Reggel, délben, este...mikor a legoptimálisabb súlyzózni és kardiózni?

Reggel súlyzó, este kardió vagy fordítva?

Érdekességekről fogunk ma beszélni: az optimális edzési időpontokról. Mert bár mindenkinek eltérő a bioritmusa, de mindenkinél megvannak ezek a periódusok, Szintén szó lesz röviden arról, hogy ennek a rutinnak a felborulása miket okozhat. Tudjuk jól, hogy a munka és a magánélet sokatoknál lekorlátozza az edzések lehetséges időpontját, de kérünk, mégiscsak szánj időt erre a cikkre, mert biztosítunk téged, hogy rengeteg mindent tanulhatsz belőle majd. Ki fogjuk vesézni, melyik napszakban, milyen előnyökkel jár az akkor végzett mozgás, és milyen pozitív hatásai vannak az adott napszaknak!

Elvileg két típusú ember van: a korán kelő és az éjjeli bagoly. A korán kelő, hogy a népi mondást idézzem a "tyúkokkal fekszik". Neki a bioritmusa úgy áll be, hogy délelőtt lesz aktívabb, szemben a "baglyokkal", akiknél ez az aktív állapot csak délután jön el.

Annak idején edzéselméletből még ugye tanították a testnevelőknek, hogy két ideális fázis van a mozgásra: egy olyan 11 óra felé délelőtt, és egy másik olyan 15 óra körül, délután. Nos ez elméletben biztos nagyon jól működik, de nem igazán veszi figyelembe, hogy egy része az embereknek sokkal korábban kel, másik meg később fekszik - ergo ezek eltolódnak.

Sajnos azonban valamiért egyre gyakoribb az életritmus (magam is beleesek ebbe a csoportba), amiben későn fekszel, és korán kelsz, ami hosszútávon mindent felborít. A tartós kialvatlanság igencsak káros. Legutóbb már arról is beszéltek, amit mindenki tud: a több éven át végzett éjszakai munka miatt az anyagcsere úgy felborul, hogy jelentősen nagyobb lesz akár a cukorbetegség kialakulása.


Nézzük meg, mi történik az egyes napszakokban, ha azt vesszem alapul, mondjuk valóban lefeküdtél este, és mondjuk 7 óra alvás után - újabban ezt mondják optimálisnak - felkelsz 6:30-kor:

Reggel:

- Tesztoszteron szinted a napi csúcson

- A memória a legjobban működik ilyenkor

- A testhőmérséklet alacsonyabb a napi átlagnál

- A test érzékenyebb a külső változásokra

Ha a célod a zsírraktározás megelőzése, akkor a reggeli edzés a Te választásod. Az androgén szint a legmagasabb, segít abban, hogy az anyagcsere pörögjön. A reggeli edzés a legjobb hangulatjavító is egyúttal, mert a terhelés hatására szerotonin termelődik, és kimutatták már, hogy a depresszió biokémiai tünete a csökkent szerotonin szint.

Délután:

- A fájdalom érzet a leginkább tolerálható

- Van egy nagyon alacsony energiaszinten lévő órája mindenkinek szinte ilyenkor

- Késő délután a stressz hormonok termelése magasabb

- A testhőmérséklet ilyenkor elkezd emelkedni egész estig

- Késő délután van egy mentális-fizikai egyensúlyi helyzet

A délutáni edzés hatékonyságban és eredményben valahol félúton van az esti és a reggeli között nem csak időben, hanem hatásaiban is. Ez valóban az egyensúlyi helyzet. Igazából én személy szerint ilyenkor szerettem a legjobban amikor a munkáim még engedték. Remekül fognak fejlődni azok a srácok, akik iskola után elmennek a terembe délután!


Este:

- A koordináció és az állóképesség a napi csúcson

- A tüdőkapacitás a legjobb

- A testhőmérséklet itt éri el a csúcsát

- A hajlékonyság és az erő a legjobb ilyenkor

- A koncentráció rosszabb, mint korábban

 Az állóképesség és erő-állóképesség növelésre jelenleg úgy tartják a késő délután-kora esti a legjobbak. Nagyon optimális ilyenkor, csak arra ügyelj, hogy ne túl későn, mert ahogy egyre inkább halad az idő az éjszaka felé, a szervezet egyre inkább át fog állni a pihenő módba.

Az edzés hatására sejtszinten jobban fogod a tápanyagokat hasznosítani, vagyis a későbbi étkezéseket is jobban hasznosítod majd.

Éjszaka:

- Nagyjából 9 után a test már a fényviszonyoknak is köszönhetően kezd az alváshoz készülődni

- A testi folyamatok lassulnak

- Romlik a koncentráció

Ilyenkor nem igazán javasoljuk már az edzést, kivéve ha semmi más időpont nem áll rendelkezésedre. A fokozott szimpatikus vegetatív idegrendszeri működésnek köszönhetően nem fogsz tudni még sokáig elaludni, és tolódik az alvásidőd. A másik dolog, hogy romlik a koncentráció és a reakció idő, vagyis balesetveszélyesebb is.

Ha mindenképpen este akarsz mozogni, akkor szexelj egyet inkább! :)

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények
A Reggeli edzésnél előtte vagy utána jobb ha eszünk?
Csizmadia Kristóf | 2015-03-14 09:39:35