Miért romlik a teljesítményed? Lehet, hogy Te is vashiányos vagy?!

Vashiányról sportolóknak

Gyakran érzed magad erőtlennek? Vonakodsz az edzéstől, és amikor ráveszed magad, akkor is pocsékul megy? Esetleg általános levertséget érzel? Ha ezek mind megvannak és mellette a hajad is hullik, akkor igen komoly esélyed van arra, hogy vérszegény vagy. Sok esetben egyszerűen a vashiány okozza, éppen emiatt beszéljünk arról, hogy milyen jeleket figyelj még, mielőtt az orvos vérkép nélkül felír Neked valami serkentőt a fáradságra, vagy ami még veszélyesebb, elkezded nyomatni magadba az energia italokat és stimulánsokat!

Elsőként is milyen tünetei vannak a vérszegénységnek?

Az alábbiak a jellemző tünetei a vashiány okozta anémiának: fáradság érzet, hajhullás, fejfájás, izom gyengeség, szédülés, depresszió, székrekedés, érzékenység a hidegre. Ezek csak a leggyakoribb tünetek. Sokan vashiányos állapotban apró, villanásnyi "fázis kiesésekről" számolnak be, éppen úgy, mint amikor egy pillanatra leesik a vérnyomásod - éppen úgy, mint amikor mondjuk tartós nyugalmi fekvő helyzetből hirtelen felugrasz állásba. Ezek a tünetek egyáltalán nem viccesek.

A vérszegénység nőknél gyakoribb, erről írtunk régebben egy teljes cikket, így most csak röviden annyit, hogy a nők vas igénye magasabb a férfiakénál. Ennek egyik főbb ok a menstruáció során történt vérveszteség miatti többet vas igény. Illetve vicces vagy sem, de néhány kutató állítja, hogy amiatt szokott még kialakulni, hogy a nők lényegesen kevesebb húst esznek, bár ezt erősen vitatják.

Az állóképességi sportolók megnövekedett vasigénye azonban tény, ezért azok a nők, akik hosszú, nagy volumenű állóképességi edzéseket végeznek (márpedig ha megnézzük a teremben,  hogy kik használják a kardió gépeket, akkor láthatjuk többségében ezt ők teszik...), azoknál fokozottabban oda kellene figyelni a vérszegénységre utaló jelekre.

Bár csak 30ng/ml alatt mondják vészesen alacsonyak a vérszérumban, de az ideális olyan 50-150ng/ml közt lenne. Sportolók esetében nyilván nem ugyanazok az minimum értékek, mint egy fizikailag inaktív embernél. Sajnos ezt olyan orvos, aki terhelésélettanban nem járatos, mert az elmúlt 30 évben nem olvasott szakirodalmat és csak ACC recepteket írt fel, annak ez nem fog feltűnni. Sőt, volt már rá példa, hogy a vashiányos emberre egyszerűen rásütötték, hogy depressziós. Szerencsére Magyarországon nem jellemző, de a Nyugat-Európában és főleg Amerikában nagyon jellemző, hogy egyből elkezdenek hangulatjavítókat felírni. De azért óvatosan kezeljük, amikor egy vérvizsgálat nélkül ránk sütik, hogy "krónikus fáradság" vagy "depresszió"  a problémánk.

Az is egy viszonylag kevésbé ismert tény, hogy a pajzsmirigy hormon termelés nemcsak az anyagcserére hat, hanem a szervezet vasháztartására is. A pajzsmirigy alulműködés, önmagában egy krónikus betegség, de ráadásul még vashiányt is okoz. Pontosabban ez amolyan vita az orvosok közt, hogy a tartós vashiány okoz-e pajzsmirigy alulműködést vagy fordítva. Kicsit ilyen ‘tyúk vagy a tojás volt előbb’ vita, de a lényeg, hogy a kettő kéz a kézben jár!

Mit tehetünk?

A vas étrend kiegészítők önmagukban, de nyomelemekkel és főleg B-vitamin komplexszel kombinálva tudnak segíteni a problémán. Amennyiben a vérképedben még a határérték szerint nem kórosan alacsony, de csökkent a szint, próbálj meg egy 2-3 hónapos extra nyomelem beviteli kúrát, és figyeld meg, hogy javul-e majd a teljesítményed. Különösen igaz ez, ha a gyengébbik nemhez tartozol!

2 480 Ft -16% 2 080 Ft
twinlab_iron_100.jpg
3 780 Ft -16% 3 180 Ft
now_iron_complex_1000.jpg

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

sport_anmia_01.jpg

Edzés hatására kialakuló vérszegénység

Gyakori kardió és állóképességi edzések hatására könnyen lehetünk vashiányosak! Nem tudtad? Akkor olvasd el a cikket, hogy miért - és mit tehetünk ellene!

magas_vrnyoms_01.jpg

Edzhetek-e magas vérnyomással?

Nézzük meg mit szabad és mit nem javasolt tenni a teremben magas vérnyomás esetén!

erszint_04.jpg

Erőszint csökkenés és a verseny előtti diéta - vajon mindig együtt járnak?

Diéta alatt vajon mindenképp számolni kell azzal a kellemetlenséggel, hogy a megszerzett erő nagyobbik része is elvész? A válasz, és néhány trükk a cikkben!

olajos_magvak_03.jpg

Olajos magvak versenye

Az ünnepekkel úgyis előtérbe kerül az olajos mag-család... most megnézzük közülük ki-mit-tud! Azaz melyik tartalmazza a legtöbb kalóriát, fehérjét, rostot, omega-3-at... vagy épp melyik a legjobb antioxidáns?

edzesterv_a_szexi_vekony_feszes_formakert_07_1.jpg

Erő, állóképesség, több szufla, kevesebb savasodás!

Ha nem csak a kinézet, hanem az erő, állóképesség, kitartás is számít, akkor ez a Te cikked! Kiegészítő tippek kifejezetten a funkcionális sportot kedvelőknek!

edzs_utni_turmix_03_2.jpg

A tejsavón túl... Tudj meg mindent a kevert proteinekről

Mindig csak a tejsavó proteinekről olvashattunk...azonban van még egy csoport, melyet előszeretettel dobnak a piacra: a kevert-multi fehérjéket. Ismerjük meg ezeket is előnyükkel, hátrányukkal!