Pontról-pontra az egészséges étrend felé

5 alapvető dolog, melyekkel megváltoztathatod az tested!

Sokan szeretnék megváltoztatni az étrendjüket: egészségesebbek akarnak lenni, illetve a testzsírjukból is szeretnének lefaragni. Ellenben egy olyan radikális döntés, mint a párolt brokkoli-csirkemell diéta három héten át és semmi más - az nagyon durva váltás lenne. Emiatt most igyekeztünk olyan kis tippeket összegyűjteni, amelyek segítségével apró lépésekben tudunk változtatni étrendünkön, és mégsem azt érezzük, hogy hirtelen átcsaptunk spártai szigorba!

1. Egyél fehérjét már az első étkezésed során!

Hogyan telik egy átlagos reggeli? Egy kis látványpékség, egy tejeskávé… Ebben mi van pontosan? Cukor, cukor és némi zsír. A szervezet számára ezek is hasznosak, sőt gyakorlatilag túl lehet élni ezen is, de hol marad az értékes aminosav forrás, amiből majdan enzim fehérjéket, izmokat és egyebeket szintetizálsz?

A szervezet működéséhez elengedetlenek az aminosavak, és mivel raktáruk nincs, emiatt a vázizomból fogja a tested majd szépen lebontani, aminek a végeredményeképpen nemcsak elhízottak leszünk a cukortól, hanem alatta izomban véznák is.

2. Távolíts el minden transz-zsírt az étkezéseidből!

A transz-zsírok káros hatásaival már foglalkoztunk, de úgy gondoljuk megérdemelnek külön itt is egy pontot. Sajnos az olajban kisütött krumpli vagy éppen félkész-mirelit, elősütött ételek minden háztartásban állandó részét képezik az étrendnek. 2000-es években volt először olyan tanulmány, amely a gyomor-rák és a mirelit ételek közti korrelációkat vizsgálta, és arra jutottak, hogy van összefüggés a kettő közt!

3. Minimalizáld a finomított cukrok fogyasztását!

A gyors felszívódású cukroknak megvan a helye mondjuk edzés után, az "anabolikus kapu" megnyitásához, de a korlátlan mértékben való fogyasztásuknak a következménye - a folyamatosan magas inzulin szint miatt - a zsírosodás és később a cukorbetegség kialakulása. Az inzulin ugyanis sajnos nemcsak a fehérje anabolizmusát támogatja, hanem a zsírszintézist is gyorsítja!

4. Egész nap, minden étkezésedben legyen fehérje.

Mint mondtam, nincsen fehérje raktárunk, nincsen egy fehérje "púpunk", az egyedüli hely ahol nagyobb mennyiségben áll rendelkezésre 'bontani való' fehérje, az a vázizom.

Már egy 12 órányi fehérje-megvonásos állapotot is a szervezet úgy érzékel, hogy hiány van, és ilyenkor a vázizmokat kezdi el szétbontani aminosavakká. Kerüld el, legyen minden fő étkezésedben fehérje forrás!

5. Végül egy ráadás kis trükk! Rágd meg az ételt sokszor!

Az agyad nem fogja azonnal fel, hogy a gyomrod telik. Amikor falsz, akkor nem is veszed észre azt, hogy mennyire sokat ettél máris, mert nem érzed, hogy megtelt volna a bendőd! Régi trükk volt állítólag a mérlegelés előtt birkózóknál, hogy étkezés helyett rágóztak, hogy becsapják az agyukat, hogy bizony ételt vittek be.

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

zona_dieta_03.jpg

Zóna-diéta

A Zóna diéta az egyik legszélesebb körben elterjedt testsúlykontroll program. Nem feltétlenül egy gyors ütemű fogyást kínál, hanem egy lassabb, de igencsak tartós testsúlyszabályozást!

tkezsi_gyakorisg_07.jpg

Testépítő étkezés - racionálisan!

A műanyag dobozok és a háromóránkénti evés - ez az egyetlen járható út? Vajon tényleg ez lenne érvényes trend az átlagemberre, sportolóra, férfira, nőre, minden halandóra? Aligha...

ketogen_dieta_02.jpg

A ketogén diéta

Magas fehérje és zsírbevitel, mellette pedig szinte nulla szénhidrát. Nézzük meg, hogy ez élettanilag miképp hat a szervezetre, illetve azt, hogy egy ilyen diéta mellett mennyire lehet hatékonyan edzeni?

dita_05.jpg

Kalandozások az elmebeteg diéták otthonába

Tegyünk egy kis képzeletbeli kirándulást kedvenc diétás elmebajaink otthonába… és nézzük meg, miért nem működnek úgy a dolgok, ahogy a nagykönyvben (vagy legalább is a bulvár magazinokban) meg vannak írva…

dita_012.jpg

Mit ehet a Moho Sapiens, ha diétára adja a fejét?

Diétás sorozatunkat folytatásában megadjuk a választ a másik nagy kérdésre: mit ehet az a moho sapiens, aki végre diétára… sőt mi több!... életmódváltásra adta a fejét?

south_beach_diet_02.jpg

Ismerjük meg a South Beach diétát!

Beszéltünk már többször számos, éppen divatos diétáról, és próbáltuk előnyeiket és hátrányaikat összegyűjteni. Mostani írásunk a több fázisos South Beach diétával foglalkozik. Valójában hatékony és kvázi egyszerűen tartható diétáról van szó, emiatt mindenképpen szerettünk volna vele foglalkozni legalább egy alkalommal.

kalria_04.jpg

Kalória vagy makrotápanyagok - mi az, ami számít...

Mi az, amit számoljunk? Kalóriatáblázattal rohangáljunk a zsebünkbe vagy a fehérje-szénhidrát-zsír hármassal bonyolítsuk életünket?

Egyszerű diéta súlyzókkal edző sportolóknak

Sokan írtok nekünk, hogy konkrét diétát szeretnétek olvasni tőlünk. A cél az volt, hogy minél egyszerűbben lekövethető, ha úgy tetszik minél primitívebb diétás táncsokkal és minta étrenddel lássunk el benneteket!

hrom_tkezs_tvhit_01.jpg

Három étkezés tévhit - megcáfolva!

Három népszerű étkezési tévhit, melyek nemhogy használnak, hanem akár árthatnak is a diétánknak! Reggeli, ebéd, vacsora... mindegyikről eloszlatunk egy-egy téves elképzelést!

gymlcsk_a_ditban_06.jpg

Gyümölcsök a diétában: barát vagy ellenség?

A nyár beköszöntével egyre könnyebben kaphatjuk azon magunkat, hogy betoltunk egy vödör meggyet, barackot, szilvát – és bár nem pálinka formájában küldtük le a gyomrunkba, mégis felmerülhet a kérdés… ártunk-e ezzel a diétánknak?

ditsnak_hitt_telek_033.jpg

Azt hiszed "diétás"?! Tévedsz!

"Light, cukormentes, zsírszegény..." Olyan találó marketing fogalmakról rántjuk le a leplet, melyekkel nap mint nap szembetalálhatja magát a gyanútlan diétázó… megveszi, megeszi, és persze a kilók nem mozdulnak. Íme az oka!

210.jpg

Az élelmiszereken lévő címkék és tápértékek hazudnak?!

Te mindent elhiszel, amit az élelmiszerek címkéin és tápérték adatain látsz? Vajon a sokszor indokolatlanul drága, light, bio, hozzáadott tartósítószereket nem tartalmazó alternatívák valóban jobbak? Kattints a cikkre, és kiderül!