Nem csak a húszéveseké a világ

Táplálékkiegészítés senior sportolóknak.

Ahogyan ígértem lássuk most a táplálék kiegészítők áttekintését idősebb sportolóknál. Igazából azonban ezek nem csak ötven felettieknek szól, hiszen sajnos harminc körül már akármilyen sportosak vagyunk, elkezdődik a meszesedése az ízületeknek, elkezdjük érezni a régi sérülések helyét esős időben, meg számtalan kellemetlen dolog amit már tapasztalhatunk.

Meglepő dologgal fogom kezdeni, a legfontosabb kiegészítő a H2O, vagyis a víz. Ahogy öregszünk úgy a szervezet egyre kevesebb vizet képes megkötni. Mivel az izmok leginkább vízből állnak (sőt kevesen tudják, de a csontok 40%-a szintén víz) emiatt minél szárazabbak vagyunk, annál sérülékenyebb az izomszövet! Sajnos van egy olyan kellemetlen biológiai folyamat, hogy a szervek működő sejtek (parenchyma-nak hívják őket), elkezdenek fogyni és helyüket kötőszövet veszi át, elkezd zsírosodni a test. Eközben beindul a ráncosodás és a fent említett vízháztartás is egyre csak kevesebb lesz. Fiatalabb korban is megfigyelhető, ha nem iszunk kellő mennyiséget, akkor egy hosszabb szomjazás után ha iszunk, akkor a szervezet azt a kis folyadékot "berántja" és ödémás állapot szerűen felpuffaszt. Ez amiatt van mert a szervezet ha nem iszunk eleget akkor raktározásra áll be. Tehát akár milyen idős vagy: inni, inni és inni! Sőt, jobb ha sportolás előtt (vagy közben) hypotoniás italt iszunk, amikben kellő adagban vannak a mozgást segítő nyomelemek és vitaminok. Itt a "hypotóniás" azt jelenti , hogy ezen ásványi anyagok ozmotikus nyomása mesterségesen meg van változtatva,  és emiatt a sejtek könnyebben fel tudják venni mint a sima folyadékot.

Mint említettem az ízületvédők kiemelten fontosak. Korábban már kellő részletességgel írtam ezekről, emiatt itt csak érintőlegesen. Glükozamin készítmények, kollagének! Részletesen el tudod olvasni az izületvédők cikkekben! , .

Immunrendszer erősítők. Sajnos az edzés jobban meg tudja gyötörni a szervezetet az évek múlásával. Emiatt könnyebben szedünk össze mindenféle fertőzést is, mivel a terhelésből lábadozás (izomlázas állapot) fokozottan ki vagyunk téve amúgy is mindenféle betegségnek. Ezt elkerülendő bátran lehet használni az immunerősítőket! A legtöbb ilyen termék kombináltan tartalmaz növényi kivonatokat, vitaminokat és antioxidánsokat. Biztosan megtalálod a pénztárcádnak és elképzeléseidnek megfelelőt!

A Ginseng-et hallva a legtöbben (na jó legalábbis én biztosan :D) álló peckű idős kung-fu mesterekre asszociál, akik ginzeng teától kanosan szaladgálnak a rizsföldeken. Ezt a képet szeretném most eloszlatni kicsit! Valóban a potencianövelő hatása miatt vált világhírűvé, viszont ezen túl általános vitalitást és közérzetjavító hatása van, illetve alkalmas a stresszoldásra. Keleten, és főleg Kínában ez az egyik legősibb gyógynövény (talán csak az ópium régebbi, amit már i.e. 2500-ban gyógyszerként tartottak számon). Mielőtt nyugaton megjelentek az olyan pánikbetegségre való csodaszerek mint a Prozac, a giseng teát használták Ázsiában stressz oldásra. Ez a jótékony hatása a mellékvesékre mint hormontermelő szerve gyakorolt hatásával magyarázható. Igazából hasonlóan hat a nyugtató hatása mint az alkoholnak, annak mellékhatásai nélkül. Tehát egy csodálatos növényről van szó, amit fogyaszthatnának szélesebb körben is, nem csak azok akik pornósztári pályára készülnek.

A végére hagytam, hogy természetesen a multi-vitamin, a fehérje és esetleg a kreatin szentháromsága ugyanúgy javasolt mint bármilyen más korban, amikor súlyzós edzésbe fogunk. Illetve ha a súlyzós edzés helyett az állóképességi munka kerül túlsúlyba, akkor glutamin és vagy BCAA!

Hajrá 2012-ben is ha nem lesz mégsem apokalipszis, akkor valószínűleg még sok érdekességet olvashattok nálunk.

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

tpkieg_idseknek_01_1.jpg

Edzés 50 év felett

vitamin_031_1.jpg

Nyomelemek összefoglaló

kell_e_protein_02_1.jpg

Arginin

Egy népszerű aminosav, mely a növekedési hormon és a kreatin foszfát termelésének serkentésével, az értágító nitrogén oxid prekurzoraként hozzájárul az izom növekedéséhez, illetve a zsírvesztéshez.

bcaa.jpg

BCAA

A BCAA az egyik legfontosabb kiegészítő, nemcsak izomépítő folyamatok katalizálásához, hanem diétához is elengedhetetlen. Akiknek hosszú és kemény edzései vannak, azoknak pedig egyenesen kötelező!

ginseng_1.jpg

Ginseng

Ki ne kutatná azt a csodaszert, mely meghosszabbíthatja az életünket, erőt, egészséget és boldogságot adva? Nos, egyesek úgy vélik, megtalálták a megoldást egy kis növény formájában. Ő lenne a ginseng, vagyis az "élet gyökere".

derekajdalom_03.jpg

Derékfájdalmak nyomában

Járjuk körbe az egyik leggyakoribb problémát, a derékfájdalmakat: hogyan enyhítsük az alsó háti panaszokat gyorsan és hatékonyan!

kreatint_nagyinak_02.jpg

Kreatint a nagyinak!

Táplálékkiegészítő a nagyinak? Miért ne?! Bizony sokkal kevésbé lenne káros, hogyha a töménytelen mennyiségű gyógyszerek helyett inkább egyszerű étrend kiegészítőkkel próbálnák orvosolni a helyzetet.

tapkieg_idoseknek_020.jpg

Tesztoszteron fokozót a nagypapának!

Sok esetben az idősebb korosztály is nyugodtan szétnézhetne az étrend kiegészítők között, hiszen a marékszám beszedett gyógyszerek helyett a táplálékkiegészítők egy egészségesebb, mellékhatásoktól jóval mentesebb utat jelentenének.

no_fokoz_03.jpg

NO-fokozóval az érrendszer egészségéért!

Az NO-fokozók népszerű edzés előtti kis motyók, mellyel jobban durran a mell, a láb… eresebb a bicepsz, motiváltabb az edzés… Viszont ezen kívül van ám az NO-nak egy másik, szintén fontos és nem figyelmen kívül hagyható oldala!

fehrje_07.jpg

Fehérje – nem a gyúrósok kulacsába való?!

Ez írás nem(csak) aktívan sportolóknak szól, hanem átlagemberek olyan célcsoportjainak is, akik szintén nem tudják, mire jó a fehérje bevitel!

tpkieg_idseknek_03.jpg

Sohasem késő! Avagy testformálás 50 felett!

"Két dologhoz nem lehetsz túl öreg: a sporthoz és a szerelemhez." Na már most a romantikus oldalunk erős hiányosságai miatt inkább maradjunk az elsőnél: vagyis a sportnál!

vitamin_idseknek_01.jpg

A legfontosabb vitaminok és nyomelemek 50 év felett

Íme a legfontosabb vitaminok és ásványi anyagok, amelyek bevitelére fokozottan ügyelnünk kell idősebb korban (még inkább)!

Időskori vitalitás: a mi "örök fiatalság" csomagunk!

Összeválogattuk azokat az étrend kiegészítőket, amelyek kifejezetten a vitalitást és az öregedés lassítását célozzák meg!

zletvdt_de_melyiket_02.jpg

Ízületvédőt, de melyiket?

A mai cikkben megmutatjuk, hogy mire figyelj, ha ízületvédő vásárlásra vetemednél!

tpllkkiegsztk_01.jpg

A táplálékkiegészítők ismeretlenebb oldala

A táplálék kiegészítőkben sokkal több van, mint hinnéd! Soron következő cikkben szeretném bemutatni a kiegészítők eddig talán ismeretlen oldalát és felhasználási aspektusát – mellyel mindenki beláthatja, hogy nemhogy nem károsak, hanem akár az "átlagember" is használhatja!