Miképp lehet teljeskörű és egészséges az étrended vegaként?

A vegetáriánus étrendről bővebben!

A vegetarianizmus része a mindennapoknak: többé-kevésbé mindenkinek van róla valami fogalma mit is takar, de azért vannak foltok rendesen. Gondoltuk, hogy itt az ideje, egy olyan átfogóbb cikknek, ami részletezi, hogy pontosan milyen előnyei és hátrányai vannak, mire kell odafigyelni az étrend kiegészítésnél, ha az ember valamilyen okból (ez lehet vallási, etikai, valamilyen gazdasági ok, egyéb döntés) elhagyja az olyan ételeket, amikhez valamilyen állat leölése szükséges. Próbáltunk arra fókuszálni, hogy milyen vitaminok és nyomelemek, amelyekből hiány alakulhat ki, ha teljen elhagyjuk az állatit…

Fontos már a bevezetőben ezt elválasztani, ugyanis a vegetáriánusoknak több "alosztálya" létezik, úgy, mint a tojást és tejet fogyasztó lakto-ovo vegetariánusok, vagy éppen a csak tejet fogyasztó lato-vegetáriánusok, és a mindenféle állati eredetűt elutasító veganok... 

Mit profitálunk a vegetáriánus étrendből?

•    Kevesebb só bevitel
•    Több rost fogyasztása
•    Több természetes antioxidáns
•    Kevesebb telitett zsír
•    Összességében a vegetáriánus étrend csökkenti a szív- és keringési rendszer betegségeinek kockázatát

Viszont, ami tény - és bármelyik orvos egyet fog érteni abban -, hogy az ember alapvetően mindenevő, és a vegyes táplálkozáshoz alkalmazkodott az emésztő rendszerünk. Az állati eredetű ételek teljes elhagyása több vitamin és nyomelem hiányát okozza, amellett, hogy a napi fiziológiás fehérje mennyiség is csak nehezen kerül be.

A vegan étkezés egész egyszerűen nem elégíti ki teljesen az emberi szervezet igényeit, szemben pl. a tojást és tejet fogyasztókkal, ami gyakorlatilag teljes értékűen biztosít mindent. Hús nélkül, de (!!) ha viszünk be állati eredetűt, akkor egy tökéletesen egészséges, sok esetben a húsfogyasztókétól egészségesebb életet élhetünk. Gondolunk itt olyan betegségekre, amik a túlzott húsfogyasztással köthetők össze… 

Na, de térjünk vissza a teljesen vegan étrendre, és arra, hogy mikre kell fokozottan ügyelniük.

A veganoknak különösen kell ügyelnie az étrendet kiegészítendő az alábbiakra:

•    A protein pótlására (pl. szója protein- vagy rizs protein porok)
•    A B12 vitamin és a D-vitamin pótlására
•    A C-vitamin és vas pótlásra a vérszegénység elkerülése végett

5 580 Ft -16% 4 680 Ft
absorice_protein_500.jpg

Továbbá érdemes odafigyelni az alábbiakra, mert a vegetáriánusok többségénél kevés van az alábbi nyomelemekből:

•    Cink - Az immunfunkciók és nemi hormonokhoz is szükséges a cink jelenléte. Amennyiben a tejtermékeket fogyasztó lakto vegetáriánusok vagyunk, akkor  onnan fedezzük. Emellett és vegánoknak a lencse, borsó, diófélék, magvak lehetnek jó forrás.
•    Szelén - Általában a pajzsmirigy működése kapcsán szokás emlegetni. A tojás és sajtok a lakto-ovo vegáknak jó forrás, a vegánoknak a csicseriborsó, a lencse, a napraforgómag, a brazil dió, és számos teljes kiőrlésű gabona termék.
•    Jód - a szelénhez hasonlóan a pajzsmirigy, konkrétan annak a hormonjaihoz szükséges. Aki nem fogyaszt állatit egyáltalán, annak a jódozott só és a tengeri alga készítmények, a lakto-ovo vegetáriánusoknak a tojás itt is segít.
•    Kalcium - A csontok és fogak alkotóeleme. A tejtermékeket is elhagyóknak marad a brokkoli, kelkáposzta, spenót, lencse, mandula, narancs, és még néhány mag…

Zárszóként tehát annyit, hogy a lakto-ovo vegetáriánus étrendet követők, akik elhagyták a húst, gyakorlatilag minden a szervezetet által igényelt aminosavat, vitamint és nyomelemet gond nélkül be tudnak juttatni. Viszont aki úgy dönt, hogy teljesen elhagyja az állati eredetűt annak számításba kell vennie, hogy sok mindent egyéb forrásból (pl. kiegészítő) pótolnia kell!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények
Sziasztok!
Ezt a cikket olyasvalaki írta, akinek nincs gyakorlati tapasztalata a vegán étrendet illetően. :)
Mindenesetre köszönet érte, mert a "veszélyek" ténylegesen valósak, és csúnya dolgokba lehet belefutni - ám számos ember sikerrel tudhatja magáénak ezt az étrendet.
Sportolók előnyben :)
Kornél | 2016-09-08 08:40:05

Kapcsolódó cikkek

vegetarianus_etrend_10.jpg

Nemcsak a húsevőké a világ...

Megpróbálunk most azon embertársainkon segíteni, akik valamilyen oknál fogva felhagytak bizonyos állati eredetű ételek fogyasztásával... Ja, és persze nem utolsó soron izmot építeni, vagy épp fogyni is szeretnének.

vega_sportolo_02.jpg

Honnan a csudából szerezzen egy vega sportoló fehérjét?

Ha a vegák azon táborát erősíted, akik minden állati eredetű ételt elhagytak, akkor bizony joggal merülhet fel a kérdés: vajon van-e remény a számodra az izomépítés és a teljesítményfokozás hatékony mezejére lépni? És ha igen, mégis hogy?

vrshs_01.jpg

Vádak a vörös húsok kapcsán

Egy újabb élelmiszer ipari kérdésnek járunk utána: a vörös húsok valóban növelik a rákos, illetve az érrendszeri betegségek kockázatát?

trfasrt_03.jpg

Túrófasírt - mentőöv spórolós, húsundoros napokra

Spórolós, húsmentes napokra… mégis finoman és fehérje gazdagon!

zldsg_02.jpg

Zöldségfélékkel az izomépítésért?!

BCAA, más fontos aminosav, no-fokozó? Ezek a zöldségekben is előfordulnak! Használd ki a nyári kínálatot, és maximalizáld a táplálkozásod hatékonyságát is!

fehrje_013_1.jpg

Tényleg egészségtelen a tej és a vörös hús? - 1. rész

Górcső alatt a tej! Barát vagy ellenség?