Most már minden olajozottan fog menni...

Vagyis néhány szó a zsírokról.

Makrotápanyagjainkról szóló rövid kis sorozatunk lassan végéhez közeledik, de egy valaki még kimaradt a sorból. Hogy senkiben ne maradjon hiányérzet, szóljunk néhány jó és rossz szót a zsírokról.

A zsírok története elég viszontagságosan indult: míg eleinte sokan bűntudattal gondoltak rájuk és kiátkozták az étrendjükből, addig a szénhidrátszegény diétán tengődő Atkins-tábornak megesett rajtuk a szívük, és népszerűsítették fogyasztásukat. Később aztán ismét számos rosszindulatú pletyka terjengett a zsírok és bizonyos krónikus betegségek kapcsolatáról, ami miatt ismét megcsappant a rajongás irántuk.

Ezen küzdelmes évek után a 21. századra eljutottunk (talán) az arany középútra. A zsírok manapság ismét virágkorukat élik, köszönhetően a sok okos embernek, akik felfedezték hosszas munkával, hogy vannak olyan zsírok is, melyek nem hogy kerülendőek, hanem fogyasztásuk igenis szükséges a mindennapi egészségünkhöz.

Tehát nézzük először meg, hogy a zsírok mi minden hasznos dolgot is tehetnek értünk. Először is zsírok az emberi szervezet legfontosabb energiaraktárai. Zsírt égetni egyrészt azért jó dolog, mert jóval több energiához jutunk, mint a szénhidrátok felhasználásával, másrészt az égetés során kevesebb savas salakanyag termelődik. De ők sem hibátlanok: a zsírokat ugyanis a szervezet kizárólag aerob körülmények között képes lebontani (azaz oxigén jelenlétében), vagyis közepes intenzitású mozgások alatt.

Ezen kívül még számos hasznukat vesszük, például segítik a zsírban oldódó vitaminok felszívódását (ezek a DEKA vitaminok), szükségesek a sejtek felépítéséhez, a hormonális működéshez és fontosak a testhőmérséklet állandó szinten tartásában.

A zsírokat képes a szervezet korlátlanul raktározni - ezt néhány embertársunk kifejezetten jól prezentálja. Értékeljük ezt a lehetőséget, mivel valahol olvastam, hogy ekkora zsírfelhalmozásra az emberen kívül már csak a bálnák képesek...

Ha még frissek maradtunk, akkor most gyorsan lefárasztok mindenkit egy kis kémiai szösszenettel. A zsírok különböző hosszúságú szénatom láncból állnak. A lényeg azonban ott van elrejtve, hogy ezekhez a szénatomokhoz hány pár hidrogénatom kötődik, illetve találunk-e kettős kötéseket a szénatomok között.

A telített zsírjaink nem tartalmaznak kettős kötéseket, cserébe viszont mindegyik szénatomjához kötődik egy hidrogén pár. Viszont abban az esetben, ha egy szerencsétlen szénatomnak már nem jutott hidrogén pár, akkor egyszeresen telítetlen zsírokról beszélünk. Ezen logika alapján rájöhetünk, hogy ha ennél is több szénatom maradt ki a hidrogén-párok osztásából, akkor őket többszörösen telítetlen zsíroknak fogjuk nevezni. A telítetlen zsírokról még illik tudni, hogy ők már tartalmaznak kettős kötést.

A folytatásban megtudhatjátok, miért is nyúztalak ezekkel benneteket. Sőt fényt derítünk végre arra is, hogy melyik zsírokkal miért is érdemes haverkodni.

Szilvi / FitBuilder Team

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

telitett_telitetlen_transz_zsirok.jpg

Folytassuk az olajozást... Még egy kicsi a zsírokról...

Vannak az ellenszenves telített zsírok, a főgonosz transzzsír és a jófiúk csoportja, a telítetlen zsírok.

omega_zsirsav_1.jpg

Az omega zsírsavak - és amit illik róluk tudni.

Manapság egyre inkább terjed az omega - őrület (nem a zenekar:)), így érdemes végigolvasni a cikket, már csak azért is, hogy tisztába legyünk mit-miért kell épp fogyasztanunk.

d_vitamin_03_1.jpg

Az Omega-3 zsírsavak fontossága és bevitelével kapcsolatos tanácsok

Az omega-3 zsírsavak előnyeiről már biztos mindenki élből fel tudna sorolni egy párat. Jöjjön ezért most az Omega-3 három olyan pozitív élettani hatása, amit mi, lelkes sportemberek is igazán fogunk értékelni!

get_ripped_6_pack_abs_reskin_2.jpg

A zsírbevitel egészséges és finom módja - diétánál is

Akár diétázunk, akár nem, a zsírbevitelt nem szabad elhanyagolni. Nézzük meg mit és mennyit ehetünk diétában.

hdl_ldl.jpg

HDL és LDL koleszterinek

Az egészségünk megőrzésének érdekében és ennek magyarázatául ismerjük meg koleszterin két nagy típusát a HDL-t és az LDL-t.

ketogen_dieta_02.jpg

A ketogén diéta

Magas fehérje és zsírbevitel, mellette pedig szinte nulla szénhidrát. Nézzük meg, hogy ez élettanilag miképp hat a szervezetre, illetve azt, hogy egy ilyen diéta mellett mennyire lehet hatékonyan edzeni?

teltett_zsr_01.jpg

Telített zsírok: egészségromboló vagy tesztoszteron fokozó?

A telített zsírokról mindig csak a rosszat halljuk, így nem csoda, hogy mindenki kiátkozta az étrendjéből... de vajon biztos jól tesszük? Lehetnek a telített zsíroknak előnyei? Igen, kapásból kettő!

olajos_magvak_03.jpg

Olajos magvak versenye

Az ünnepekkel úgyis előtérbe kerül az olajos mag-család... most megnézzük közülük ki-mit-tud! Azaz melyik tartalmazza a legtöbb kalóriát, fehérjét, rostot, omega-3-at... vagy épp melyik a legjobb antioxidáns?

omega_3_01.jpg

Omega zsírsav kiegészítőt - de melyiket?

Nem elég az esszenciális zsírsavak beviteli mennyiségére odafigyelni - hanem az arány is ugyanolyan fontos!

omega_3_020.jpg

Zsírsavakkal az izomépítésért!

Miképp segítheti az omega-3 az izomépítést? Többek között erre is fény derül - illetve arra is, hogy mennyit és mivel kombinálva érdemes bevinni a legjobb eredményekért!

hrom_tkezs_tvhit_01.jpg

Három étkezés tévhit - megcáfolva!

Három népszerű étkezési tévhit, melyek nemhogy használnak, hanem akár árthatnak is a diétánknak! Reggeli, ebéd, vacsora... mindegyikről eloszlatunk egy-egy téves elképzelést!

ditsnak_hitt_telek_07.jpg

Diétásnak hitt ételek

Jöjjön most 9 olyan élelmiszer, mely diétásnak van beállítva, pedig a valóságban jobban gyarapítja az oldaladra a zsírréteget mint Te azt gondolnád!