Olajos magvak versenye

Nézzük meg, hogy ki-mit-tud!

Az ünnepi hangulattal általában a nassolási ösztönök is megnőnek, és jobbik esetben nem a csokimikulás kerül bezúzásra, hanem inkább az egészségesebb oldalt hirdető olajos magokhoz nyúlunk. Bár tény, hogy ezekre is rá lehet rendesen járni, és elég erős addiktív érzéseket keltenek mindenkiben – ugyanakkor előnyükre szolgál, hogy rostban, antioxidánsokban és "jó" zsírokban gazdagak, és olyan fontos vitamin és ásványi anyag forrásokban is bővelkednek, mint az E-vitamin és a szelén.

Ezek ellenére mégsem lehet őket egy kalap alá tenni: vannak közöttük egyes tulajdonságokban kiemelkedőek. Nézzük ki mit tud! Két dolog még az elején:
- Versenyzők: mandula, kesudió, törökmogyoró, makadámdió, pekándió, brazildió, pisztácia, és a dió.
- A feltűntetett értékek mindig az egy adagnak megállapított 30g-ra vonatkoznak. (Off: ez kinek egy adag? :P - szerk.)

Legmagasabb zsír- és energiatartalmú:
1. helyezett: makadámdió ( 204 kcal)
2. helyezett: pekándió (201 kcal)

Legalacsonyabb kalóriatartalom:
1. helyezett: pisztácia (161 kcal)
2. helyezett: mandula és kesudió (163 kcal)

Legmagasabb fehérje tartalom:
1. helyezett: mandula (6 g)
2. helyezett: pisztácia (5,9 g)

Legmagasabb omega 3 zsírsavtartalmú:
1. helyezett: dió (2,5 g)
2. helyezett: pekándió (0,2 g)

Legmagasabb rosttartalmú:
1. helyezett: mandula (3,3 g)
2. helyezett: pisztácia (2,9 g)

Legjobb kalcium forrás:
1. helyezett: mandula (75 mg)
2. helyezett: brazildió (45 mg)

Legjobb E-vitamin forrás:
1. helyezett: mandula (7,4 mg)
2. helyezett: törökmogyoró (4,2 mg)

Legmagasabb antioxidáns értékű (Az ORAC-érték mutatja meg egy élelmiszerek antioxidáns tartalmát, vagyis mennyire hatékonyak a szabadgyökök elpusztításában)
1. helyezett: pekándió (5980 umol TE)
2. helyezett: dió (4514 umol TE)

Következtetés: az összes dió- és mogyoróféle tápanyagokban gazdag, bár nem egyforma mértékben. Hasznos és finom lehetőség a zsírbevitelünk egy részét velük letudni, de persze ne ess át a ló túloldalára... (ami nem könnyű...:))... mert sajnos figyelembe kell vennünk fogyasztásukkor, hogy magas olaj-, és energiatartalmúak. Mindenképp a sótlan, ízesítetlen, egyéb adalékanyagoktól és más hozzáadott olajoktól mentes változatokat kutassuk fel!

Forrás: U.S. Department of Agriculture, Agricultural Research Service. 2012. USDA National Nutrient Database for Standard Reference, Release 25. Nutrient Data Laboratory Home Page, http://www.ars.usda.gov/ba/bhnrc/ndl 

Szilvi / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények
Sajnos a dió omega6 tartalma is a legmagasabb mind közül. Tehát kedvezőtlenül befolyásolja az Omega3:Omega6 arányt. Növényi forrásokból ezt sajnos nem lehet megoldani. Amúgy a mandulára szavazok....! :-)
Krisztian Sermaul | 2013-12-20 02:06:17
Picit gondold át amit mondasz, manapság pont az a gond, hogy a bevitel alapján az omega 6 felé dől a mérleg nyelve és a dióval épen az ideális arány felé billenthetjük a mérleg nyelvét..
Gábor Horváth | 2013-12-21 09:56:15
Örülök, hogy megértetted a hozzászólásom lényegét..... A dióban van a legtöbb omega6 zsirsav, az omega3 önmagában növényi zsirforrásokban nem található meg, ami van az sem teljes értékü. Hidegvízi halak fogyasztása nélkül nem lesz meg soha az optimális arány.
Krisztian Sermaul | 2013-12-22 01:44:14
Én kérek elnézést, figyelmen kívül hagytam, hogy a omega 3 mellett ott van a 6 is. Így már minden világos, köszönöm.
Gábor Horváth | 2013-12-22 02:32:53

Kapcsolódó cikkek

omega_zsirsav_1.jpg

Az omega zsírsavak - és amit illik róluk tudni.

Manapság egyre inkább terjed az omega - őrület (nem a zenekar:)), így érdemes végigolvasni a cikket, már csak azért is, hogy tisztába legyünk mit-miért kell épp fogyasztanunk.

d_vitamin_03_1.jpg

Az Omega-3 zsírsavak fontossága és bevitelével kapcsolatos tanácsok

Az omega-3 zsírsavak előnyeiről már biztos mindenki élből fel tudna sorolni egy párat. Jöjjön ezért most az Omega-3 három olyan pozitív élettani hatása, amit mi, lelkes sportemberek is igazán fogunk értékelni!

get_ripped_6_pack_abs_reskin_2.jpg

A zsírbevitel egészséges és finom módja - diétánál is

Akár diétázunk, akár nem, a zsírbevitelt nem szabad elhanyagolni. Nézzük meg mit és mennyit ehetünk diétában.

Koleszterin

Ezzel a cikkel szeretném elhessegetni a koleszterinről kialakult pejoratív és ellenséges véleményt... mert nem minden rossz ami koleszterin.

hdl_ldl.jpg

HDL és LDL koleszterinek

Az egészségünk megőrzésének érdekében és ennek magyarázatául ismerjük meg koleszterin két nagy típusát a HDL-t és az LDL-t.

mogyorovaj_01.jpg

A híres mogyoróvaj

tojas02.jpg

A sárgája tényleg mehet a kukába?

Vajon tényleg csakis és kizárólag a tojás fehérjét kellene fogyasztani és a sárgáját kidobni? Tényleg tele van koleszterinnel és ha csak ránézünk, akkor máris koszorúér betegséget kapunk?

transfat_02.jpg

Transz-zsírsavak

Tudtuk, hogy a "gonosz" itt jár köztünk, de nem volt arca és csak annyit tudtunk, hogy áldozatait szív és érrendszeri betegségekkel gyilkolja szép csendben. Mára azonban már ismerjük az ellenséget a nevük (mert bizony többen vannak): transz-zsírsavak.

lenmag_02.jpg

A lenmagolaj emeli az ösztrogén szintet - mese vagy igazság?

Köszönhetően számos fórumnak (meg remélhetőleg nekünk is) talán sikerült mindenkinek megértenie az esszenciális zsírsavak jelentőségét - gondolunk itt elsősorban az Omega 3 és 6-ra. A mostani írásunkban azt szeretnénk bebizonyítani, hogy tengeri halaknál jóval olcsóbb lenmag fogyasztása sem rosszabb!

telitett_es_a_telitetlen_zsirsavak_010.jpg

A zsír nem ellenség!

Nézzük, miért kell zsírt is bevinni a szervezetünkbe - és miért ne dőljünk be annak a túlhaladott nézetnek, hogy mindig csak a zsírszegény, zsír csökkentett, illetve zsíroktól teljesen kasztrált élelmiszereket kell fogyasztani!

teszto_01.jpg

Természetes tesztoszteron fokozás

Nézzük meg, hogy milyen étkezési irányelveket érdemes betartani, hogy a teszto-szinted maximalizáld - szteroidok nélkül is!

omega_3_020.jpg

Zsírsavakkal az izomépítésért!

Miképp segítheti az omega-3 az izomépítést? Többek között erre is fény derül - illetve arra is, hogy mennyit és mivel kombinálva érdemes bevinni a legjobb eredményekért!

ditsnak_hitt_telek_07.jpg

Diétásnak hitt ételek

Jöjjön most 9 olyan élelmiszer, mely diétásnak van beállítva, pedig a valóságban jobban gyarapítja az oldaladra a zsírréteget mint Te azt gondolnád!