Miképp lehetsz (még) jobb focista?

Rúgj labdába a biztos győzelemért!

Elsősorban labdarúgóknak és labdarúgó edzőknek szánjuk az alábbi írást, és szigorúan építő kritikaként, semmi esetre sem gúnyolódásnak. Mivel szeretnénk büszkék lenni hazánkra újra a foci tekintetében is, emiatt engedjenek meg néhány észrevételt, hogy mire célszerű odafigyelni már egész fiatal korosztályoktól!

Teszteljük rendszeresen a játékosokat! Ahhoz, hogy egy sportolót megfelelően fejlesszünk, mind a sportági edzőnek, mind az erőnlétinek a lehető legjobban kellene ismernie a játékosait. Minél komplexebb a sportág, annál több a buktató természetesen a kiválasztáskor. Az olyan dinamikus és sok mozgással járó, ugyanakkor koordinációt is igénylő sportra, mint a labdarúgásra való felkészítés éppen emiatt igazi "művészet".

A tesztelés, a folyamatos monitoring elengedhetetlen része akár verseny- akár hobbisportról, akár fitneszről beszélünk! 

Miért érdemes tesztelni folyamatosan a játékosokat (minden mezociklus végén)?

Az edzés hatékonysága: egyszerűenlekövethető, hogy megtörténik-e a kívánt változás az edzésmunka hatására a kívánt idő alatt. Ha nem, akkor nem ciki újratervezni!

A sportolót motiválandó: ha egy sportoló azt érzi fejlődik, jól reagál az edzésekre, akkor bízni fog az edzőjében. A legtöbb magyar edző pedagógiai érzéke a nullához konvergál valljuk be, a tekintélyüket azzal próbálják megteremteni, hogy üvöltöznek habzó szájjal ha kell, ha nem – tisztelet a kivételnek.

Objektív visszajelzés mindenkinek: akár az edzőnek, akár a játékosoknak, akár a vezetőségnek pozitív visszacsatolás ha az jön ki a tesztekből, hogy jó irányba haladnak.

Ha kellő figyelmet fordítunk a sportolónkra, akkor jó eséllyel megsaccolhatjuk, hogyan fog teljesíteni versenyhelyzetben majd. A tesztek segítségével rávilágíthatunk arra, hogy mik a gyengeségek, és tehetünk célzottan ellenük!

Hogy kellene erőt és kondíciót fejleszteni a fociban, avagy mit rontanak el…

Mivel egy teljes edzésmódszertant nem kívánunk megalkotni, csak a leginkább szembe ötlő hibákra hívjuk fel a figyelmet. Nevezetesen az, amit kondíció és erőnléti edzés néven a legtöbb csapatban végeznek. 

A labdarúgás, nem ultra-maraton, ne is edzetek úgy!

Valamiért az edzők többsége mégis azt hiszi az lesz jó focista, aki képes 20 km-t lefutni heti 5 alkalommal. Nézzünk már meg egy (nem magyar) meccset és elemezzük ki erőnléti edzők szemszögéből! Az akciók nem 10 km-en keresztül kocogva zajlanak, hanem átlagosan 30-50 m-es sprintekkel megszabdalva! A 4-5 perces nagy intenzitású intervallok - ugyanekkora vagy rövidebb pihenőkkel - remek megoldások (például High Intensity Interval Training)!

A másik a súlyzós edzés kérdése, illetve legtöbbször annak a hiánya.

A fociban mára test-test elleni küzdelem is domináns lett, a játék agresszívabb sokkal mint 30 éve. Éppen emiatt a rendszeres súlyzós edzésnek részét kellene képeznie a felkészülésnek. Egy focistánál izomtömeget növelni régebben nem szerettek, mert elveszíti a gyorsaságát (milyen gyorsaságról beszélünk egyáltalán, amit a kocogós edzéssel megszerzett?). Ezzel magyarázza sok edző még mindig, hogy emiatt nem kell a játékosoknak súlyzózni.Biztosan nem látták még, hogy mondjuk egy rövidtáv futó atléta milyen súlyokkal dolgozik, illetve nincsenek tisztában vele, hogy a maximális erő és a hagyományos tömegnövelő súlyzós edzés nem ugyanaz.

A táplálkozás és a táplálék kiegészítők

A focistáknak általunk javasolt kiegészítőkről ide kattintva olvashatsz. Viszont meg kell jegyeznünk, hogy érdekes anomália, és nyugodtan cáfoljatok meg, ha nem így van, de azt tapasztalom, hogy egy 20 éves hobbi testépítő srác sokkal jobban tisztában van a táplálék kiegészítők fontosságával, mint egy 50 éves MLSZ-nek dolgozó szakedző. Ennek az oka egészen egyszerűen, hogy a legtöbb szakinak derogál tovább képeznie magát, és utána olvasni legalább annak, hogy mi történt az elmúlt évtizedekben a táplálkozás és a táplálék kiegészítők tudományában!

Végezetül annyit szeretnénk megjegyezni, hogy a leírtakat építő bírálatnak szánta az író csupán, és nem olyan rosszízű megjegyzésnek amiből a magyar labdarúgás kapott az utóbbi időben éppen eleget! Hajrá magyarok!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

Animal cuccok, cél a súlycsökkentés.

foci_es_tapkieg.jpg

Foci és a táplálék-kiegészítők.

aminosav

robbanekony_mozdulatok_06.jpg

Robbanékony mozdulatok: zsírégetéshez és izomépítéshez

Gyorsan, gyorsabban, még gyorsabban érd el a céljaidat! Lássuk a gyors ismétléses technikák előnyeit, vagyis azt, hogy miként fog segíteni egyaránt a zsír vesztésben és az izom épülésében.

pliometrika_03.jpg

Pliometrika

Miután tehát a "hétvégi harcosok" edzésében is szeretett kaptak a pliometrikus gyakorlatok, és a funkcionális edzés elterjedésének köszönhetően egyre szélesebb kör alkalmazza - így fontosnak tartottuk, hogy mi is írjunk róla néhány alapvető gondolatot.

tapkieg_focihoz_01.jpg

Táplálkozásról focistáknak!

Ha komolyan veszed, amit csinálsz, akkor az edzés nem mindig elég: szükség van a megfelelő táplálék kiegészítésre és diétára is. Azonban ez ugye sportáganként eltérő lehet -lássuk először a labdarúgást.

gyorsasg_fejleszts_02.jpg

FitBuilder gyorsaságfejlesztő suli – 1. lecke

Azok figyelmébe szeretném ajánlani az alábbi cikket, akiknek fontos, hogy minél robbanékonyabbak és gyorsabbak legyenek!

bokasrls_01.jpg

Ne lépj félre! Inkább előzd meg a bajt... hogy kimenjen a bokád!

A félrelépések komoly fájdalmakkal és következményekkel járnak - kmmm... a sport területén is. Egy roppant rövid, egyszerű kis edzésrutint fogtok ma tanulni, amellyel sokat tehettek azért, hogy elkerüljétek a bokasérüléseket.

Legyél erősebb és gyorsabb: érvek a béta-alanin mellett!

Szeretnél erősebb és gyorsabb lenni? Több ismétlést végrehajtani, jobban bírni szuflával - úgy hogy a fáradság nem áll rögtön az utadba? Egyszerű és nagyszerű kiegészítőt mutatunk!

tolas_01_1.jpg

Prowler edzéstervek mindenkinek!

Szeretnél zsírt égetni? Esetleg állóképességet fejleszteni? Bunyós vagy? Külön célok, külön edzéstervekkel - egy eszköz segítségével!