Protein forrás, de másképpen! Nem a tehéntej az egyetlen alternatíva!

A tej, mint fehérje forrás régóta jelen van a sportolók étrendjében - és a legtöbbször csak és kizárólag a tehéntejjel azonosítjuk. Azonban manapság (köszönhetően a divatosan alternatív reformkonyha formáknak) számos más tejféleség is felbukkan. Némelyik kevésbé tejszerű, míg mások jobban. Vajon csak igaza lesz a paleosoknak, és ki kell iktatni a tehéntejet? Lássuk, milyen változatokat ismerünk. Legyél paleolit diéta-fan vagy megrögzött vegan, most itt vannak a leggyakoribb tej-alternatívák!


A tehéntej természetes proteinforrás és mind a két népszerű fehérje, a kazein és savó egyaránt megtalálható benne. Vannak benne nyomelemek, mint kalcium, foszfor, jód, B-vitamin illetve számos tejtermékben ott van a D-vitamin is. Továbbá, amiket nem tudnak "a versenytársak" az, hogy a tehéntejben vannak jótékony baktériumok.

Ellenben hozzá kell tenni, hogy a tejcukor érzékenység miatt sokak számára még a kazein alapú proteinporok fogyasztása is kilőve, nemhogy a tej fogyasztása.

Lássuk pontosan miket tudunk mostanság venni "tej" címszó alatt, mint helyettesítő megoldás.



Kókusztej

Alapja lehet turmixoknak, szószoknak, leveseknek különösen azok számára lehet ismert, akik a thai konyhával jó barátságban vannak. A kókusztej gazdag vasban, magnéziumban és rostokban. A közepes láncú zsírsavak amik benne találhatók, a jelenlegi állás szerint jót tesz az immunrendszernek és segítenek a gyulladásos folyamatok meggátlásában. Ami miatt a kókusztej alkalmas lehet bőrápolásra is - az, hogy nagyon magas, 21%-os zsírtartalma van.

Mandulatej

Ellentétben például a szójatejjel a mandulatejben nincsenek telített zsírok. Viszont találunk benne A-, D- és E-vitamint, és gyakorlatilag a napi ajánlott kalcium mennyiséget. Sokakat eltántorít az ára, de házilag is előállíthatod a saját házi mandulatejed. Ehhez arra lesz szükséged, hogy 6-8 óráig áztass 1 rész mandulát 3 rész vízben, majd utána turmixold le. Ízre meglepően tud hasonlítani a hagyományos tejre, ezért a laktózérzékenyek egyik kedvence tud lenni.

Szójatej

A szójafehérje valóban egy népszerű tej helyettesítő, amit a veganok már réges-régen ismernek. Hasonló karakterisztikája van, mint a valódi tejnek, és a szójafehérje kiegészítők hatásait sokan dicsérik, vannak, akik esküsznek rá, hogy a szójafehérjétől jobban szálkásodnak…

Egy csésze szójatej tartalmaz 6g fehérjét, 6g szénhidrátot és 450mg kalciumot. A normál tehéntejjel azonos mennyiségű D-vitamint tartalmaz, amellett, hogy a szénhidrát tartalma alacsonyabb.

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények