Miképp hat a dohányzás az edzésed minőségére?

Remélhetőleg mindenki tisztában van vele, hogy a dohányzás milyen károsan hat az egészségi állapotra. Ugyanakkor a dohányzás és az edzés kapcsolata is kényes kérdés, mivel számos terembe járó bagózik is. A dohányzás hatását most egy kicsit más nézőpontból közelítjük meg: megnézzük, hogy miképpen hat a szervezetre a cigizés abban az esetben, ha a tested rendszeres terhelésnek is ki van téve.

A dohányzás talán legrosszabb hatása az edzésre, hogy csökkenti az oxigénszállítás hatékonyságát: egészen pontosan az oxigén koncentrációt rontja a vérben. Az oxigént a vérben a hemoglobin szállítja, és minden hemoglobin négy oxigén molekulát tud szállítani. A dohányzás során ezek a kötőhelyek telítődnek a füst miatt, mivel az égés során létrejött gázok telepszenek meg rajtuk.

A dohányzás tehát közvetlenül hat a vérben keringő oxigén mennyiségre. Hiába növeljük a légvételek számát a terhelés alatt, a vér akkor is kevesebb oxigént lesz képes majd szállítani. Ez elsősorban állóképességi munkánál lehet érdekes, de közvetve azért ronthatja a súlyzós edzést, mert a pihenőidők alatt a keringés nem tud annyira hatékonyan megbirkózni azzal, hogy elegendő oxigént szállítson az izmokhoz.


Ennek következtében a dohányosok gyorsabban és könnyebben savasodnak be - egészen egyszerűen mert kisebb az oxigén a vérben! Gondolj csak bele: ha nincs annyi oxigén, akkor hiába keringeti a szív veszettül a vért, az izmokban akkor is oxigénhiány lép majd fel. Ennek oka pedig a laktát felszaporodás, és minden ami ezzel jár.

Ebből a fentiből következik, hogy a dohányzás rontja a teljesítményt azáltal, hogy kvázi fáradékonyabbá tesz. A csökkent oxigénszint kihat a test energia körforgására, az egész anyagcserére.

A másik negatívum a sport szempontjából a cigizés érszűkítő hatása. Bizony, emiatt az izmok kevésbé fognak felpumpálódni, mivel a hajszálerek nem nyílnak ki annyira, ahogyan azt kellene tenniük! Éppen ellenkezőleg hat, mint a jó öreg NO fokozók. Az erek mivel eleve szűkebbek, emiatt a bemelegítésnek is hosszabbnak kellene lennie, mivel egyes területek keringése gyengébb!

Egy másik a pszichés és addiktológiai hatás, ami miatt a dohányzás megnehezíti az edzést, az nem más mint maga a nikotin. A nikotin egy stimuláns, ami emeli a szívverést, és a vérnyomást is. Igazából a szervezet annyira hozzászokik ehhez, hogy alapból a stimuláns nélkül nehezebben fogja a szervezet a "nyugalmi" szintről a "terhelési" szintre kapcsolni a szerveket. Emiatt is indokolt lehet - amit egy bekezdéssel fentebb írtunk -, hogy a dohányosok bemelegítése hosszabb kellene legyen.

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

buli.jpg

Bulizás és az edzés

A legtöbben azért közülünk valljuk be nem szerzetesi életet élnek... de vajon a bulizós viselkedésünk mennyire képes befolyásolni az edzésünk eredményességét?

energiaital_04.jpg

Az energiaital: barát vagy ellenség?

Nézzük meg, mit mondanak a gyakorlatban az eredmények: vajon az energiaital valóban javítja a teljesítményt a súlyzós edzés, az állóképességi edzés és a maximális erőt igénylő edzés terén is?

bio_04.jpg

Mindennapi mérgeink

Vajon tényleg érdemes-e a drágább bio zöldségre és ásványvízre költeni az egészségért?

alkohol_hatsa_03.jpg

Az alkohol hatása az edzésre

A másnaposság miatt ellógott edzésen túl más negatív hatása is van a péntek esti ivászatnak... többek között a tesztoszteron szinted is kárát láthatja!

gina_s_a_testpts_02.jpg

A legújabb "divat": a Gina és a testépítés?!

Úgy éreztük, hogy kizárólag tájékoztató jelleggel, de szót kell ejtenünk a legújabb teljesítményfokozó "divathullámról": mi a történet alapja, és milyen komoly hátulütői vannak, ha ész nélkül kipróbálsz mindent, amit a fórumokon (vagy máshol) hallasz!

Vitaminrabló betegségek és szokások: kinek kell több C-vitamin?

Vajon Te is azon személyek közé tartozol, akiknek emelt szintű c-vitamin bevitel szükséges? És ha igen, akkor vajon mennyi lenne az optimális adag?

koffein_02.jpg

Koffein: a barátod vagy inkább az ellenséged?

Miképp hat a koffein a zsírégetésre? Na és a vérnyomásra? Van-e köze a koffeinnek a rákhoz? Többek között ezekre a kérdésekre is megtaláljátok a választ - a legfrissebb kutatások fényében!