Témák nekem: Paleo diéta

Paleolit diéta

Egyél úgy, mintha a Nagykörúton a mammutok járnának a 4/6-os helyett!

A paleolit étrend egy igen hatékony módszere a testsúlykontrollnak, emellett sokan esküsznek rá, hogy ez az egyetlen olyan populáris diéta is egyben, amellyel lehetséges a hatékony izomépítés. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mintsem az, hogy számos edző követi idehaza és külföldön is az étrendet. Valóban hatékony-e a módszer vagy csak egy újabb trend, amivel mossák az agyunkat a reggeli műsorokban? Kicsit járjunk utána a dolognak!

A módszer alapvetően jól használható a civilizációs betegségek megelőzésében, mint amilyen a 2-es típusú (azaz kialakult) cukorbetegség vagy a lisztérzékenység, esetleg a laktóz érzékenység. Az egész alapját ezzel magyarázzák leginkább: segít abban, hogy egészségesebbek legyünk!

A paleo diéta jelentése: Honnan származik a paleo megoldás?

A paleo diéta jelentése arra utal, hogy az időben több tízezer évet visszaugorva az ősi korszaknak megfelelő táplálkozást követjük.

A legelső tanulmány - amely ezt a típusú étkezést taglalta - Walter. L. Voegtlin nevű táplálkozástudóstól származott az 1970-es évek derekán. Ő úgy tartotta, hogy az ember nem más, mint egy állat, illetve ez elmúlt idő evolúciós szempontból jelentéktelen, így nem változott annyit a szervezetünk, hogy ettől táplálkozás-ügyben el kellene térni. Később 1985-ben Boyd Eaton és Melvin Konner közösen jelentettek meg egy hasonló cikket a New Englandi Orvosi lapban, ezzel szélesebb körben is felhívva világszerte a dietetikusok, orvosok és más táplálkozással foglalkozó szakértők véleményét.

Még mindig a 80-as években járunk, amikor a skandináv kutatók végeztek egy vizsgálatot a nomád törzsekkel, és nem győzték publikálni a felfedezésüket, miszerint köztük ismeretlen az elhízás, a cukorbaj, az autoimmun betegségek, és még egy csomó másik olyan kór, amit gyűjtőnéven civilizációs betegségként ismerünk.

Idehaza a paleolit diéta jelentése elterjedése egyértelműen Szendi Gábor könyvéhez köthető, aki precízen összefoglalta és olvasmányos formába öntötte mindazt, amit a témáról tudni kell. Később a sikerkönyvre egy egész iparág épült a későbbi szakácskönyvekkel, annak ellenére, hogy a dietetikusok többsége megkérdőjelezi a szakmai hozzá értését, lévén az úr egy pszichológus és nem táplálkozástudományi szakember.

Paleo alapanyagok: mit lehet enni?

A paleo diéta mintaétrend nagyobb része állati eredetű (főleg húsok, hal és tojás) - ebből kifolyólag magas fehérje- és zsírbevitelt eredményez. Ehhez viszonylag alacsonyabb szénhidrát bevitel társul, ezek is többnyire lassú felszívódású forrásokból állnak a paleo alapanyagok között. Várjunk csak ez Nektek nem ismerős? Magas fehérje bevitel, alacsony glikémiás indexű szénhidrátok? Mintha ez a diéta testépítő és fitneszes körökben sem lenne teljesen ismeretlen? Nos, bár erősen hasonlít rá, de azért nem teljesen azonos, ugyanis a paleo alapanyagok nem tartalmaznak sem a gabonaféléket, sem hüvelyeseket.

A paleo alapanyagoknál tejtermékekben vannak némi ellentmondások, ha a hazai paleo-lázat nézzük és más korábbiakat. Sok paleolit táplálkozástudós kizárja teljesen a tejet és minden tejterméket. A Szendi-féle paleo-ban viszont a kemény sajtok megengedettek. (Most lehet, mi nem vagyunk kellően hozzáértők, de a sajtokat keménységük szerint osztályozni elég érdekesen hangzik elsőre… bár biztosan megvan ennek is a tudományos magyarázata.) Amiben mindegyik paleo-s egyetért világszerte az, hogy a tej nem jó nekünk. Bevallom, először Tommy-tól hallottam a Blöff című filmben, hogy a tej egy egészségtelen dolog, majd évekkel később számos paleo-s ismerős is megerősítette.

A paleo diéta tapasztalatok és kritikái

A paleo-val szemben két jelentősebb kritika szokott felmerülni. Az első, hogy a túl magas fehérje bevitel miatt a veséket fokozottan igénybe veszi. Mivel a testépítő és súlyzóbarát körökben a testsúly kilogrammonként 2g fehérje még nem is számít soknak, emiatt vitatkozni lehet, hogy ez mennyire lenne káros. Maradjunk annyiban, hogy még nem olyan régen szaporodtak el a paleolit diétázók, hogy egyértelműen ki lehessen jelenteni, hogy ez vesekárosító, avagy sem, így a paleo diéta tapasztalatok ezt nem támasztják alá.

A másik kritika egy kicsit hihetőbb: ez azt taglalja, hogy az ősember mozgása és napi energiafelhasználása totál eltért ettől, amit mi most csinálunk nap mint nap. Az ősember a gyűjtögetés miatt naponta átlag 20 km-eket gyalogolt, és ezt ritkán futásokkal szakította meg. Nos mi többségünk nem sétál naponta fél maratón hosszúságú távokat - ellenben sokat ülünk, plusz ha minket olvasol, akkor Te is naponta 1-2 óra intenzív mozgást végzel mondjuk az edzőteremben. Nem kell tehát többdiplomás tudósnak lenni, hogy konstatáljuk: az ősember és a mi napi bioritmusunk az egészen más volt…paleo diéta tapasztalatok szerint ez elfogadott kritika a táplálkozási stílussal!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

csalo_napok02.jpg

Csaló napok diétában - így fordítsd az előnyödre!

Aki már diétázott tartósan az tudja, hogy a szervezet elkezdi szépen lassítani a metabolizmust, ezzel "felkészülve a túlélésre". Hogyan csapjuk be mégis a testünket?

ketogen_dieta_02.jpg

A ketogén diéta

Magas fehérje és zsírbevitel, mellette pedig szinte nulla szénhidrát. Nézzük meg, hogy ez élettanilag miképp hat a szervezetre, illetve azt, hogy egy ilyen diéta mellett mennyire lehet hatékonyan edzeni?

tmeneti_bjt_01.jpg

A legújabb diéta anomáliák nyomában: Átmeneti böjtölés

Egy könnyen tartható, népszerű, sok előnnyel kecsegtető étkezési stratégia a zsírmentes izomtömegért! Nemcsak testzsírcsökkentésre, hanem egy lassabb, de zsírmentesebb tömegnövelésre is alkalmas!

dieta_az_unnepek_alat_04.jpg

Diéta az ünnepek alatt? Harcosok étrendje!

Harcosok diétája karácsonyi kiadásban, hogy ne kelljen kardióval kezdened a januárt!

dita_05.jpg

Kalandozások az elmebeteg diéták otthonába

Tegyünk egy kis képzeletbeli kirándulást kedvenc diétás elmebajaink otthonába… és nézzük meg, miért nem működnek úgy a dolgok, ahogy a nagykönyvben (vagy legalább is a bulvár magazinokban) meg vannak írva…

amikor_azt_hiszed_hogy_pntek_van_de_rjssz_hogy_mg_csak_cstrtk.jpg

Az igazán rejtélyes X-akta: hogyan lehet VALÓBAN hatékonyan lefogyni?

Döntsd el, hogy mit akarsz: megnyugtató hazugságokban és tévhitekben élni, vagy végre elérni az álom testalakodat? Ha az utóbbi, akkor szedjük szépen össze magunkat és a legfontosabb alapokat a valóban hatékony testsúlycsökkentéshez!

sti_02.jpg

Edd ezt, és ne ezt! Lisztmentes sütés-tippek!

Így készülnek a "gyúrós-sütijeink"! :) Pár hasznos és ötletes tipp, hogyan szanáld ki a fehér lisztet a receptedből... és alkoss egy szénhidrátban akár jócskán szegényebb finomságot!

paleo_protein_01.jpg

Paleo proteinek

A Paleolit étrendet követve még nem feledkezhetünk meg az edzés utáni fehérjeturmixról sem… és bár az ősember valószínűleg azt nem nagyon fogyasztott, mégis nézzük meg, milyen lehetőségünk maradt az edzés utáni fehérje utánpótlásra!

dits_kret_04.jpg

Az igazi diétás konyha trükkök!

Egyszerű, mégis tökéletes lehetőségeket mutatunk diétázóknak, akik a hús köré ültetett száraz aljnövényzetet már unják, és valami más, nedvdúsabb komponensre vágynak. Ezek olyan tippek, melyekkel valóban komoly kalóriáktól tudod magad megkímélni!

srleszt_03.jpg

Három különleges tápanyag, ami segítheti a diétád!

Most pár olyan ételtípus szeretném Nektek bemutatni, melyek abszolút nem elterjedtek, mégis olyan jó fejek, hogy könnyedebbé teszik az alacsony kalóriával, moderált tápanyagbevitellel megkínzott kis életünket...

kalria_04.jpg

Kalória vagy makrotápanyagok - mi az, ami számít...

Mi az, amit számoljunk? Kalóriatáblázattal rohangáljunk a zsebünkbe vagy a fehérje-szénhidrát-zsír hármassal bonyolítsuk életünket?

gymlcsk_a_ditban_06.jpg

Gyümölcsök a diétában: barát vagy ellenség?

A nyár beköszöntével egyre könnyebben kaphatjuk azon magunkat, hogy betoltunk egy vödör meggyet, barackot, szilvát – és bár nem pálinka formájában küldtük le a gyomrunkba, mégis felmerülhet a kérdés… ártunk-e ezzel a diétánknak?

ditsnak_hitt_telek_033.jpg

Azt hiszed "diétás"?! Tévedsz!

"Light, cukormentes, zsírszegény..." Olyan találó marketing fogalmakról rántjuk le a leplet, melyekkel nap mint nap szembetalálhatja magát a gyanútlan diétázó… megveszi, megeszi, és persze a kilók nem mozdulnak. Íme az oka!