Segítség! Miért fáj edzés közben a...? 1. rész

Az alsótest ízületeinek a jellemző fájdalom forrásai

Mai témánk eléggé fájdalmas lesz, de szó szerint: mivel arról fogunk beszélni, hogy az edzés közbeni fájdalom mikor jó és mikor rossz. Alapvetően meg kell különböztetnünk azt, hogy mikor jelentkezik olyan fájdalom, ami valamiféle gyulladást vagy sérülést jelez, és mikor van egyszerűen az a bizonyos "no pain no gain" érzés. Másik aspektusa a dolognak, hogy minden esetben az a jó-e, ha pihentetjük a területet, amíg a fájdalom el nem múlik, sokszor a tervezett terápiás edzés hatékonyabb!

Egy ortopéd orvos mondta: "a fájdalom egy védő mechanizmus arra, hogy a sérülést elkerüljük... a fájdalom egy jele annak, hogy valamit túl hirtelen vagy túl nagy mennyiségben kapott a szervezet." Az egyszerűség kedvéért haladjunk végig a testen, és nézzük meg, hogy mely testtájak fájdalma mit jelenthet.

A boka:

Ez az ízület, ami részt vesz a talaj reakciókban, akár ugrásokról, akár egy egyszerű lépésről vagy futásról (esetleg step-aerobicról :)) van szó.

A bokának különösen a testvonaltól kifelé eső része sérülékeny, a stabilizáló szalagrendszer miatt. Emiatt a rándulás igen gyakori. A rándulásra a legjobb módszer akkut állapotban a jegelés, és a felpolcolás, amíg a duzzanat el nem múlik. Azonban muszáj mozgatni, mert különben a gyógyulás sokkal lassabb lesz. A szoros bandázsban végzett, tehermentesített munka, mint a biciklizés kifejezetten jót tesz neki, a sérülést követő 36-48 órát követően.

Azonban ha az érzed, hogy egyáltalán nem tudsz ránehezedni a lábadra, és ráterhelni a sérült bokára, akkor sanszos történt csontsérülés is, emiatt jobb egyből traumatológushoz fordulni a sérülés után, hogy ezt tisztázzátok.

Az instabil környezetben végzett edzés hatására az izmok gyorsabban fognak korrigálni, és a legjobb prevenciós jellegű mozgás a bokasérülésekre is!

A térd:

A krónikus térdfájdalom sokakat üldöz és keseríti meg a mindennapjait. A legtöbb sérülés úgy kezdődik, hogy volt egy hirtelen behatás, ami nem lett megfelelően kezelve, de akadnak olyanok okai is, amire nem is gondolnál: például a túl merev négyfejű combizom tudja úgy húzni a patella ínt, hogy a térdkalácsod mögött és körül folyamatosan fájdalmas érzést érzel, különösen lépcsőn lefelé menet.

A jele, hogy valami komolyabb baj történt a hirtelen sérülésnél, többek közt, ha hallasz valamilyen pukkanó-recsegő hangot is a sérülés közben. Ha ezt követően erőteljesen megduzzad, akkor esélyes, hogy beszedtél egy szalag szakadást és vagy hozzá porcsarló sérülést. A porcsarló (meniscus) műtét annyira nem vészes, nem vágják már fel, hanem artroszkóposan végzik, és hosszú, gyötrelmes évektől kíméled meg magad, ha szakemberhez fordulsz.

A csípő:

A csípő ficamodásra kevésbé hajlamos hirtelen jött behatásnál, mint a vele rokonságban álló vállízület, mivel masszívabban benne ül az ízületi vápában a combcsont, mint a váll, de korántsem lehetetlen kificamítani.

Amire érdemes odafigyelni, az a hosszútávú futásoknál, ha rendszeresen fáj a csípőd, akkor az lehet térdprobléma is! Tedd fel a kérdést magadban, hogy a fájós térded oldalán szokott a csípőd fájni? Ha igen, akkor sanszos, hogy a tested így tehermentesíti a sérült részt (a szomszédos ízületeket mindig szokták vizsgálni az ortopédián) és azzal is kell foglalkozni.

Kell-e vele törődnöd, vagy magától elmúlik? A válasz kell! mégpedig azért mert hosszútávon ez okozhatja a combcsont nyakának fáradásos törését is. A csípő izmok, erősítése és a combközelítők edzése kulcsfontosságú lehet ilyenkor!

Szilvi / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények
Sziasztok, nekem tavaly nyáron volt 1 meccsem (foci), amin megsérültem, fordulásnál aláfordult a bokám=külső - belső szalag húzódás; jegelés, polcolás, torna, de még mindig érzékeny és fájni is szokott, ez javulni fog még, vagy így marad már mindig?
Csaba Zador | 2015-05-12 11:21:52