Nyak mögé húzódzkodás és nyak mögül nyomás - a feketelistás gyakorlatok!

Gyakorlatok, amik nem érik meg a kockázatot!

Létezik számos olyan gyakorlat, amely nem feltétlenül javasolt az átlag ember számára... ennek ellenére nagyon sokan csinálják, pedig ezek többsége egyszerűen nem éri meg a kockázatot. Generációk nőttek fel úgy, hogy nem tulajdonítottak jelentőséget bizonyos gyakorlatok kockázati tényezőinek - úgy voltak vele, ha mégis lesérülnek, akkor nyilván "túl puhák" voltak. Viszont manapság a súlyzós edzésben is szerencsére egyre több a tudatosság és az ismeretek is széles körben terjednek, így szeretnénk beszélni azokról a gyakorlatokról, amelyek nem biztos, hogy megérik a sérülésveszélyt.

Nyak mögé húzódzkodás és nyak mögül nyomás - a feketelistás gyakorlatok!

Abban az esetben, ha csak nem vagy nagyon-nagyon erős és mobilis, akkor felejtsd el mindent, ami nyak mögül történik.  Engedjétek meg, hogy egy magyar szerzőt, Nagy Sándort idézzek a nyak mögötti húzódzkodással kapcsolatban: "…A probléma ennél a gyakorlatnál, ha valaki kicsit is hajlamos a vállsérülésre, akkor a gyakorlat könnyen előidézheti a sérülést. Márpedig a vállsérülés kihat az egész felsőtest munkájára. Ne felejtsük, hogy a vállízületek forgáspontjai a felsőtest gyakorlatoknak."

A nyak mögül nyomás ugyan remekül stimulálja a deltákat, ugyanakkor az ízületnek már korántsem annyira szuper dolog. Ha a mozdulatot kielemezzük, akkor láthatjuk, hogy a nyomás során a vállízületben alapból van egy erőteljes kifelé forgatás és ugyanakkor egy horizontális távolítás. Azaz a mozgás során az ízület a mozgásterjedelmének a hátárán van. Az izmok közül a tövis alatti és a kis görgeteg izom – melyek váll stabilizátorok is, mivel a rotátor köpeny alkotói - megrövidülnek.

Már egészen kis terhelés is elég arra, hogy amikor a súlyt nem az izom tartja kontroll alatt, akkor a passzív elemekre (ízületi szalagok, ízületi tok,stb.) háruljon a súlyzó okozta terhelés. Nem kell atomtudósnak lenni, hogy tudjuk, mennyire egyszerűen rándulást vagy szakadást okozhat az elszabadult súlyzó, ha a mozdulat alapból a mozgásterjedelem végpontjáról indul. Így a fáradással együtt a sérülés esélye is sorozatról sorozatra növekedni fog.

Természetesen vannak olyanok, akik minden probléma nélkül már tízen éve végzik a nyak mögül nyomásokat. Ők a szerencsések, örülhetnek, tapsolhatnak! Ez éppen olyan, mint ahogyan vannak, akik mondjuk, eszik a kenyeret nutellával és szikárak maradnak, még mások ha csak ránéznek az egyszerű szénhidrátra, már híztak 5 kg-ot… vagy akik mondjuk szívják a cigit napi egy dobozzal és mégsem kaptak tüdőrákot. Mindig vannak és lesznek kivételek – de nekik is javasoljuk, hogy azért mindig odafigyeléssel végezzék a gyakorlatokat.

Melyek lennének a biztonságos alternatívák?

Sokkal, de sokkal biztonságosabb, amikor a felkarcsont a lapocka síkjához közelebb dolgozik. Nagyjából a homlok síkhoz képest olyan 30 fokos szög volna a legkevésbé veszélyes. Azok, akik a Fegyencedzés könyvet tartják a bibliának, azoknak ismerős lehet, hogy ott a kézállásban végzett fekvőtámasz során is közel ilyen szöget javasol az író - ennek az az oka, hogy a felkarcsont helyzete ilyenkor sokkal stabilabb.

Amennyiben mindenképpen ragaszkodsz a mozdulathoz, akkor a használt súlyok soha ne legyenek túl nagyok és/vagy használj partnert, aki felügyeli a mozdulatokat.

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

kitores03_3.jpg

A leggyakoribb hibák kitörések során.

Mostanra már megtanultuk, megszerettük, magunkévá tettük ezen rendkívül hatásos gyakorlatot de a még tökéletesebb kivitelezésért nézzünk meg pár gyakori hibát és helyes korrigálásukat.

fekvenyomas_3.jpg

A fekvenyomás végrehajtása és a leggyakoribb hibák

Amilyen egyszerűnek tűnik a gyakorlat, annyi buktatója lehet. A leggyakoribb hibákat próbáltuk most összeszedni.

izomtom_edzesterv_csajoknak_01_2.jpg

Miért nem ott érzem, ahol kéne...?

Néha a valóság ellentmond a várakozásainkkal, és nagy meglepetésünkre a hátunk közepére remélt fáradást a karunkban fogjuk érezni. Vagy épp fordítva. Mit csinálhatunk rosszul?

vallserulesek_2.jpg

Vállsérülések megelőzése

Mi az a rotátor köpeny és miért fontos nekünk törődni vele?

felesleges_gyakorlat_03jpg.png

Miért üldögélnél a teremben is?

Magadban gondold végig a mostani edzéstervedet és számold össze, hány gyakorlat van, amit nem ülve-fekve végzel! Amíg számvetést készítesz, addig mi el is mondjuk, hogy miért lenne érdemes változtatni ezen!

srlt_04.jpg

Mese arról, hogy mi a kitartás és hol kezdődik a hülyeség!

Nézzük meg, hogyan edzhetünk sérülés esetében... mert igen, sokkal lassabb és akár tökéletlen a gyógyulás ha a totális immobilizációt választjuk.

terdfajas_09.jpg

Öt meg egy meglepő dolog, ami miatt fájhat a térded!

Gyere, ülj le mellém, valamit mondok… méghozzá néhány meglepő dolgot, amit, ha megfogadsz, akkor nagyobb eséllyel kerülheted el a rád leselkedő térdfájdalmakat. Nézzük hol mehet félre a dolog!

hasprs_01.jpg

Haspréselni hasznos, ciki... vagy veszélyes?!

Sokszor vita tárgya a hasprés... Hasznos vagy csak ciki, izolációs gyakorlat? Egyáltalán nem veszélyes? Nem okoz gerincsérvet? Sok-sok kérdés, aminek próbálunk pontot tenni a végére!

felhzs_merevlbbal_02.jpg

Természetellenes mozdulatok a konditeremből!

... avagy most kiderül, hogy miért nem jó az, ha a tárcsa a lábfej alatt van a merev lábas felhúzás során!

rud_a_sarokban_02_1.jpg

10 tipp az ízületeid védelméért!

A glükózaminon túl számos más táplálék és/vagy kiegészítő létezik, ami az ízületek egészségét szolgálja. Nézzünk meg ebből 10-et, amit viszonylag könnyedén elérhetsz Te magad is!

bolgar_guggolas.jpg

Bolgár guggolás - most újra tárgyalva!

Most igyekszünk kissé másképpen értekezni erről a kitűnő mozdulatról - azaz megvizsgálni, hogy mire és hogyan használhatod a saját céljaidat figyelembe véve!

guggols_klinika_02.jpg

Guggolás-klinika: Tipikus hibák és a mögötte álló okok

Nemcsak azt nézzük meg, hogy melyek a tipikus hibák a guggolásodnál, hanem arra is választ kapsz, hogy milyen testi problémák állnak ennek hátterében!

vdli_01.jpg

Tipikus hibák a vádli edzésen

Nem fejlődik a vádlid?! Az alábbi írásban igyekeztünk összegyűjteni azt, hogy milyen tipikus hibákat követnek (és valószínűleg követsz el Te magad is) a vádli edzésének során!