Most akkor az energiaital káros vagy sem?

Ez történik a testedben, amikor energiaitalt iszol...

Az energiaital, ahogyan a neve is mutatja, energiát ad és felpörget. Sokan isszák, napi szinten több dobozzal, sőt egyesek akár edzés előtti energizálót is egy energiaitallal dobnak meg, hogy jobban pörögjenek. Az energizáló hatása a benne lévő serkentőknek (főleg koffeinnek) köszönhető, és éppen emiatt kialakulhat egy erős függőség irántuk. Különösen népszerű az edzés tekintetében azok körében, akik szeretnének zsírt veszteni, azonban az érem másik oldala, hogy sokat hallani a károsító hatásairól is. Lássuk pontosan mi is történik a szervezettel, ha energiaitalt iszunk...


Általánosságban mit találunk egy energiaital összetevői közt?

Ha leveszünk 3-4 különféle márkát a polcról nagyjából ugyanazokat az összetevőket találjuk benne: koffeint, szénhidrátokat (főleg cukrot), vitaminokat (gyakori a B- vitaminok és a C-vitamin), illetve taurint. Ezek ugye olyan vegyületek, amikkel napi szinten találkozunk más élelmiszerek és italok kapcsán is, éppen ezért sokak válogatás nélkül isszák.

Igazából a címkéken is csak annyi figyelmeztetés van, hogy gyerekeknek, illetve terhesség vagy szoptatás alatt nem ajánlott fogyasztani, illetve akiknek szív- és érrendszeri betegsége van, ott is érdemes lehet óvatosnak lenni.

Az edzés előtt fogyasztott energiaitalnak  bizonyítottan teljesítményfokozó hatása van, mind fizikálisan, mind pedig mentálisan. Egy 250 ml-es doboz átlagosan olyan 32 mg/100ml koffeint tartalmaz, ami nem erősebb, mint egy teljesen átlagos edzés előtti energizáló. Edzés előtti teljesítményfokozónak tehát önmagában fogyasztva nem károsabb, mint más kiegészítő. Természetesen ez az egyéni tolerancia és testtömeg függvénye.

A koffein túladagolása energiaitallal sokkal egyszerűbb, mint más formában. Mivel erősen vízhajtó hatású, ezért dehidratáltságot okoz. Ergo akár energiaitalt, akár edzés előtti energizálóval visszük be, a folyadékpótlásra oda kell figyelnünk.

További igen populáris felhasználási területe az energiaitaloknak - az alkohollal való keverése - azonban már kevésbé egészséges. Különösen, mivel az alkohol fogyasztás növekedésével amúgy is növekszik a szívritmus zavar kockázata.

Másik kedvelt összetevője a taurin, ami egy úgynevezett nem fehérje építő aminosav. A taurin szintén segít kitolni a fáradság érzetet, és éberen tart. Érdekesség, de a taurinnak van egy olyan hatása, hogy ellensúlyozza olyan vegetatív idegrendszeri tüneteket, mint például a túl sok koffein okozta remegés. Ezáltal a túlzott koffein bevitelt másképp érzékeled, ha az energiaitalodban sok taurin is van.

A cukor, amit tartalmaz, ugye gyors felszívódású szénhidrátként tovább pörget. Energiát ad az agynak és a vázizomnak egyaránt azzal, hogy a véráramban megnő a glükóz, így energikusabbank érezzük magunkat egy rövid időre. Az egészségügyi szervezetek azt javasolják, hogy amennyiben cukros italokat fogyasztunk, akkor is olyat válasszunk, ahol az összes kalória értéknek kevesebb, mint 10%-a csak a cukor.

Vitaminok közül tipikusan a B-vitaminok szoktak jellemzően tartalmazni. Mivel a B-vitamin család erősen összefügg a szénhidrát anyagcserével vagyis erősíti a cukor a felszívódását és fokozza tovább a serkentő hatást.

Lássuk mi is történik pontosan tehát az energiaital fogyasztása után:

•    10 perc: A koffein elkezd felszívódni, és a szívverés gyorsul.
•    15-45 perc: A koffein hatása elkezd tetőzni, ebben a fázisban érvényesül legjobban a hatása, ez eltart még egy pár órán át...
•    30-50 perc: A cukrok felszívódnak és a véráramban hirtelen, élesen megemelkedik a glükóz szint.
•    60 perc: Amilyen gyorsan emelkedett meg a vércukor szint ugyanolyan gyorsan le is esik.
•    4-6 óra: Anyagcseréd sebességének és a testtömegnek a függvényében a koffein mennyisége már fele, vagy még kevesebb a szervezetedben.
•    12 óra múlva : a koffein kiürülhet akár teljesen. De az előbbi ponthoz hasonlóan ez is függ az anyagcserétől és a testtömegtől.
•    7-12 nap múlva: amennyiben minden nap fogyasztunk energiaitalt már kialakul egyfajta tolerancia, azaz ugyanahhoz a hatás kiváltáshoz már nagyobb dózis szükséges. 

Összességében tehát az energia önmagában nem károsabb, mint bármilyen más stimuláns, akár a kávé vagy egy edzés előtti energizáló.

A probléma ott kezdődik, hogy egyetlen doboz energiaitalban is nagyjából 3 eszpresszónyi stimuláns van, és ennek mellékhatásait a többi "segédanyagtól" nem is feltétlen érzed. Ennek ellenére nem javasolja senki az energiaitalok napi szintű fogyasztását, mivel tartós fogyasztása mellett rendszeresen teszed ki a szervezeted nagy koncentrációjú stimulánsoknak.

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények
Jó a cikk, csak egy észrevétel, ha jól tudom, akkor 250 ml energiaital nem 32 mg koffeint tartalmaz, hanem 80 mg-ot, 100 ml/32 mg!
Csabi77 | 2017-05-12 11:48:57
üdv..hol vettél taurinos italt?!kb. 5 éve kivonták belőle..
klaci | 2017-05-16 10:28:37

Kapcsolódó cikkek

energiaital_04.jpg

Az energiaital: barát vagy ellenség?

Nézzük meg, mit mondanak a gyakorlatban az eredmények: vajon az energiaital valóban javítja a teljesítményt a súlyzós edzés, az állóképességi edzés és a maximális erőt igénylő edzés terén is?

vitaminok_01.jpg

Energiahiány? Növeld a teljesítményed csupán néhány kulcsfontosságű vitaminnal!

Igyekeztünk most összeszedni Nektek, hogy melyek azok a plusz tápanyagok, amelyekkel leginkább maximalizálhatod az energiaszinted!

kave.jpg

Koffein fogyasztási tippek – sportolás mellé

A koffein az egyik legnépszerűbb stimuláns, amely a sportbarát emberek életébe is igen gyakran beszivárog. Most néhány tippet szeretnék adni, hogy a koffeint miképp használd, ha a sportteljesítményedet szeretnéd vele növelni!

banan01.jpg

A banán, mint edzés előtti energiaforrás: jó vagy rossz?!

Vajon jó nasi-e edzés előtt a banán?

dieta01_1.jpg

Kukába a radikális energiamegvonással!

Mik a fő veszélyei a kalória megvonásnak?

kave_1.jpg

Újabb érdekességek a koffeinről: újabb pozitív-negatív oldal!

A koffein népszerű stimuláns, így újabb pozitív-negatív hatásáról számolunk be!