Öt felesleges és veszélyes hasizom gyakorlat!

Ez a kockahas dolog számos hülyeséget ölel fel, melyet az emberek többsége végez, annak ellenére, hogy közel sem produktív. De az csak a kisebbik gond, hogy elmarad a forma… a nagyobbik, hogy a ezek egy része még sérülésveszélyes is. Nézzük meg, mely gyakorlatokat kerüld, mert csak ártasz vele!

Törzsdöntés súllyal

Egy átlag teremben is minden boldog-boldogtalan hajladozik jobbra-balra a karcsúbb (nők és pocakos pasik) vagy épphogy vaskosabb (férfiak) derék reményében.
De… nincs helyi zsírégetés! A célzott hasizom mutatványokkal a has izomzata dolgozik, nem pedig a felette békésen megülő zsírpárna! Ha dőlsz jobbra-balra kézisúllyal a kezedben és ezt csinálod őszülésig – azzal nem lesz vékonyabb a derekat, sőt - ugyanis pont ellenkező hatást fog kiváltani!

Ne ezzel a gyakorlattal kezd erősíteni a törzsed! Terheléssel, kezdőként nem jó ötlet a könnyen sérülő törzzsel játszani! Elég egy rossz mozdulat, és máris csak a bajt csináltad! 

Hasprések forgással

Mára egyre több szakértő - akik évtizedek óta vizsgálják a gerincbetegségeket - állítja, hogy a hasprés forgással párosítva egy nagyon irritáló dolog a porckorongoknak. A funkcionális anatómiai alapja, hogy a porckorongnak a legkárosabb a nyíró erő, és amikor a hajlítás rotációval párosul akkor direktbe nyiszáljuk a porckorongot! A hasprés forgással gerincsérveseknek abszolút fekete listás gyakorlat!

Felülések nyújtott lábbal

A felülések esetében szerencsére a többség már eljutott odáig, hogy hajlított térdel végzik, és csak elvétve látni olyat, hogy valaki nyújtott lábbal tenné ezt. Ugyanis fekvő helyzetben a terhelés az alsó csigolyákon korántsem nulla, sőt egészen komolyan megfeszülnek. Biztos volt már olyan, hogy egy végigfetrengett nap után fájt a derekad... nos ez annak tudható be, hogy a gerincmerevítők tónusban vannak ilyenkor is.

Törzsfordítás ülve gépen 

Valójában a ferdehasizmok rostlefutása rézsútos irányban halad, és nem mint egy öv, körbe-körbe a törzsön - vagyis nem azokat eddzük direktbe, ha a törzset egyenes helyzetből oldalra csavarjuk. Továbbá a "tervezőnk" úgy alkotott meg, hogy a direktben a horizontális síkban létrejövő mozgásoknak kevésbé áll ellen a gerincben a porckorong, vagyis itt a második érv.

Az ülő hasprés gépen 

A mozdulat, amit a gépen végzel, az inkább egy csípő hajlítás és nem gerinc hajlítás. Ennek a következménye, hogy eltolja az egyensúlyt a csípőhorpasz izom felé, és ahelyett, hogy a hasfalat erősítené, inkább csak az alsóbb, vagyis az ágyéki gerinc-görbületet deformálja.

Tornabottal törzsforgatás

Ez az a gyakorlat, amiről mai napig nem értik sokan, hogy miért végzik. Az ember a vállára veszi a tornabotot és 100-200 ismétlésben törzsfordításokat végez. Az ismétlés tartomány miatt valóban elfárad, és talán kicsit be is savasodik, amitől "érzi, hogy ég a zsír" oldalt, a problémás területeken, de igazából nem sokat érnek vele. Látni olyat is, hogy ugyanezt súlyzó rúddal végzik lendületből, ami pedig valóban nagyon sérülésveszélyes.

A fentieket helyett végezz statikus hidakat, használd a haskereket, de a jó öreg felülés és lábemelés variációkat is ugyan így végezheted ellenállással, szóval ne félj tőlük!

Szilvi / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények
A hasprést ugy kell érteni hogy teljesen felülünk,vagy csak a lapockát emeljük el a talajtól?
Peter | 2017-02-24 10:21:20
A hasprés során nem ülünk fel teljesen, az a felülés gyakorlat. A hasprésről itt olvashatsz: https://www.fitbuilder.hu/cikk/Haspres.html
Tőke Szilvia | 2017-03-04 01:45:18

Kapcsolódó cikkek

izometrikus_edzes_050.jpg

10 tipp az izometrikus edzés használatához!

Nézzük meg, hogy mikor és hogyan kell alkalmaznod az izometrikus edzést, hogy kihasználd a benne és a benned is rejlő hatalmas erőt!

haskerek_07.jpg

A hasizom

A hasizom az emberi testen nem csupán gusztusos kis dekoráció, hanem bizony a vázizomzatunk egyik élettanilag meghatározó izomcsoportja. Emiatt a has edzése nemcsak esztétikai szempontból fontos, és nem is lehet néhány odavetett haspréssel letudni.

ferde_hasizom_01.jpg

A ferde hasizom

A has edzését nagyszerűen fel lehet pörgetni olyan gyakorlatokkal, melyek nem az egyenes, hanem inkább a ferde hasizmokat célozzák meg!

hasi_mtt_050.jpg

A hasi műtétek utáni rehabilitáció: az első hónap a műtét után

A hasi műtétek utáni rehabilitációról szóló cikkünk folytatásában a második fázissal fogunk foglalkozni: mégpedig azzal, amikor túl vagyunk a műtéten! Nézzük meg, miképp segítheted a gyógyulást az első hónapban!

has.jpg

5 perces has-gyilkos kihívás

Ugye már említettük, mennyire ellene vagyunk az edzés végi több száz szimpla felülésnek és hasprésnek… unalmas, és egy idő után mit sem ér! Ellenben a következő gyakorlatsorral kicsit fellendítheted a középső szekció edzését! Könnyen elvégezhető, illetve a plusz nehezék miatt a terhelés adagolása is lehetséges – így nem fogja a hasad egyetlen rostja sem megszokni a kínzást!

corner_barbell_press_04_1.jpg

A hátedzés dogmái: a kockahas után a csuklya az új trend!

Kockás hasa bármilyen vézna, vékony srácnak lehet...az igazi erőt a szép, széles, kidolgozott hát mutatja! Legyen a Tiéd is az!