Mitől marad el a fejlődésed?

Röviden azokról a hibákról, amiket Te is elkövet(hetsz) könnyedén!

Az emberek, akik súlyzós edzést végeznek, gyakran szembesülnek vele, hogy vannak olyan időszakok, amikor egész egyszerűen nem képesek fejlődni. Az ilyen időszakok mindenkinél előfordulnak, és próbálják az okokat felkutatni, hogy vajon mi is állhat a háttérben. Az alábbi rövid írással igyekeztünk összeválogatni, hogy melyek a leggyakoribb tényezők, amin "elcsúszhat" az edzésed...

A fejlődés elmaradásának lehetséges okai általában ugyanazok az emberek 90%-nál. A legtöbb annyira egyértelmű, hogy el sem hinnéd. Itt halmozottan igaz, a szólás-mondás: nem látja a fától az erdőt - éppen ezért igyekeztünk most összegyűjteni, amik a gátak lehetnek. Lássuk mik a leggyakoribb okok!

Rosszul megválasztott, nem az edzettségi szintünknek megfelelő edzésprogram alkalmazása.

Ez egyaránt megnyilvánulhat túl sok vagy túl kevés gyakorlatot tartalmazó edzéstervben. Sokan kezdenek olyan programmal, amik túlmutatnak a fejlettségi szintjükön. Tipikus hiba, hogy rágooglizol, "Daniel Craig edzésprogramja a James Bond szerepre" vagy "Jay Cutler rutin a Mr. Olympiára"… aztán veszettül elkezded 2 hónapnyi edzésmúlttal a hátad mögött őket. Csoda, hogy nemhogy nem fejlődsz, de még le is sérülsz? Nem ciki kisebb volument és kevesebb edzésnapot alkalmazni! Megint mások pedig még mindig ugyanazt az edzésrutint használják, amit évekkel ezelőtt elkezdtek. Egyik megoldás sem az, amitől fejlődni fogsz!

Az edzésprogramok tervszerűtlen és túl gyakori változtatgatása nem csak kezdők "gyermekbetegsége", hanem sajnos beleesnek a haladók is ebbe a hibába, hiszen ahány magazin annyiféle edzésmódszert lehet megismerni. Egy élet kevés, hogy mindent kipróbáld… Elhisszük, nagyon csábító, egy-egy új edzésminta, amiről frissen olvastál, de az igazság az, hogy ezeket ha ötlet szerűen váltogatod nem lesz jó sehogy sem!

A terhelési ciklusok változatosságának elhagyása: a nehéz, könnyű, közepes ciklusok váltogatásának az elmaradása.

Az edzés tervszerű kell legyen, az évet fel kell osztani időszaki ciklusokra. Igenis kell magas ismétléses tartomány 12-15 körül, kisebb súllyal és kell maximális erőt fejlesztő időszak - 5 vagy inkább 3 ismétlés alatt a fő gyakorlatokból - mert a különféle stimuláció, különféle hatással lesz rád.

Az edzések kimaradása, nem igényel különösebb magyarázatot. Nem egyetlen edzés elmaradásáról van szó, hanem egy hosszabb kihagyásról vagy az edzések rendszeres elmaradásáról beszélünk adott esetben.

A rossz étkezés és/vagy a táplálék kiegészítés hiánya.

Sokan egyszerűen nem veszik figyelembe, hogy a megnövelt terhelés megnöveli a szervezet igényét mind kalorigén, mind pedig non-kalorigén (vitaminok, ásványi anyagok) tekintetében. Ha az edzésmennyiséged meghaladja a heti 4-et akkor már kötelező jelleggel kellene aminosavakat is (különösen BCAA-t ) is szedni.

A regeneráció hiánya.

A pihenés éppen olyan fontos, mint maga az edzés, hiszen az izomépülés, a helyreállító folyamatok a pihenés alatt történnek. Maga az edzés alapvetően egy romboló folyamat, amely kiváltja az adaptációként az izomépülést. Ez amiatt is fontos, hogy a különféle hormonok termelésére nagyon nagy hatással van az alvás-ciklusod. Ha követtél minket eddig is, akkor nyilván ez nem új számodra, de azért itt sem ártott megemlíteni.

A fentieken kívül is lehet más oka a fejlődés elmaradásának, azonban kétség kívül ezek a leggyakoribbak. Most ha végigolvastad, akkor itt az ideje kicsit elmerengned, vajon a fentiek közül melyikeket követted el eddig, és itt volt a remek alkalom átgondolni, hogy min kell változtatni.

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények