Otthoni fitnesz videót, de melyiket?

Melyik a legjobb extrém fitnesz DVD?

Sokan vannak, akik bár megrögzötten érdeklődnek a fitnesz világa iránt, mégis nem mennek el egy edzőterembe. Általában ezek az emberek azok akik, berendezik a garázsban a saját termüket, vagy akik esetleg költségkímélőbbek, azok csak megveszik otthonra valamelyik aktuálisan felkapott eszközt. Van azonban egy másik réteg is ebben a csoportban: azok akik az otthoni fitnesz videokat választják előszeretettel. Manapság az otthoni fitnesz video nem azonos a 80-as és 90-es évek home-aerobic kazettáinak hangulatával, hanem igen komoly, több edzést, sőt mikro- és makrociklusokat tartalmazó edzésprogramok. Lássuk, melyek a legnépszerűbbek!

Ahogyan azt a bevezetőben is említettük itt már sokkalta többről van szó, és nem arról, hogy 40 percen át fejpántban árnyék boxolunk - vagy éppen 4/4-es zenére jumping jack-ket csinálunk, miközben 1-2 fitnesz maca fél centi vastag sminkben leköveti az amúgy egyébként a súlyzós edzéstől izmos instruktort. Manapság valódi iparággá fejlődött a fitneszen belül is, amolyan alműfaj lett a "home fitness”. Ennek a műfajnak kétségtelenül az amerikaiak a királyai: kvázi az összes ilyen videó sorozat az USA-ból jön.

Ha csoportosítani akarjuk az ilyen videókat, akkor nehézség, stílus, terjedelem és összetettség, és még számos egyéb dolog alapján megtehetnénk. Van számos olyan, ami kifejezetten eszköz köré épült fel, ilyen mondjuk a kettlebell divathullámot meglovagolók: például az Art of Strength vagy az Iron Core. Vannak, amelyek azzal adják el magukat, hogy bárki elvégezheti, és drámai változás lesz: például az ex-pankrátor fickó Diamond Dallas által népszerűsített "extrém” jóga, a DDP.

Végül vannak olyanok, amik azzal lettek népszerűek, hogy extrém eredményeket ígérnek, amiknek a nevére, ha rákeresel a neten, akkor számos találat lesz, amiben átlagemberek büszkén mutatják be az elért eredményeiket előtte/utána fotóik segítségével. 

Ezek a programok többnyire 2-3 hónaposak, az edzések mellé komplett diétát kapunk, esetleg étrend kiegészítő javaslatokat. Vagyis igyekszik mindent megadni, amit egy életmód javító csomagtól az ember elvárna. Lássuk, a három hazánkban legnépszerűbb programot.

Insanity

Talán ez a legnépszerűbb program mind közül itthon: olyan 2011-2013 közt voltak olyan megmozdulások, hogy szabadtéri Insanity programokat szerveztek kisebb facebook-közösségek. A módszer népszerűségét az adta, hogy az alap 60 napos program (2 mezociklus, köztük egy regenerációs héttel) teljesen eszközmentes, csak saját testsúlyos gyakorlatokat használ. 

A program prezentere a Shaun T., aki korábban inkább táncos jellegű aerobik vonallal próbálkozott (pl. Hip-hip abs), aztán váltott erre az intenzívebb vonalra.
Az Insanity vitathatatlan erénye, hogy behozta divatba a váltakozó erősségű intervallum alapú edzést. Főleg erre épít, helyenként néha egy kis korrekciós / törzsizom erősítő és statikus jellegű résszel. Maguk az edzések ennek megfelelően rövidek, hiszen végig nagyon magas intenzitásúak: olyan 40-50 perc körüliek bemelegítéssel és levezetéssel együtt.

Kijött egy folytatás is Insanity - Asylum néven. Ebben a programban már használ eszközöket is: kézisúlyzót, ugráló kötelet, agility létrát. Kicsit már ilyenkor divat volt a bootcamp jelegű edzés és ez rányomta a bélyegét.

Ironikus tény, de megfigyelhető, hogy az eszköz nélküli, kvázi végig csak magas intenzitású erő-állóképességi HIIT jellegű edzést használó alap Insanityhez képest maga a prezenter is jóval izmosabb. Hogy ez most azt bizonyítja, hogy éppen többet kokszolt a forgatásra, vagy a súlyzós részektől több izmot épített magára az már egyéni vélemény.

Body Beast

A listán szereplő három extrém otthoni edzéses videók közül talán a legújabb: 2012-es az izreeli testépítő Sagi Kalev által prezentált program. A Body Beast talán éppen emiatt a leghagyományosabbnak mondható program. Éppen emiatt a felépítése is nagyon gyúrósra sikerült: három mezociklus, egy alapozó, egy tömegépítő és egy "szörnyeteg" ciklus, amelyek egyenként 3 hetesek + 1 hét regeneráció: azaz egy kvázi normál lineárisan emelkedő edzésprogram.

Az eszköz igénye is eléggé gyúrós, mert egy pad (amit helyettesíthetsz egy fitballal) egy pár egykezes és egy francia rúd, amit javasol otthonra.
A módszerei is szélesebb körben használt testépítő edzés kellékei: szuper-, tri- és óriás szettek, köredzések...

Népszerűségét tekintve inkább a férfiak körében hódított, legalábbis, ahogy a neten kerestük az előtte és utána készült képeket - túlnyomó részben férfiak postolták ki. 

P90X

A P90X-nek is, mint a korábban szereplő Insanitynek több része is van. Bár míg a korábbi csak egy kiegészítés, itt újabb 3 hónapos edzéstervekről van szó. Az eredeti P90X-et is több másik videó előzte meg a prezenter Tony Hortontól, de a 2003-as eredeti P90X (X azaz eXtreme) volt az igazi átütő mainstream siker. 

Nem hiába, mert a program tényleg jól össze volt rakva: az első komolyabb edzésterv otthonra. Negyed éves edzésprogram, ami 3 mezociklust tartalmaz, amik egyenként 4 mikrociklusból állnak össze, szem előtt tartva, hogy minden 4. hét aktív regeneráció (Ő úgy hívja recovery week). Van benne ellenállásos edzés, kardió és nyújtások.

A sorozat annyira népszerű volt, hogy megélt két folytatást is. Ezek közül egyik sem lett olyan népszerű, mint az eredeti, pedig a második rész nagyon innovatív volt.

A P90X2, ami talán a legalulértékeltebb program az egész otthoni fitnesz DVD birodalomban. Mi volt a baj vele? Sajnos túl korán jött ki: 2008-2009 körül jelent meg, és akkoriban nem nagyon volt a mainstream fitnesz világ felkészülve rá, hogy SMR hengeres masszázst és dinamikus nyújtásokat, illetve aktivációkat tartalmazzon a bemelegítés, a fő rész pedig tele legyen törzsizomzat erősítéssel és instabil környezetben végzett propioceptív gyakorlatokkal, levezetésben meg PNF nyújtásokkal.

Így belegondolva durva, hogy mindazt elővetítette, amik most 2017-re bekerültek a köztudatba. Ha egy zenei hasonlattal akarnánk élni olyan volt, mint a magyar Newborn zenekar a 90-es éve végén: amit csináltak azt nem nagyon értette meg csak egy szűk réteg, viszont 5-10 ében belül az egész világon divat lett, amit anno csináltak...

A P90X3 megint leegyszerűsödött, mivel látták, hogy a 2 nem fogy olyan jól. Kivették az eszközös elemeket, az SMR hengert és megint minimálra vették a figurát. Sőt még az edzések idejét is levették 30 percesre, amitől viszont sokaknak (köztünk nekünk is) hitelét vesztette az egész.

Ha van még olyan program, ami kimaradt volna, de úgy érzed lett volna létjogosultsága a listán, mert már itthon is kellően széles tábora van, nyugodtan írd meg a kommentbe!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

otthoni_edzes_01.jpg

Otthoni edzésterv

Ha zárva a terem vagy csak más okok miatt nem tudsz lejutni - akkor is van megoldás! Négy hetes otthoni edzésterv, minimális eszköz beruházással!

otthoni_edzs_07.jpg

Otthoni edzésterv csajoknak: kezdőknek és újrakezdőknek

Az alábbi edzésterv gyors, egyszerű és eszközmentes – így igazán nem lehet kifogás! Nem leszünk hanyagok, minden izomcsoportot lehetőség szerint megdolgoztatunk… és még a kanapédtól sem kell eltávolodni…nem nagyszerű?

otthoni_edzs_020.jpg

Tippek a leghatékonyabb otthoni edzéshez 1.rész: így építs saját edző-birodalmat!

Most igyekeztünk összeszedni egy amolyan tipp gyűjteményt, hogy mire is lesz szükséged majd az otthoni edzőterem kialakításához - továbbá milyen alternatívák vannak arra, hogy lehetőleg a leggazdaságosabban, de mégis a legjobb eredményekkel gyere ki az otthon-edzős buliból!

otthoni_edzs_041.jpg

Tippek a leghatékonyabb otthoni edzéshez 2.rész: Még olcsóbban, még kisebb helyen!

Ahogy ígértük az előzőkben, adunk még egy esélyt az otthoni edzésnek. Most az anyagi keretet még lejjebb szorítjuk, és igyekszünk arra is ügyelni, hogy mondjuk egy kis lakásban is elférjen a szerelés.

otthoni_kardi_01.jpg

Otthoni intervallum kardió edzés – hely és eszköz nélkül!

Sokan vagytok, akik csak otthon tudnak edzeni, melynek egyik hátránya a hely és eszközhiány. Most megnézzük, miképp végezhetsz el úgy egy döglesztő intervall kardiót, hogy tulajdonképp nagyon helyet sem kell váltanod!

kayla_itsines_1.jpg

Gyors otthoni intervall edzés - az ünnepi kilók ellen

Ezzel az edzéssel az anyagcsere fel fog gyorsulni a terhelést követő 24-36 órában, és még sok időt sem kellett távol tölteni a karácsonyozó családtól!