"Nem guggolok, mert fáj a térdem" szindróma

Fájós térd és a láb edzése - 1. rész

Megszámolni sem tudom, hányszor hallottam a kifogást: "Nem guggolok, mert kímélni akarom a fájós térdem!" De az igazat megvallva, minden aktív térd-rehabilitációs gyakorlat a guggolás valamelyik változatára épít! Szóval, ha erre akarsz hivatkozni a továbbiakban, akkor bizony más kifogás után kell nézned! A következő cikksorozatban nem csak azt mutatom be, hogyan építhetsz hatalmas combokat túlerőltetés nélkül, hanem azt is meglátjátok, hogy a sérülésekből való hatékony felépülés egyik alappillére a guggolás... és a vele "kéz a kézben" (vagy inkább láb a lábon?) járó kitörések is!

Elsőként egy kortest beszéd a guggolás védelmében!

Gyakorta mondják, hogy azért redukálták le az alsótest edzésüket a gépes lábnyújtásokra, mert az biztonságosabb – mondván, hogy nem érezték a guggolást, meg mindig is rosszul csinálták, aztán emiatt fájt a térdük és inkább hagyták az egészet a francba...

Feltennék egy kérdést: szerinted van bizonyíték hivatalosan arra, hogy a guggolás rossz a térdnek? A válasz NEM! Arra viszont van, hogy a patella ínra gyakorolt túlfeszítő hatása a gépen végzett lábnyújtásoknak sokkalta nagyobb sérülésokozó rizikófaktor, mint a teljes mélységében végrehajtott guggolások!


Egy sereg sport- és ortopéd orvos vizsgálta már a világ minden részén - különböző eszközökkel - a guggolás hatásait. A legelső könyv a témában 1969-ben jelent meg, egy orvos testvérpár Klein és Fred Allman tollából. Manapság leginkább ugye Stuart McGill professzor (a gerinc specialista) foglalkozik számos írásában a guggolással.

Vajon változott-e bármit az álláspont negyven év alatt? A válasz itt is NEM! Az álláspont maradt mindig ugyanaz: a teljes mozgástartományban végrehajtott (azaz vízszintes alá történő) guggolás - amennyiben megfelelően van végrehajtva - nem okoz károkat a térdnek, sem a gerincnek. 

Ezt a témát amúgy egy teljes írásban is ecseteltük, a további érdemleges tudnivalókat!

Még az olyan szélsőséges esetekben sem - ahogyan az olimpiai súlyemelésben végzik - amikor szinte a parketta szálkái éppen csak nem beleállnak a se… szóval a gluteusukba. Igen, még így sem okoz károkat, amennyiben a terhelés szépen, fokozatosan van felépítve! Az ilyenkor bekövetkező sérülések általában a szalagok hirtelen túlnyúlásából szoktak származni, mikor a versenyzők elveszítik a kontrollt a túlságosan nagy súly felett.

Az ilyen szélsőséges esetekben - amivel azért az átlag terembe járó nem fog szembesülni - a saját megnyugtatásodra minden további nélkül alkalmazhatsz fáslikat, amikor nagyon nagy súlyokat használsz. Tapasztaltból tudom, hogy amolyan biztonságérzetet ad majd a gyakorlatok során, amellett, hogy valóban stabilizál, ha esetleg lazábbak a szalagjaid a térdízületben.

A folytatásban olyan gyakorlatokkal ismerkedünk meg, amelyekkel sérülések után, fokozatosan terhelve a szalagokat és izmokat építhetjük fel újra a teljes guggolást!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

fenek03_1.jpg

Sérülésálló, teherbíró szépen formált lábak titkai

Az egy lábon végzett gyakorlatok bemutatása: vajon mennyit profitálhatunk, ha csak fél lábbal állunk a földön?

erdemeld_ki_guggolas_1.jpg

Te mit tennél meg egy tökéletes guggolásért?

Mutatok néhány erősítő, illetve korrekciós gyakorlatot, melyek remélhetőleg majd segíteni fognak a helyes mozgásminta kialakításában: Öt meg még egy módszer arra, hogy valóban kiérdemeld a guggolást!

te_milyen_melyre_sullyedsz_02.jpg

Te milyen mélyre szoktál süllyedni?

... mármint a guggolás mélységét illetően. Vajon a comb és a talaj párhuzamos síkja a határmezsgye, vagy az e káros, ha a hátsónkkal feltöröljük a padlót? Hol az igazság akkor?

edzs_utni_turmix_03_3.jpg

Kapcsold a regenerációt magasabb fokozatra!

Az edzettséget és a túledzettséget egy nagyon vékonyka határvonal választja el egymástól, amin könnyű átbillenni. Emiatt is kiemelkedően fontos, hogy milyen kiegészítőkkel támogatjuk meg a szervezetünket az edzést követően!

labedzes_05.jpg

Többet nem fogod ellógni a lábedzést!

Olvasd el ezt a néhány sort, és változtasd meg Te is végre a hozzáállásod arról az átkozott láb-napról!

terd_rehab_01.jpg

Sérülés után hogyan kezdhetjük el terhelni a térdet?

A soron következő írásban kifejezetten sérülés utáni visszavezető gyakorlatokat fogunk bemutatni, hogy minél hamarabb elkezdve a regenerációt a gyógyulás útjára léphess.

terd_rehab_010.jpg

Utolsó fázis a guggolás előtt!

A sérülés, illetve a túlterhelésből származó gyulladásos állapotok után szépen és lassan építjük fel most az utat, ami visszavezet Téged a guggolások és a fájdalommentes lábedzések világába.

guggolas_071.jpg

Virtuális guggolás szeminárium

Most alaposan kivesézzük és megtanítjuk Neked is a kellő technikát, csak hogy Te is átélhesd a guggolás örömeit.

srlt_04.jpg

Mese arról, hogy mi a kitartás és hol kezdődik a hülyeség!

Nézzük meg, hogyan edzhetünk sérülés esetében... mert igen, sokkal lassabb és akár tökéletlen a gyógyulás ha a totális immobilizációt választjuk.

terdfajas_09.jpg

Öt meg egy meglepő dolog, ami miatt fájhat a térded!

Gyere, ülj le mellém, valamit mondok… méghozzá néhány meglepő dolgot, amit, ha megfogadsz, akkor nagyobb eséllyel kerülheted el a rád leselkedő térdfájdalmakat. Nézzük hol mehet félre a dolog!

rud_a_sarokban_02_1.jpg

10 tipp az ízületeid védelméért!

A glükózaminon túl számos más táplálék és/vagy kiegészítő létezik, ami az ízületek egészségét szolgálja. Nézzünk meg ebből 10-et, amit viszonylag könnyedén elérhetsz Te magad is!

zletvdt_de_melyiket_02.jpg

Ízületvédőt, de melyiket?

A mai cikkben megmutatjuk, hogy mire figyelj, ha ízületvédő vásárlásra vetemednél!

terdfajas_01_1.jpg

Térdműtét előtt: hogyan készülj fel rá TESTILEG?

Mivel a sportsérülések több mint 65%-a az alsó végtagot érinti és ennek a számnak is tetemes része térd, emiatt nézzük meg közösen, hogyan készülhetsz fel a "megmérettetésre"!

guggols_korrekci_01.jpg

Guggolás klinika: Korrekciós technikák mindenkinek!

A guggolás során felmerült hibákról, helytelen mozgásmintáról már gyakran esett szó - most megnézzük milyen három gyakorlattal tudod javítani, erősíteni a tested és tökéletessé tenni a mozdulatsort!