Mindent a zabpehelyről: miért és miképp ZABáljuk?

10 ok, amiért edd, és 10 ötlet, hogyan edd!

A rizs mellett talán a zab-család örvend a legnagyobb népszerűségnek a sportoló-diétázó körökben – lefogadom, hogy Neked is ott csücsül a kellő mennyiségű muníció a szekrényedben! Nem is hiába! A zab olcsó, egészséges, egyszerűen beszerezhető és sokrétűen felhasználható táplálék, mely rengetek konyhai manőveredhez jól jöhet. Bizony, nem csak a reggeli tejsavós kásában állja meg a helyét! Összeszedtünk Nektek 10 okot, amiért edd, és 10 tippet, hogy miképp edd!

10 ok, amiért ZABáld!

1. Rengeteg rostot tartalmaz: a rostok megfelelő bevitele jó hatással van a koleszterinszintre és az emésztésre egyaránt.

2. Lassú, egyenletes felszívódású szénhidrát forrás. A rostok elnyújtják a szénhidrát felszívódást, ezáltal mérsékelik az inzulin emelkedést. Az inzulin extrém kiugrásának elkerülése pedig nemcsak a testsúlycsökkentés, de az egészségmegőrzés szempontjából sem elhanyagolandó.

3. Teltségérzetet okoz, így segítve elő a diétát. Mivel a rostok vizet vesznek fel, ezáltal nő a térfogatuk és teltségérzetet keltenek – illetve mivel folyamatosan tartja a vércukorszintet, emiatt nagyon jól kordában tartja az éhség érzetet.

4. Segít csökkenteni a koleszterinszintet: vízlodékony rosttartalma csökkenti az LDL ("rossz") koleszterinszintet, ugyanakkor nem csökkenti a HDL ("jó") koleszterin szintet.

5. Rákmegelőző hatása is van. Bár a rákkutatásban az oksági folyamatok szerteágazóak, mégis sok kutatás szerint a rostban gazdag ételek elősegítik az emésztőrendszer egészségét és csökkentik a vastagbél daganatok kialakulásának kockázatát!

6. Gazdag vitamin-és ásványi anyag forrás. Jelentős mennyiségben tartalmaz B1- vitamint, de számottevő a B2-, B3-, B6- és K-vitamin tartalma is. Jó forrása az E-vitaminnak, de gazdag cink-, szelén-, réz-, vas-, mangán- és magnéziumforrás is.

7. A zabpehely (növényhez mérten) magas fehérje tartalommal rendelkezik - sőt a fontosabb aminosavakból is arányaiban nagy mennyiséget tartalmaz!

8. Ha sietsz, akkor pár perc alatt finom nasit rittyenthetsz vele, de akár komolyabb gasztro-fogások elemeként is színre léphet!

9. Nem drága, ahhoz képest, hogy mennyi mindenre jó, és milyen hasznos táplálék!

10. Nem utolsó sorban, finom… és számtalan módon be tud csatlakozni a konyhai kerékvágásba

10 ötlet, hogyan ZABáld!

1. Lerágott csont… de ugye remek reggeli-alapanyag! Beáztatva, nyersen, pár perces várakozás után az egészséges reggelik sztárja: túró, joghurt, protein por, esetleges kókusz, magkeverék, mazsola, gyümölcs kombóval!

2. Persze nem csak nyersen lehet enni, főzhetünk belőle tejjel zabkását (hamis tejbegrízt). A főtt zabpehely amúgy alacsonyabb GI-vel rendelkezik, mivel a főzés felszabadítja a korábban is említett vízoldékony rostokat.

3. Süthetünk belőle kekszet, de a zabpelyhes muffin is elronthatatlan kategória! Gyors, könnyen szállítható finomság lesz belőle!

4. Aprítógépen ledarálva kitűnő alternatíva liszt helyett a piskóta készítéshez!

5. Palacsintákban is megállja a helyét! Ha zablisztet használsz, akkor az kábé az eredeti kiköpött hasonmása, de házilag darálttal is összeáll a történet – de ebben az esetben kissé vastagabb, ámde annál laktatóbb palacsintákat kapsz!

6. A zabliszt főzelékek sűrítésére is alkalmas!

7. Apró szemű verziója panírként is funkcionálhat!

8. Nagyszerű kötőanyag például a csirkemell fasírtokba!

9. Kenyeret, zsömit vagy más péksütit is süthetsz belőle. Arra figyelj, hogy a zab sikér mentes, tehát a megfelelő textúra elérése érdekében használj mellé 1-2 ek. búzasikért, ha az élesztővel is kacérkodsz – vagy keverd más, magasabb sikértartalmú liszttel (pl.: tönkölyliszt)!

10. Gyors, laktató, és szinte minden makro tápanyag igényt kielégíthetünk egy remekbe szabott zabpehellyel, sok-sok zöldséggel dúsított rántotta manőverrel!

Miképp használd? A zabpehely apró szemű verzióban is már használható – de aki lisztet akar, az vagy otthon ledarálja (ez még azért durvább szemcséjű lesz), vagy boltban vehet gyárilag, nagyon homogén textúrájú zablisztet!

Szilvi / FitBuilder TEAM

Ha edzés vagy diéta/étrend tervezés terén személyre szabott segítséget szeretnél, keress bátran: szilvi.toke@gmail.com

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

Alternatívák a jobb minőségű szénhidrátokra.

Miután a korábbi szénhidrátokról szóló cikkekben szépen megértettük, hogy miért nem barátunk a finomliszt és a bocicsoki, eljött az ideje, hogy ezeket elfelejtsük és a jó szénhidrátokkal kerüljünk közelebbi kapcsolatba.

csiga03_1.jpg

Szénhidrátok nélkül lehet élni... de ki akar? - vagyis szénhidrátok a diétában

Nézzük meg, hogy milyen szénhidrátforrásokra alapozhatunk a diétában!

ha_nincs_keznel_a_shaker_02.jpg

Ha nincs kéznél a shaker...

dita_012.jpg

Mit ehet a Moho Sapiens, ha diétára adja a fejét?

Diétás sorozatunkat folytatásában megadjuk a választ a másik nagy kérdésre: mit ehet az a moho sapiens, aki végre diétára… sőt mi több!... életmódváltásra adta a fejét?

sti_02.jpg

Edd ezt, és ne ezt! Lisztmentes sütés-tippek!

Így készülnek a "gyúrós-sütijeink"! :) Pár hasznos és ötletes tipp, hogyan szanáld ki a fehér lisztet a receptedből... és alkoss egy szénhidrátban akár jócskán szegényebb finomságot!

tojs_03.jpg

Élet a zabpelyhes rántottán túl

Most szeretném megmutatni Nektek azt a pár ötletes tojásos – receptemet, amivel kicsit túlléphetünk a megszokott kolbásszal… izé… zabpehellyel tarkított testépítős tojásrántottán!

protein_recept_01.jpg

Kezdők a konyhában: 5 pofonegyszerű protein recept!

Kezdő gyúrósok, csekély gasztro-múlttal rendelkező sportolók... kérlek fáradjatok a konyhába, és ismerkedjetek meg néhány pofonegyszerű proteines recepttel!