Minden a lumbágóról, amit mindig is tudni akartál csak nem merted megkérdezni

Mit is értünk alatta? Mikor szabad edzeni derékfájdalommal?

A lumbágó a leggyakoribb nem súlyos mozgásszervi panasz, amitől az emberek szenvednek világszerte. A WHO adatai szerint nemtől függetlenül minden 5. ember a 25. és 50. életéve közt megszenvedi legalább egyszer. Mivel a sportolók ennek halmozottan ki vannak téve úgy éreztük kell egy összefoglaló írás róla.


Gyakorlatilag lumbágónak nevezünk minden, a gerinc bordakosár alatti részét érintő, hirtelen fellépő fájdalmat, aminek a hátterében leginkább ideg becsípődés, az ízületek enyhe ficama, vagy a gerinc melletti izmok rándulása áll. Általában az elmozduló csigolyatest nyom egy ideget és ez okozza a fájdalmat. A sérült rész környékén az izmok görcsösen összehúzódnak, emiatt a terület nagyon fájdalmassá válik.

Leginkább akkor következik be, ha valami nehezet emelünk és egy rövidebb lefolyású steril gyulladással jár. Szintén jellemző, hogy általában csak az egyik oldalon jelentkezik a fájdalom. Közvetett okai az izomzat eltérő ereje (izom inbalansz), egy esetleges gerincferdülés, vagy ha mondjuk az egyik lábunk hosszabb, mint a másik.

Továbbá amit sokan nem is gondolnának, hogy egy másik, krónikusan fennálló mozgásszervi probléma miatt is bekövetkezhet. Pl. Ha a bal térded sérült és akaratlanul is tehermentesíted, akkor igen jó eséllyel pályázol egy jobb oldali csigolya elmozdulása egy deadlift vagy egy guggolás során!

Amennyiben a fájdalom lokális és az alsó háti gerincet érinti (esetleg a medencét) akkor lumbágóról beszélünk, azonban ha sérülés úgy következett be, hogy az ülőideget nyomja az elmozdult csigolya, vagy összepréselik a kórosan begyulladt izmok, akkor a fájdalom-zsibbadás lefelé fog sugározni oldalt a lábadon (ott ahol az Adidas melegítők csíkjai vannak) akkor isiászról, vagy „ülőideg zsábáról” beszélünk.

Hol a leggyakoribb?

Keresztcsont-csípőcsonti ízület: az egyik leggyakoribb sérülés ami a gerincet éri az a keresztcsontot és a csípőcsont összekötő (szakroiliakális) ízületnél szokott bekövetkezni. A fent említett példa, hogyha az egyik láb rövidebb, vagy egy másik sérülés miatt túl nagy teher van az egyik oldalon, akkor következik be.

Ágyéki gerincen: Itt bárhol nagyon gyakran előfordulhat az L1 és L5 közt . Ilyenkor nagyon jellemzően a négyszögű ágyéki izom (m. quadratus loborum) fog az egyik oldalon görcsösen összehúzódni fájdalmassá téve minden hajlítást és forgást a törzsben.

Csípőhorpasz izom sérülései: A legalsó háti csigolya és felső ágyéki csigolyák sérülései rendszeresen a csípőhorpasz húzódásával járnak. Ilyenkor egy összetett probléma áll fenn: a test próbál kompenzálni és a túlfeszíti a gerincet merevítő izmokat, amivel próbálja visszaállítani az egyensúlyt.

Mi a jellemzője a lumbágónak?

Az első tünet egyértelmű: "fáj mint az állat..." Ez a fájdalom általában a mozgás megkezdésekor jelentkezik és ha a terület bemelegedett, akkor a fájdalom enyhül. Igen ám, de sokszor annyira fájdalmas a terület, hogy a legtöbben igyekeznek minden nemű mozgást kerülni, ami nem a legjobb módszer, mert a környező izmok még jobban összehúzódnak és egy nagyon fájdalmas, görcsös állapot alakul ki.

A sérülést követő 48 órában a gyulladást kell csökkenteni! A hideg borogatás, a non-steroid gyulladáscsökkentők használata sokat segíthet. Emellett mobilizálni kell a területet!


A fenti képen a leggyakoribb gyógytorna gyakorlatokat láthatjuk. Érdemes naponta akár többször is elvégezni ezeket legalább 1-2 hétig. Ezalatt az idő alatt alatt általában teljesen elmúlik a fájdalom. Ezt követően el lehet kezdeni a megerősítését az izomnak. A törzshajlítások oldalra, az oldalsó támasz helyzetek mind-mind kiválóan alkalmasak az izom megerősítésre. Az instabil környezetben végezett gyakorlatok pl. a gimnasztikai labda használata nagyon jó ötlet!

Ha mindennapi tevékenységek során már nincs fájdalom, akkor lehet elkezdeni visszatérni a sportmozgásokhoz.

Nagyon komolyan kell venned a rásérülések kockázatát: ilyenkor a terület sokkal érzékenyebb, és hihetetlenül könnyedén tudsz olyan sérülést bekapni, aminek következtében a gyógyulásod hetekkel fog tovább tartani. Egy ilyen rásérülés után akár 4-6 hétig is kitolódhat a kálváriád...

Tipikus rizikó faktorok a rásérülésre a nehéz súlyos edzések, a kontakt sportok. De sok esetben a kerékpározás után is újra be tud gyulladni a sérült rész!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

sportserules.jpg

Enyhébb sportsérülések otthoni kezelése

Nézzük át a leggyakoribb sérüléseket és azoknak a kezelését!

zsiros_mitoszok_04_1.jpg

Bemelegítés - a világ legjobb módszere a sérülések elkerülésére

Bemelegítés a gyakorlatban: a legfontosabb lépések a sérülések elkerüléséhez!

vallserulesek_2.jpg

Vállsérülések megelőzése

Mi az a rotátor köpeny és miért fontos nekünk törődni vele?

serules04.jpg

Mi a leggyakoribb oka a sérülésneknek?

Lássuk, melyek a leggyakoribb okai a súlyzós edzés során szerzett sérüléseknek!

nyak04_1.jpg

A 3 leggyakoribb sportsérülés, és amit tudnod kell róluk!

Felkészülve a legrosszabbra...?

mobilitas_01.jpg

Mivel lehetsz sérülésállóbb, edzettebb és fiatalabb?

A brutális edzések, tüdőkiköpő tréningek a korral egyre nehezebben mennek, és egyre jobban leselkedhet Rád a sérülés, túledzés. Egy kis tipp-cikk, videós gyakorlatsorral, ami segít ezt kiküszöbölni!