,5 kg-os súlyzóért...

A klasszik terápia ilyenkor a jegelés újfenn, illetve a nyújtások. Amikor a gerincmerevítők görcsösen megfeszülnek, akkor ne feledd, hogy általában az nem szimmetrikusan történik, és ilyenkor az egyik oldalon az izmok görcsben vannak, míg a másik meg általában túl van nyújtva, ami újabb problémákhoz vezet. Ha ez az állapot túlságosan sokáig fennáll, akkor később éppen a túlnyúlt oldal okozta instabilitás jelent majd bajt.

Intő jel, ha a fájdalom szúrás szerű, és/vagy ha kisugárzik az alsó végtagba, esetleg az alsó lábszárad érzéketlenebb lesz a sérülés után (ez jelentkezhet a vádli szélén futó folyamatos zsibbadásban is). Ezek utalhatnak ülőideg zsábára és akár gerincsérvre is. Ilyen esetben fordulj mindenképpen orvoshoz!

A vállfájdalmak

Ha azt mondod guggolás, mindenki a térdfájást kezdi el magyarázni neked, ha viszont a fekvenyomást, akkor a sláger a vállsérülés lesz: Különösen kellemetlen és sokakat érintő problémák, a különféle "alagút szindrómák" .

Ezek lényege, hogy az izom, vagy az izom tapadó ina egy szűk keresztmetszetű alagútban tud mozogni (pl. váll esetében a tövis feletti izom, azaz a  m. supraspinatus ina), és egy gyulladás következtében már nem fér át az alagútján és folyamatosan súrlódik benne, ami tovább irritálja. Ezek a gyulladások akár a szakadáshoz is vezethetnek.

A természetes gyulladáscsökkentés eszköze ismét csak a hűtés, a cryoterápia. A Non-steroid gyulladáscsökkentők alkalmazása, akár helyileg krém formában segít szintén.

Rossz ómen, ha azt érzed a felkar csont a mozdulatok során részlegesen elhagyja a helyét, és kattanó hang kíséretében visszatalál oda. Ha a gyulladás tartósan fennáll, és nem segít segítenek az egyszerűbb gyulladáscsökkentő szerek, akkor érdemes ellátogatni orvoshoz. Ne ijedj meg, az értelmesebb orvosok nem vágnak először, és nem kell műtéttől tartani. Az olyan fizioterápiás eljárások, mint a lézer kifejezetten működőképes az ilyen gyulladásoknál!

A , emiatt erre most nem térnénk ki újra.

Ellenben meg szeretnénk említeni az olyan konzervatív kezeléseket, a hagyományos hűtés, felpolcolás, stb. mellett, amint a kinesiotaping. , ezért itt most csak annyit emelnénk ki, hogy ha ha azzal kapcsolatban néhányan szkeptikusak is, hogy valóban serkenti a keringést az adott területen (accelerálva a gyógyulást) abban vitathatatlanul segít, hogy a területet stabilabban tartsa. A taping olyan mint, egy egyéni bandázsolás, vagy rögzítés, és sima fáslizással szemben sokkal jobban a helyén marad!

14 880 Ft -10% 13 380 Ft
ares_kinesiology_tape.jpg

A másik dolog, amiről szeretnénk beszélni, hogy a sérült részt igenis kell mozgatni, és erősíteni. Persze a mértékletességet szem előtt tartva. Minden szövetnek megvan az az inger, amitől regenerálódik: az izomnak az összehúzódások, a szalagoknak és inaknak a nyújtások...stb. Magyarul: attól senki nem erősödött még meg, hogy ágyban feküdt!

A cikk első részét - azaz az alsó végtagok sérüléseit és egyéb fájdalmas részleteket - !

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények