Ne hagyd magad átverni: a nagy barna kenyér és cukor mítosz!

A kenyér igen ellentmondásos jószág az élelmiszeripar területén. Egyfelől nagy hagyományra tekint vissza, így sokan érzik azt, hogy nem tudnak nélküle létezni – ellenben kellő távolságot is kell vele tartani, hiszen a testalkatunkra és az egészségünkre sincs feltétlenül pozitív hatással. Ez a se vele se nélküle állapot orvoslása céljából gyakran vetemedünk az egészséges barna kenyér megoldáshoz – mert hát a barna ételek természetesek, biok, és már messziről az egészséget hirdetik. Gondolod Te...

Az igazság az, hogy a barna kenyér sem jobb, mint fehér pajtása. A barna kenyerek egy része igazából fehér kenyér, csak szépen bebarnítva – karamell vagy maláta alapú színezékkel, melasszal, esetleg némi rostforgáccsal meghintve… a gyártók fantáziája végtelen. Az eredmény pedig az, hogy közel sem az az egészséges cucc kerül a táskánkba, amire mi számítunk.

Bioboltokban, esetleg saját kiskonyhádban elkészítve láthattál valódi barna – azaz kizárólag teljes kiőrlésű lisztből készült kenyeret. Tömött, nehezebb, ízre picit kesernyésebb és látványban sem olyan peckes, dundi magasságúak, mint a hagyományos típus. Ergó, ha a bolti kenyeret sérv nélkül emeled le a polcról, akkor erős a gyanú, hogy "hamis" barnasággal állsz szemben. :)

A belseje is árulkodó: ha a kenyér színe homogén barna, minden szemcsézettség nélkül akkor alapos a gyanú, hogy színezett kenyérrel állunk szemben.

Tehát ha legközelebb a pékségnél jársz, ne ugorj rá egyből minden barnított fehérkenyér klónra. Vizsgáld meg a külsőségek alapján, illetve nézd meg a címkéjét! Kiábrándító lesz, készülj fel… a legtöbb esetben erős arányban befigyel a fehér liszt, sőt a legtöbb pékárun feltüntetik, hogy színezett, illetve még milyen meglepetés adalékokat tartalmaz. A kenyér tetejére szórt magvak is igen csábítóak, de ha kamu-kenyérrel állunk szemben, akkor bizony csupán esztétikai élménynek jók, mennyiségük túl kevés ahhoz, hogy érdemi változásokat okozzanak.

Ha biztosra akarsz menni, akkor készítsd el Te magad házilag. (A közhiedelemmel ellentétben vannak már pofonegyszerű kenyér-receptek az interneten, tehát nem feltétlenül igényel három unokás tapasztalatot…)

Ha már a barnaság került szóba, jöjjön még egy átverés a barna cukor személyében. Manapság nemcsak a fogyni vágyók, de az egészséges élet felé törekvők többségénél is a finomított cukor maga az ősi ellenség, így legnagyobb igyekezettel próbáljuk ívesen elkerülni, és kiváltani olyan – jónak tűnő – megoldásokkal, mint a barna cukor.

A barna cukornak meglepően jó a marketingje, annak ellenére, hogy nem jobb, mint a joggal megvetett fehér kollégája. Nem természetesebb és több tápanyag sincs benne. Ennek ellenére drágább, és kalóriákban sem kóstál kevesebbet a hagyományos cukornál. Most nem megyünk bele a cukorgyártás – amúgy feltételezhetően izgalmas rejtelmeibe – elégedjünk meg ennyivel: a barna cukor gyakorlatilag ugyanolyan eljárással készül, mint a fehér finomított cukor, leszámítva a legutolsó szakaszt - ahol hozzáadnak egy kis melaszt. Ez a cukorgyártás során visszamaradt anyag, ez adja a jellegzetes állagát, ízét és sötétbarna színét. Manapság sokszor még melasz sem kell a sűrű barna cukorhoz: egyszerűen sziruppal, színezőanyaggal és aromával készítik el. Szóval a barna cukor nem más, mint egy koszos fehércukor.

"Ne hagyd magad átverni" sorozatunk pedig hamarosan folytatódik… csak hogy még több élelmiszeripar csapdáról rántsuk le a leplet!

Szilvi / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

A szénhidrátok fajtái: a jó, a rossz és a rost.

A szénhidrátok csoportjainak alaposabb megismeréséhez ismét jöjjön egy rövidke kémiai gyorstalpaló. Egyszerű és összetett szénhidrátok.

Alternatívák a jobb minőségű szénhidrátokra.

Miután a korábbi szénhidrátokról szóló cikkekben szépen megértettük, hogy miért nem barátunk a finomliszt és a bocicsoki, eljött az ideje, hogy ezeket elfelejtsük és a jó szénhidrátokkal kerüljünk közelebbi kapcsolatba.

reggeli_tvhitek_01.jpg

Reggeli - tévhitek, meg az aljas gabonapelyhek

Azok az aljas reggeliző pelyhek régóta próbálták belénk verni, hogy a reggeli a nap legfontosabb étkezése… Ez tényleg így lenne? Szkeptikus banda vagyunk, így ennek is próbáltunk utánajárni.

destszerek_03.jpg

A cukornál is károsabbak lehetnek az édesítőkszerek?!

Az édes életnek megvannak a hátrányai, akkor is, ha csak édesítőszereket használsz. Olvasd el, miért!

dits_lisztek_03.jpg

Ne hagyd magad átverni: a diétás "csoda" lisztekkel!

A legtöbb diétázó vadul kapkodja le a diétás "fogyi" liszteket a polcról és fizet ki érte nem is kis összeget... de vajon minden esetben megéri?! Utánajárunk!

gymlcsk_a_ditban_06.jpg

Gyümölcsök a diétában: barát vagy ellenség?

A nyár beköszöntével egyre könnyebben kaphatjuk azon magunkat, hogy betoltunk egy vödör meggyet, barackot, szilvát – és bár nem pálinka formájában küldtük le a gyomrunkba, mégis felmerülhet a kérdés… ártunk-e ezzel a diétánknak?

ditsnak_hitt_telek_033.jpg

Azt hiszed "diétás"?! Tévedsz!

"Light, cukormentes, zsírszegény..." Olyan találó marketing fogalmakról rántjuk le a leplet, melyekkel nap mint nap szembetalálhatja magát a gyanútlan diétázó… megveszi, megeszi, és persze a kilók nem mozdulnak. Íme az oka!

ditsnak_hitt_telek_07.jpg

Diétásnak hitt ételek

Jöjjön most 9 olyan élelmiszer, mely diétásnak van beállítva, pedig a valóságban jobban gyarapítja az oldaladra a zsírréteget mint Te azt gondolnád!

alig_eszem_02.jpg

"Alig eszem, de mégsem fogyok?!"

A diétázók körében az egyik legfelkapottabb problémakört vesézzük ki: "Alig eszem, akkor miért nem fogyok?" Hát, most megkapod a választ!

zab_02.jpg

Mindent a zabpehelyről: miért és miképp ZABáljuk?

A zab olcsó, egészséges, egyszerűen beszerezhető és sokrétűen felhasználható táplálék, mely rengetek konyhai manőveredhez jól jöhet. Bizony, nem csak a reggeli tejsavós kásában állja meg a helyét! Összeszedtünk Nektek 10 okot, amiért edd, és 10 tippet, hogy miképp edd!

glikmis_index_020.jpg

A glikémiás indexen túl... mi az, ami még számít?

A GI a 80-as években lett kidolgozva, hogy segítségünkre legyen a cukorbetegek táplálkozásának megtervezésében. A GI egy jó dolog, de messze van a tökéletestől, rengetegen félreértik és nem arra és úgy alkalmazzák amire való...