Miért nem működik a tartós koplalás?

Fogyásról ne is álmodj amíg nincs rendben a hormon szinted!

Az alábbiakban amolyan érdekességként megtudhatod, miért nem sikerült még teljesen lefogynod. A lehetséges okok egyike ami miatt nem úgy működik az anyagcseréd, mint másoknak! Sőt tovább megyek: mi lehet az oka annak, hogy rád kevésbé hatnak a tesztoszteronserkentő kiegészítők? Mindezen rejtélyes események hátterében egy hormon áll, név szerint a Leptin!

Viszonylag újonnan felfedezett (1994-ig ismeretlen volt) hormon, amiről az elmúlt közel húsz évben bebizonyosodni látszik, hogy fontosabb az alacsony testzsír szempontjából mint az összes többi hormonunk! Ezt a vegyületet a zsírsejtek termelik. Bár most szídhatjuk az anyagcserére és más hormonokra gyakorolt hatása miatt, azonban valószínűleg ez az oka annak, hogy nem halt ki az emberiség, hiszen az éhezést ennek a peptidnek köszönhetően tudjuk elviselni. Itt azokra az időkre gondolok amikor a gyűjtögető embernek akár 48 órák is elteltek egy-egy étkezés között!

Egészen elképesztő mennyire képes befolyásolni a többi hormon termelését! Miután a tápanyag raktárak telítődtek, akkor a leptin szabályozza majd be, hogy körülbelül mennyi energia lesz ebből a szervezetnek. Amikor a leptin  szintje lezuhan (a vércukorszinttel karöltve) akkor az agy veszi a jelet és éhes leszel! Ez tök jól működött egészen a táplálkozási zavarok és mozgásszegény élet koráig! Mostanra azonban van néhány tényező ami ezt felborítja!

Elsőként ha nem eszel elég kalóriát (radikális diéták, alul tápláltság) akkor a leptin úgy befolyásolja az anyagcserét, hogy elkezdi a zsírokat raktározni. Felkészül a túlélésre, nem tesz másként mint azt tette tízezer éve, hogy túléljen az ősember... Ezt tetőzi, hogyha lassul az anyagcsere, akkor lassul a nemi hormonok termelése és a fehérje szintézis is: itt az izomvesztés ideje! Ráadásul nem engedi a szervezetben lévő szabad tesztoszteron szintet sem hasznosulni rendesen, különböző gátló mechanizmusok által! Vagyis a végeredmény egy zsíros és vékony test, kevés izommal, és lötyögős bőrrel! Nem csak az étvágyat befolyásolja tehát, hanem a többi hormont is, ezáltal pedig az energiafelhasználást és sportteljesítményt!

Ahogyan van más hormonális betegség is, úgy létezik leptin rezisztencia is, ami egy nagyon komoly anyagcsere betegség! Bármennyit eszel mivel zavar van a peptid jel közvetítő szerepében, emiatt még mindig éhes vagy! Sőt amellett, hogy túl sokat eszel, a szervezeted még raktározza is a zsírt veszettül, mert azt érzékeli, hogy éhezel!

A napi hat étkezést preferálóknak valószínű kifolyik a szeme fájdalmukban ha ezt olvassák, de a leptin szint normalizálásában a napi 3 étkezés a javasolt. Lassú felszívódású szénhidrátokkal, amik az étkezések kb. 40%-at teszik ki és a maradék az 30%-30%-ban fehérje és "jó" zsír! Persze ezt utána tovább differenciálja az űzött sportág és életvitel! Mindenesetre a tartósan koplalós diétákat lehetőleg teljesen száműzzük végre a köztudatból, mert egészségtelen és nem éri el azt a hatást amit szeretnél!

Mellesleg ezek a felfedezések ami miatt most egy táplálkozás tudományi vita alakult ki a napi sok étkezés 2 óránként és a napi három 5-7 óránként tábor között! A hormonális szabályzáson alapuló diéták közül egyre több lesz népszerű. Remélem sikerült kicsit felbolygatni az álló vizet az írásommal és megírjátok véleményeteket a témáról!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények
:))))))))))))
Krisztofer Áron | 2012-03-01 04:50:40
:))
Fülekiné Pálinkás Szandra | 2012-03-01 04:53:48
Sok ujat tudtam meg , köszi =))))
Eduard Rimar | 2012-03-01 05:02:42
erről a ,, napi 3 étkezés 5-7 óránként" dologrol még soha nem olvastam , egyetlen builder oldalon sem..:O.persze attól még igaz lehet.....Vélemény:)?
Dániel Szatmári | 2012-03-06 01:10:00
a napi 2 óránkénti evést én sokallom 1 kicsit...nem tudok enni olyan gyakran...a másik is megér 1 próbát:)
Ildiko Novak | 2012-03-10 02:59:35
Én a 3-4 óránkénti táplálkozásra álltam rá, de inkább 3.Diétáztam ill. még mindig csinálom.Így mindig annyi tápanyag kerül be amennyit fel is használok, nem kell raktároznia a szervezetnek.A cardioval meg a közel diétamentes időszakhoz hasonló keménységű edzésekkel szép egyenletesen fogyok, az izom megtartásával. 5-7 óránként egyszerűen éheznék, olyan ketoacidosisom lenne amihez nincs elég Orbit :)
Slezák András | 2012-03-12 11:45:34
nem a sárga builder oldal 50 éve írt cikkeit kell olvasni :D
Arnold Kézi | 2015-03-23 04:52:21
En a tobbszor keveset (3-4 orankent) mellett voksolok. A harom etkezessel nem lehet ugy energiat bevinni hogy az 1. a tul sok etel miatt ne zsirkent raktarozodjon vagy 2. nem tudunk eleg energiat bevinni ugyasn ezzel az eredmennyel. Amennyiben tobbszor eszunk kevesebbet, a kevesebb kaloriaertek uzemanyagkent hasznosul es nincs felesleges makrotapanyag ami tegyuk fel a zsorszovetben raktarozodna.
Lotta Grönberg | 2015-03-23 06:48:29
Én 3 xor eszek meg 1 turmix :)
John Prince | 2015-03-23 09:11:07

Kapcsolódó cikkek

edzs_kis_sllyal_04_1.jpg

A válasz az örök kérdésre: Hogyan lehet kockás hasizmom?

Reméljük ezúttal sikeresen kivesézzük a témát: íme az egyetlen, igaz út, ami a kockás hashoz elvezet! 7 lépés teljesítésével akár Te is eljuthatsz a vágyott formáig!

ehezes_es_a_zsirbontas_karos_oldala_03.jpg

Az éhezés és a zsírbontás káros oldala

Ha a célod akár a fogyás, akár az izomépítés, akkor nagyon hasznos megismerni ezeket a folyamatokat, hogy elérhesd a céljaidat. Jöjjön tehát az anyagcserénkről egy cikk, amely segít megérteni a diétánk HOGYAN-ját és MIÉRT-jét!

dita_05.jpg

Kalandozások az elmebeteg diéták otthonába

Tegyünk egy kis képzeletbeli kirándulást kedvenc diétás elmebajaink otthonába… és nézzük meg, miért nem működnek úgy a dolgok, ahogy a nagykönyvben (vagy legalább is a bulvár magazinokban) meg vannak írva…

amikor_azt_hiszed_hogy_pntek_van_de_rjssz_hogy_mg_csak_cstrtk.jpg

Az igazán rejtélyes X-akta: hogyan lehet VALÓBAN hatékonyan lefogyni?

Döntsd el, hogy mit akarsz: megnyugtató hazugságokban és tévhitekben élni, vagy végre elérni az álom testalakodat? Ha az utóbbi, akkor szedjük szépen össze magunkat és a legfontosabb alapokat a valóban hatékony testsúlycsökkentéshez!

dita_012.jpg

Mit ehet a Moho Sapiens, ha diétára adja a fejét?

Diétás sorozatunkat folytatásában megadjuk a választ a másik nagy kérdésre: mit ehet az a moho sapiens, aki végre diétára… sőt mi több!... életmódváltásra adta a fejét?

rope_workout_050.jpg

Zsírégetés és a kardió edzés: biztos jó úton jársz?

A kardió edzést és a zsírégetést kábé mindig több legenda lengte körbe, mint a Loch Ness-i szörnyet… úgy gondolom, hogy egy írás erejéig most egyszer és mindenkorra letisztázunk pár dolgot, hogy ne legyen több félreértés.

fogyni_minden_ron_04.jpg

Fogyni, de nem akárhogyan!

A következő cikk egy iránymutatás, ami alapján kiszelektálhatod, hogy melyik diéta hatékony, és melyik az, ami jobb, ha inkább a kukába végzi!

has01_1.jpg

Zsírégetőt, de melyiket?

Reméljük ezzel az írással rendbe rakjuk egy kicsit a zsírégető kérdéseket, és alkalomadtán Te is ki tudod választani a hozzád leginkább passzoló terméket.

gyorsan_fogyni_03.jpg

Gyorsan fogyni veszélyes!

A gyors súlyvesztés nagyon kecsegtető, ugyanakkor olyan mellékhatásokat tartogathat, amivel talán nem is számolnánk. Ismerd meg a villám-testsúlyvesztés legkomolyabb hátulütőit!

hzlal_e_a_fehrje_04.jpg

Hizlal-e a fehérje?

A fehérje valóban az a tápanyag, amiből szinte bármennyit ehetünk, nem rakódik ránk? Nézzünk utána!

hrom_tkezs_tvhit_01.jpg

Három étkezés tévhit - megcáfolva!

Három népszerű étkezési tévhit, melyek nemhogy használnak, hanem akár árthatnak is a diétánknak! Reggeli, ebéd, vacsora... mindegyikről eloszlatunk egy-egy téves elképzelést!

zsiros_mitoszok_04.jpg

Mi áll a fogyásod útjában? - Zsíros mítoszok: 1. rész

Összeszedtünk néhány olyan közszájon forgó fitnesz mítoszt, amik aztán mindenre jók, csak arra nem, hogy valóban megszabadulj a fedettségtől, azaz az izmaidat eltakaró zsírtól.

zsiros_mitoszok_010.jpg

Mi áll a fogyásod útjában? - Zsíros mítoszok: 2. rész

Íme néhány újabb megcáfolt mítosz a zsírvesztésről és a szálkásításról. Reméljük ezúttal is sikerül sokakban felgyújtani azt a bizonyos szikrát, és merni másképpen gondolkozni, mint AHOGY azt a teremben beléd verték!