Segít-e a sport és az étrend kiegészítés, hogy tovább éljünk?

Miért halnak korábban a férfiak?

Az, hogy a nők és férfiak edzése egy kicsit eltér, az mindenki számára elég nyilvánvaló, még akkor is ha a legmodernebb és a legfelvilágosultabb nézeteket vesszük alapul. Mi a helyzet azonban az egyéb, egészségügyi szempontokkal? Miért van az, hogy a férfiak évekkel előbb halnak átlagosan, vagy éppen mi annak az oka, hogy a nők gyakrabban sérülnek le sportolás közben? Esetleg más és más étrend kiegészítőkre lenne szüksége a két nemnek?

Bármelyik országot is vesszük alapul, a férfiak korábban halnak. Van olyan ország, ahol csak átlagosan 4 évvel, de van olyan is, ahol majd 10 év a differencia. Férfiak átlagos várható életkora Magyarországon körülbelül 71 év, ami azt jelenti, hogy növekedett az elmúlt években. Ezzel világviszonylatban a középmezőnyben vagyunk - ergo alapból kaptunk egy olyan "handicapet" , mint a korai halál.

A biológiai okai a halandóságnak a jelenlegi álláspont szerint a férfiak számára a szív és keringési elégtelenség. Ennek az egyik oka az alacsony ösztrogén szint. A nők esetében bizonyítottan védő hatású a magasabb ösztrogén koncentráció - emiatt kevesebb nő hal meg szívinfarktusban, és általában a nőknél az ilyen jellegű problémák csak a megváltozott hormonális egyensúly (menopauza) után jelentkezik.

A másik hormonális ok a halandóságra a DHT! Számos kutatás igazolja, hogy azok a férfiak, akik magasabb mennyiségben választanak ki dihidrotesztoszteront (DHT), azok jobb eséllyel fognak korábban elhunyni. Egy Ausztráliában végzett kutatás szerint, amikor 70 évesnél idősebb férfiakat vizsgáltak 2001 és 2010 közt arra jutottak, hogy 3600 alanyból csak azok élték túl a következő majd 10 évet, akik tesztoszteron szintje 9.8 és 15.8 nmol/l közt volt. 

A férfi olvasóknak, akik szeretnének sokáig élni, javasoljuk, hogy az első jelek után fokozottan ügyeljenek magukra. Ugyanis bebizonyították, hogy a sportolók, különösen az anaerob edzést végzők többségében "lábon kihordják" - de legalábbis túlélik - az első infarktust – és körülbelül 36%-uk hal bele elsőre.

Viszont ezt követően az esetek felében 5 éven belül várható egy második roham - és itt a túlélési ráta már rosszabb. Tehát, ha egyszer volt ilyen, akkor fokozottan oda kell önmagunkra figyelni.

Érdekesség, hogy egy Shemerling nevű amerikai kutató állítja, hogy ez a statisztika nem pusztán biológiai, hanem nagyban szociológiai hátterű is.

Azzal magyarázza, hogy a férfiak általában agresszívebben vezetnek (akárcsak a sajátos motorozási és biciklis szokásokat is ide vehetjük), és gyakrabban választanak veszélyesebb munkát. Emellett az erőszakos halálok esetében is túlnyomó részt férfiak érintettek. Ahogyan a stresszesebb életet, a megfontolatlan döntések sorozata szintén az erősebbik nemre jellemző.

Sőt a férfiak öngyilkosságban is vezetnek: bár a statisztikák szerint a nők gyakrabban kísérelnek meg ilyesmit, azonban a férfiak biztosra mennek…

Menjünk gyakrabban orvoshoz, 50 felett évente vizsgáltassuk ki magunkat! Szintén jellemző a férfiakra, hogy nem mennek el orvoshoz, legfeljebb akkor csak, ha már valami nagyon komoly dolog van. Most tedd a szívedre a kezed és mond azt, hányszor nem mentél el kivizsgálásra, miután akár a teremben lesérültél.

Más-e a dolog, ha valaki egy életen át sportol?

A rendszeres mozgás igenis segít, ezt már egy évszázada bizonyították és alkalmazzák. Egészségmegőrzésünk egyik alappillére az edzés és a fizikai aktivitás. 

A teljes igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy a sport egy bizonyos szintig segít növelni az élettartalmat. Aztán lesz egy olyan pont, amikor már inkább romboló hatással bír. Ez a szint általában az élsport, ahol mondjuk napi 2x3 órát edzel.  Nyilván az ilyen szintű terhelést a legtöbben nem tapasztalunk meg, de meg kell jegyezni, hogy általánosan elfogadott tény, hogy az élsport évekkel rövidíti meg az életed, főleg ha hozzávesszük azokat a szereket, mint beszedik és vagy beszúrják mellé.

Nos igen, akarva-akaratlanul is eljutottunk a dopping és szteroid világáig, és legszívesebben újra leírnánk, hogy aki nem versenyez, és nem is célja, legfeljebb amatőr szinten csak, annak teljesen felesleges megkockáztatni a doppingolást. Különösen nem olyanoknak, akik nem engedhetik meg anyagilag, hogy a relatív biztonságosabb és drágább szereket vegyék: mert általában az olcsóbb készítményeknek vannak a legalattomosabb mellékhatásaik.

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

tomegeles_1.jpg

Mi a különbség izomtömeg növelés és izomtömeg növelés között?

Ismerkedj meg az izomrostok fajtáival és a megfelelő edzésmódszerekkel!

vitamin_idseknek_01.jpg

A legfontosabb vitaminok és nyomelemek 50 év felett

Íme a legfontosabb vitaminok és ásványi anyagok, amelyek bevitelére fokozottan ügyelnünk kell idősebb korban (még inkább)!

Időskori vitalitás: a mi "örök fiatalság" csomagunk!

Összeválogattuk azokat az étrend kiegészítőket, amelyek kifejezetten a vitalitást és az öregedés lassítását célozzák meg!

nemi_kulonbsegek_04.jpg

Tudnak-e a nők úgy edzeni, mint a férfiak?

Továbbra is valljuk, hogy a "rózsaszín baba-súlyzós" edzésből senki nem profitál, viszont igenis vannak olyan tényezők, amiket figyelembe kell venni a nők edzésében! Nézzük meg, pontosan mit!

kardio_02_2.jpg

Állóképességi edzésben sem vagyunk ugyanolyanok…?!

Vajon milyen nemi különbségek vannak a kardió edzésben? Intervall, közepes intenzitás...kinek mi és miért javasolt?

ch_megvonas05.jpg

Káros lehet-e a nőknek a szénhidrát megvonás?

Alacsony szénhidráton tengődő csajoknak kötelező cikk!