Mindennapi mérgeink

Bio zöldség és ásványvíz az egészségért?

Tudtad, hogy jelenleg is számos olyan ételt kapni a közértekben, szupermarketekben, amikről sorra derül ki, hogy nem egyszerűen egészségtelen, de kifejezetten káros? Amerikai kutatások szerint az ottani élelmiszereknek nagyjából a 80 százalékában van valami olyan vegyület, ami bizonyos mértékben mérgező. Bár Magyarországon van az egyik legszigorúbb törvényi szabályozás az élelmiszer feldolgozásra, mégis rengeteg az import az EU-n kívülről. Nézzük meg, hogy mennyire is bio, amit annak mondanak, és vajon megéri-e a többlet költség, hogy ásványvizet igyunk?

"Minden zöldség és gyümölcs jó nekünk" - hangzik számtalanszor az elcsépelt közhely. Az igazság azonban, hogy ez nem minden esetben van így. A génkezelt (gyorsabb és bőségesebb hozam érdekében módosított) zöldségek fogyasztásának összefüggéseit vizsgálták a rák, valamint az Alzheimer kialakulásának valószínűségével a tengeren túl. A kutatók arra jutottak, hogy a génmódosított (az angol rövidítés alapján GMO) zöldséget és gyümölcsöket rendszeresen fogyasztók esetében mérhetően több volt az ilyen megbetegedés.

A GMO zöldségek fogyasztásakor az olyan tünetek, mint a gyulladások, ízületi fájdalmak, magas vérnyomás is gyakrabban fordul elő - ha hihetünk a leírásoknak.

A cikk írásakor nem az vezette a tollat, hogy lendítsük fel a kiskereskedők piacát, de tény, hogy a piacos, illetve a kertben saját magunk (vagy nagyszülő) által megtermelt zöldségeknek nem valószínű, hogy túl sok DNS módosításon esett át.

Azonban van egy olyan probléma a magyar mezőgazdaságról, ami hallatán sokan legyintenek, megint mások meg homokba dugják a fejüket. Ez a téma pedig nem más, mint az, hogy itthon évtizedekig a TSZ-ekben használtak olyan brutális vegyszereket, amik egyes vegyészek és környezetmérnökök szerint évtizedekre beleitták magukat a termőtalajba.

Ennek következtében pedig az elemzések szerint mindenben nehéz fémek és egyéb káros anyagok halmozódnak fel, ami ebben a földben terem. Ha ez igaz, akkor gyakorlatilag bármennyire is ránk akarják tukmálni, hogy valami bio, attól még korántsem biztos, hogy az…


A másik nagy visszhangot kavaró dolog, hogy érdemes-e drága palackos vizet venni, és kerülni a csapvizet.

Az érzékenyebb gyomrúak biztosan találkoztak azzal a jelenséggel, hogyha akár csak határon belül is elutazik és csapvizet iszik, akkor eléggé komoly betegséget szedhet össze. Ennek a vízben található, a tájegységre jellemző baktériumok és egyéb mikroorganizmusok az okai. Ugyanakkor igaz, hogy avíz ásványi anyag összetétele is eltérő lesz, amikor utazunk. A legvitatottabb talán napjainkban a fluor előfordulása a vízben.

Nálunk nem szokás, de néhány országban igen, hogy mesterségesen fluorral dúsítják a csapvizet. Ennek a káros hatásai közt tartják számon, az alacsonyabb pajzsmirigy aktivitást, immunrendszeri zavarokat, ideg-ingerület vezetési gondokat, illetve elbutulást-agykárosodást.

A fluor a fogszuvasodás elleni védelem ürügyén 8 fejlett országban mesterségesen adagolják a vízhez. Az USA-ban a csapvíz 60%-a van dúsítva ezzel az elemmel - ami azért is érdekes, mert a fluor a fogzománc elszíneződését okozza nagy dózisban.

Magyarországon azonban a csapvíz elég jó minőségűnek mondható, ami köszönhető a hatékony víztisztításnak és szűrésnek - emiatt senkit nem intenénk tőle, hogy igyon csapvizet. Kiváltképpen, hiszen Magyarország híres a gyógyvizeiről… ne feledjük, egy olyan országról beszélünk, ahol a turizmus egyik főbb vonzereje a gyógyvíz.

Összességében tehát az őstermelői zöldség-gyümölcs és persze tej és tojás mellett nem feltétlenül kell a legdrágább ásványvízhez ragaszkodni, ha a célunk az általános egészség megőrzés.

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

szelet_1.jpg

Miért fontos nekünk a vércukorszint változás izomépítés és fogyás szempontjából?

Az alábbi írásban arról lesz szó, hogy a koplalás és evés hogyan változtatja meg a vércukor szintet, és ezt hogyan hasznosíthatjuk izom építésre. Ehhez azonban meg kell ismernünk a már napi szinten emlegetett inzulint!

cukorbetegseg_es_edzes_2.jpg

Cukorbetegség és az edzés

Edzésútmutató cukorbetegeknek: a vércukorszint változása a súlyzó edzés hatására.

reggeli_tvhitek_01.jpg

Reggeli - tévhitek, meg az aljas gabonapelyhek

Azok az aljas reggeliző pelyhek régóta próbálták belénk verni, hogy a reggeli a nap legfontosabb étkezése… Ez tényleg így lenne? Szkeptikus banda vagyunk, így ennek is próbáltunk utánajárni.

lenmag_02.jpg

A lenmagolaj emeli az ösztrogén szintet - mese vagy igazság?

Köszönhetően számos fórumnak (meg remélhetőleg nekünk is) talán sikerült mindenkinek megértenie az esszenciális zsírsavak jelentőségét - gondolunk itt elsősorban az Omega 3 és 6-ra. A mostani írásunkban azt szeretnénk bebizonyítani, hogy tengeri halaknál jóval olcsóbb lenmag fogyasztása sem rosszabb!

bpa__02.jpg

Hormonszintünket megbolygató adalékok?!

Van egy vegyület, amely széles körben használt - viszont korántsem veszélytelen, mivel képes arra, hogy hormonális zavarokat okozzon! Ismerd meg, majd fogadd meg tanácsainkat, melyekkel száműzheted ezt az anyagot az életedből!

destszerek_03.jpg

A cukornál is károsabbak lehetnek az édesítőkszerek?!

Az édes életnek megvannak a hátrányai, akkor is, ha csak édesítőszereket használsz. Olvasd el, miért!

barna_kenyr_05.jpg

Ne hagyd magad átverni: a nagy barna kenyér és cukor mítosz!

"Ne hagyd magad átverni" sorozatunkban megpróbáljuk minél több élelmiszer ipari csapdáról lerántani a leplet! A mai felvonásban: a "barna" termékek valóban egészségesebbek?!

gluten_05.jpg

Élelmiszerek, melyektől gyorsabban öregszünk?!

Az alábbiakban olyan ételeket fogunk bemutatni, amelyek gyulladásos folyamatokat okozhatnak, rontják a regenerációs képességet és gyorsítják a sejtszintű öregedést. A témát kutató orvosokat amúgy Nobel-díjjal "fenyegetik", tehát igazán érdemes beszélni róla!

dits_lisztek_03.jpg

Ne hagyd magad átverni: a diétás "csoda" lisztekkel!

A legtöbb diétázó vadul kapkodja le a diétás "fogyi" liszteket a polcról és fizet ki érte nem is kis összeget... de vajon minden esetben megéri?! Utánajárunk!

tpllkozs_cukorbeteg_sportolknak_03.jpg

Táplálkozási tippek cukorbeteg sportolóknak

Kötelező cikk cukorbeteg sportolóknak! Mit, miből és mennyit együnk, ha diabétesszel küzdünk és mellette rendszeresen mozgunk!

gymlcsk_a_ditban_06.jpg

Gyümölcsök a diétában: barát vagy ellenség?

A nyár beköszöntével egyre könnyebben kaphatjuk azon magunkat, hogy betoltunk egy vödör meggyet, barackot, szilvát – és bár nem pálinka formájában küldtük le a gyomrunkba, mégis felmerülhet a kérdés… ártunk-e ezzel a diétánknak?

ditsnak_hitt_telek_07.jpg

Diétásnak hitt ételek

Jöjjön most 9 olyan élelmiszer, mely diétásnak van beállítva, pedig a valóságban jobban gyarapítja az oldaladra a zsírréteget mint Te azt gondolnád!

glikmis_index_020.jpg

A glikémiás indexen túl... mi az, ami még számít?

A GI a 80-as években lett kidolgozva, hogy segítségünkre legyen a cukorbetegek táplálkozásának megtervezésében. A GI egy jó dolog, de messze van a tökéletestől, rengetegen félreértik és nem arra és úgy alkalmazzák amire való...

maltodextrin02.jpg

Ne hagyd magad átverni: avagy ismerd meg a maltodextrint!

A maltodextrin gyakori összetevő a szénhidrátok és a tömegnövelők között - másfelől a mindennapi, diétásnak hitt élelmiszereink címkéjén is felbukkan. Elég ellentmondásos, nem? Nézzünk a körmére, ismerjük meg ezt az igen gyakran utunkba lopakodó anyagot!