Ne hagyd magad átverni: avagy ismerd meg a maltodextrint!

A maltodextrin talán sokatoknak ismerős. Egyfelől tömegnövelők címkéjén is peckesen díszeleg – a szénhidrátcsapatot erősítve, másfelől a mindennapi, diétásnak hitt élelmiszereink címkéjén is felbukkan. Elég ellentmondásos, nem? Nézzünk a körmére, ismerjük meg ezt az igen gyakran utunkba lopakodó anyagot!

Mi a maltodextrin?

A maltodextrin tulajdonképpen egy poliszacharid, azaz olyan szénhidrát, mely több szőlőcukor (glükóz) molekula összekapcsolódásából épül fel. A keményítő lebontásával állítják elő – az alapanyag kukoricakeményítő vagy búza szokott lenni. A külsejét tekintve fehér, nedvszívó por, mely gyakorlatilag íztelen.

A szőlőcukornál összetettebb szénhidrát, ennek ellenére mégsem igényel hosszú lebontást. Bár vannak ellentétes információk, azonban a legtöbb megállapítás szerint a vércukor indexe hasonló a dextrózéval. Tehát emésztése könnyű és gyors, így hamar biztosít energiát a szervezet számára.


Ezen tulajdonságait a sporttáplálkozás és az élelmiszeripar is kihasználja. Nézzük meg miképp – és mi az a pont, ahol talán átverve érezheted magad!

A maltodextrin és az élelmiszeripar

A maltodextrin egyfelől különféle élelmiszerek adalékanyagaként alkalmazzák. Kedvelt összetevője a legtöbb feldolgozott terméknek, kekszeknek, péktermékeknek, krémeknek, poroknak (kávé krémpor, fűszer-keverékek, levesporok), de ugyanúgy felbukkannak diétás, diabetikus(nak hitt) termékekben – például édesítőszerekben is, mint térfogatnövelő.

A maltodextrin a sporttáplálkozásban

 A sportolók esetén szénhidrátforrásként használják a maltodextrint. 100 grammja gyakorlatilag 100 g szénhidrátnak tekinthető és körülbelül 400 kalóriát jelent (mint a dextróz), így fogyasztása megfelelő mennyiségű energiaforrást biztosíthat a szervezetnek.

Mivel íztelen, ezért kevésbé édes és magas szénhidráttartalmú tömegnövelőket, MRP-ket, izotóniás italokat lehet belőle készíteni – azaz nagy mennyiségű szénhidrátot lehet vele a termékekben elbújtatni.

Érdekessége, hogy a maltodextrint - a fentiek ellenére - nem kezelik cukorként, és az élelmiszerek, illetve táplálékkiegészítők címkéjén sem kell cukorként feltüntetni. Tehát, ha egy terméken azt látod, hogy "cukormentes", attól még tartalmazhat maltodextrint, aminek nincs helye a diétában.

Mivel olcsó, viszont fizikai tulajdonságai miatt remek töltőanyag, így előszeretettel használja az élelmiszeripar a termékek mennyiségének növelésében. Ami nekik költségkímélés, az nekünk átok: magas szénhidráttartalmú, mégis tápértékileg "üres" kalóriákat fogunk bevinni – hiszen a maltodextrin nem tartalmaz rostokat, vitaminokat, ásványi anyagokat…

A tömegnövelőknél szintén megesik, hogy azt írják rá, hogy például 100 g szénhidrátból csak 20 g a cukor… akkor – ha más összetevő nincs felsorolva – akkor a maradék ugyanúgy maltodextrin, mely ugye a cukorhoz nagyon hasonlóan viselkedik.

A maltodextrin fogyasztása csak egy esetben lehetne indokolt: edzés után, amikor az energiaraktáraid le vannak apadva és gyors utánpótlásra van szükség. A mennyiségre itt sem árt odafigyelni, mivel az a tapasztalat, hogy 50 g felett már ez is okozhat az érzékeny gyomrúaknál panaszokat – bár általában kevesebbszer, mint a dextróz.

Szilvi / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

szenhidrat.jpg

Akkor most más tészta: tudj meg mindent szénhidrátokról!

Két ellentétes tábor alakult ki a szénhidrátok kapcsán: vajon szükséges-e a szénhidrát vagy lehet-e nélküle élni?

A szénhidrátok fajtái: a jó, a rossz és a rost.

A szénhidrátok csoportjainak alaposabb megismeréséhez ismét jöjjön egy rövidke kémiai gyorstalpaló. Egyszerű és összetett szénhidrátok.

Alternatívák a jobb minőségű szénhidrátokra.

Miután a korábbi szénhidrátokról szóló cikkekben szépen megértettük, hogy miért nem barátunk a finomliszt és a bocicsoki, eljött az ideje, hogy ezeket elfelejtsük és a jó szénhidrátokkal kerüljünk közelebbi kapcsolatba.

tomegnovelo_vagy_feherje_02.jpg

Melyiket válasszam: tömegnövelőt vagy fehérjét?

Hogy mindenkinek rend legyen a fejében, nézzük meg, mi a különbség a fehérje és a tömegnövelő használata között, mire jó a fehérje, illetve, hogy kell-e Neked egyáltalán tömegnövelő por!

tmegnvel_01.jpg

Tömegnövelőt, tömegnövelőt... de mégis melyiket?

A gyártók marketingszövege mindig kecsegtető, kezdőknek gyors tömegnövelést ígérnek, de most megtanulunk a sorok (jelen esetben az összetevő lista) mögé látni – hogy mindenki megtalálja az igényeinek megfelelő tömegnövelőt! Vásárlási kisokos a megfelelő tömegnövelő kiválasztásához!

bio_04.jpg

Mindennapi mérgeink

Vajon tényleg érdemes-e a drágább bio zöldségre és ásványvízre költeni az egészségért?

barna_kenyr_05.jpg

Ne hagyd magad átverni: a nagy barna kenyér és cukor mítosz!

"Ne hagyd magad átverni" sorozatunkban megpróbáljuk minél több élelmiszer ipari csapdáról lerántani a leplet! A mai felvonásban: a "barna" termékek valóban egészségesebbek?!

dits_lisztek_03.jpg

Ne hagyd magad átverni: a diétás "csoda" lisztekkel!

A legtöbb diétázó vadul kapkodja le a diétás "fogyi" liszteket a polcról és fizet ki érte nem is kis összeget... de vajon minden esetben megéri?! Utánajárunk!

ditsnak_hitt_telek_033.jpg

Azt hiszed "diétás"?! Tévedsz!

"Light, cukormentes, zsírszegény..." Olyan találó marketing fogalmakról rántjuk le a leplet, melyekkel nap mint nap szembetalálhatja magát a gyanútlan diétázó… megveszi, megeszi, és persze a kilók nem mozdulnak. Íme az oka!

210.jpg

Az élelmiszereken lévő címkék és tápértékek hazudnak?!

Te mindent elhiszel, amit az élelmiszerek címkéin és tápérték adatain látsz? Vajon a sokszor indokolatlanul drága, light, bio, hozzáadott tartósítószereket nem tartalmazó alternatívák valóban jobbak? Kattints a cikkre, és kiderül!